۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۵۰۴۹۱۵
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

حق الناس با دعا و استغفار در شب قدر بخشیده نمی شود

استاد درس اخلاق حوزه با تأکید بر لزوم بهره بردای هرچه بیشتر از برکات و فیوضات شب های قدر تأکید کرد که حق الناس با دعا و استغفار در شب های قدر بخشیده نمی شود.
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد

حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرارسیدن لیالی با عظمت قدر اظهار داشت: بهترین معرّف فضیلت و عظمت شب قدر قرآن است، آنجا که در سوره قدر ارزش لیالی قدر بیش از هزار ماه شمرده می شود و یک عمر کامل برای هر انسانی است.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه افزود: اهمیت لیالی قدر به چند جهت است، نخست آنکه امشب قرآن نازل شده است همچنانکه در ابتدای سوره دخان می خوانیم که «إنا انزلناه فی لیلة مبارکه» و دوم در این شب مقدرات انسان رقم می خورد؛ در ادامه همین آیه آمده است «فیها یفرغ کل أمر حکیم» به این معنا که تکلیف جهان در این شب تعیین می شود، بنابراین لازم است انسان این شب را به دعا و نماز و احیاء پشت سر بگذارد.

وی در معرفی شب های قدر عنوان داشت: بزرگان دین ما با بررسی منابع دینی، شب نوزدهم را شب تعیین سرنوشت، شب بیست و یکم را شب تقدیر و در نهایت شب بیست و سوم را شب امضاء سرنوشت دانسته اند؛ حال این که هر سه این شب ها، لیلة القدر باشد یا یک شب تفاوتی نمی کند، مهم یاد و ذکر خداوند و توجه به معنویات در لحظه لحظه این لیالی است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به لزوم رعایت حقوق خدا و مردم در زندگی تأکید کرد: این طور نیست که انسان هر ظلمی که می خواهد به دیگران بکند، بعد در شب قدر استغفار کند و گناهان او بخشیده شود؛ در حدیث قدسی داریم که خداوند می گوید به عزت و جلام قسم که ظلم ظالم از من عبور نمی کند.

وی تأکید کرد: اگر فردی حقی از مردم به گردن دارد یا ظلمی به شخصی کرده است، پیش از قرار گرفتن در فضای قدر باید آنها را از گردن خود رد کند و یا اگر حقی از خدا به گردن دارد، مثل این که نمازهایی را نخوانده و از او قضا شده است باید در کنار توبه حقوق خدا را نیز ادا کند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به برخی شبهاتی که در فضاهای مجازی علیه شب قدر مطرح می شود، خاطرنشان کرد: خداوند عادل است و به عدل نیز امر کرده است و از طرفی خدای متعال همه بندگانش را دوست دارد و رحمت او نیز گسترده است، بنابراین نمی توان گفت کارگری که در روز به سختی کار کرده و شب قدر را خواب مانده است گناهان او جمع می شود و فردی که تمام روز را بیکار بوده و شب قرآن به سر گرفته است تنها او حقیقت شب قدر را درک کرده باشد.

وی یادآور شد: البته این بنده است که باید برای درک حقیقت شب قدر دعا کند و تمام تلاش و کوشش خود را به کار بگیرد، خداوند نیز به انسان در این راه کمک خواهد کرد./1330/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات