۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۵۰۲۱۲۴

اقدام آمریکا برای مبارزه با حضور ایران در سوریه و عراق

در پی پیروزی های چشمگیر جبهه مقاومت در سوریه و عراق، آمریکا در صدد کمک هرچه بیشتر نظامی به معارضان سوری است تا از این طریق بتواند از آن چه از آن به نام نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه یاد می کند؛ بکاهد.
نیروهای بسیج مردمی عراق

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه انگلیسی «تایمز» در یادداشتی به بررسی عملیات آزادسازی مناطق مختلف در استان نینوی واقع در عراق به دست سازمان «الحشد الشعبی» پرداخته و مدعی شد که نباید مکان زندگی ایزدی‌ها را به شبه‌نظامیان وابسته به ایران واگذار کرد زیرا راه تهران به بیروت را هموارتر می‌کند.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به جنایاتی که گروه تروریستی داعش در حق اقلیت ایزدی‌ها در شمال غرب عراق مرتکب شده، آمده است: «نبردهای شدید شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در غرب موصل طی چند روز قبل، به آنها برتری کنترل روی روستاهای باستانی ایزدی‌ها در نزدیکی مرز سوریه-عراق اعطا کرده است.»

تایمز ادعا کرد: «این اولین جای پای (محکم) ایران در جبهه (نبرد با داعش) بعد از حمله ائتلاف آمریکایی به عراق در سال 2003 است. در همین حین، رقابتی از خاک سوریه به سمت مرز (با عراق) میان نیروهای تحت حمایت آمریکا و نیروهای دولتی سوریه وجود دارد. اگر دولت سوریه این (رقابت) را پیروز شود هلال 800 کیلومتری از ایران به لبنان تحت کنترل شیعیان قرار خواهد گرفت.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه ادعاهاش با بیان اینکه مسأله فوق رویای طولانی مدت تهران برای ایجاد گذرگاه زمینی به مدیترانه را محقق می‌کند، افزود: «این یک کودتای ژئواستراتژیک است که اگر رییس جمهور (دونالد) ترامپ برای چیدن بال‌های ایران بعنوان یک قدرت منطقه‌ای روبه رشد جدی باشد، تمایل خواهد داشت با آن مقابله کند. و اگر به یک بهانه اخلاقی نیز نیاز داشته باشد، وضعیت اسفناک ایزدی‌ها آن را تامین کرده است.»

در پایان این یادداشت آمده است: «رقابت برای تصرف کوچو (یکی از روستاهای ایزدی‌ها در مرز عراق و سوریه) از غرب بسیار نزدیک است. اگر ترامپ نیروی آمریکایی بیشتری برای رسیدن معارضان به آنجا ارسال کند، خطر درگیر شدن به نیروهای روسی که حامی بشار اسد، رییس جمهور سوریه هستند وجود دارد. اگر این کار را نکند، سرنوشت ایزدی‌ها را به دست اسد و ایران واگذار کرده است.»

خیز بسیج مردمی عراق برای آزادسازی گذرگاه التنف در سوریه

منابع میدانی اعلام کردند که صحرای سوریه به سمت جنوب این کشور شاهد درگیریهای گسترده ای میان گروههای تحت حمایت دمشق و تروریستها بر سر سیطر بر گذرگاه مرزی «التنف» خواهد بود.

 این منابع به وبگاه خبری «العالم الجدید» عراق، اعلام کردند که گروههای تحت حمایت دمشق وابسته به نیروهای «الحشد الشعبی» عراق هستند  و قصد دارند به مرزهای اداری گذرگاه التنف به سمت جنوب سوریه نزدیک شوند.

گروههای وابسته به بسیج مردمی عبارتند از  «کتائب الامام علی، کتائب ابو الفضل العباس و حزب الله عراق».

به گفته این منابع، گروههای مسلح عراق سعی دارند راه خود را تغییر داده تا از مناطق تحت کنترل ارتش سوریه به گذرگاه التنف برسند

گروههای تروریستی «جیش مغاویر الثورة و أسود الشرقیة» سعی دارند مانع از پیشروی گروههای عراقی به سمت مرزهای اداری گذرگاه التنف شوند و این مسأله سبب شده است که این نیروها برای رسیدن به این گذرگاه به سمت شمال از منطقه «عقده الزرقاء» مسیر خود را تغییر دهند.

این گذرگاه (240 کیلومتری شرق تدمر) در اشغال معارضانی قرار دارد که در مارس 2016 آن را از داعش پس گرفته بودند.

 روزنامه «الغد» اردن نیز اعلام کرد که ارتش سوریه نیروهای خود را به درعا گسیل داشته است و قصد دارد این شهر و منطقه مرزی و گذرگاه «نصیب» را آزاد کند.

آغاز حفر خندق در بخشی از مرز عراق با سوریه

پس از اینکه در ابتدای هفته جاری نیروهای بسیج مردمی توانستند خود را به مرز عراق با سوریه برسانند و حیدر العبادی (نخست‌وزیر عراق) نیز اعلام کرد که مسؤولیت حفظ امنیت این نوار مرزی را به نیروهای بسیج مردمی سپرده است؛ منابع میدانی از تصمیم بسیج مردمی برای حفر خندق و ایجاد موانع در مرز عراق و سوریه خبر می‌دهند.

به نوشته خبرگزاری آلمان، یگان مهندسی بسیج مردمی شروع به حفر خندق و ایجاد موانع در مرز عراق و سوریه کرده است که از روستای «ام جریص» در غرب منطقه سنجار تا روستاهای مرزی کشیده شده است.

فرماندهان میدانی به خبرگزاری آلمان گفته‌اند که بسیج مردمی همچنین شروع به خنثی‌سازی مین‌ها و مواد منفجره در روستاها و جاده‌های آزاد شده در نزدیکی مرز کرده و از سوی دیگر با پشتیبانی جنگنده‌های ارتش عراق به کار عقب راندن تروریست‌های باقی مانده در نزدیکی مرز سوریه مشغول است.

«حیدر العبادی» فرمانده کل نیروهای مسلح و نخست‌وزیر عراق نیز در کنفرانس خبری سه‌شنبه شب (30 می)، از تدوین طرحی برای برای تأمین امنیت مرز عراق و سوریه با هماهنگی بسیج مردمی خبر داد.

«ابو مهدی المهندس» نایب رییس «هیأت الحشد الشعبی» نیز سه‌شنبه، گفته بود که عملیات نظامی برای پاکسازی کامل مرز عراق و سوریه ادامه دارد.

تجربه حفر خندق پیش از این در صحرای غربی استان کربلا و نجف مشرف به استان الانبار وجود دارد و نیروهای محلی استان به همراه بسیج مردمی برای ممانعت از ورود تروریست‌های داعش اقدام به حفر خندق و ایجاد ایستگاههای دیده بانی کرده‌اند.

رویترز: آمریکا برای مقابله با ایران ارسال سلاح به معارضان سوری را افزایش داده است

معارضان مسلح سوریه می‌گویند که آمریکا و همپیمانانش در حال ارسال سلاح‌های بیشتر برای آنها هستند تا با تهدیدات ایران مقابله کنند.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که آمریکا در کنار نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان علیه داعش مبارزه می‌کند و در این در حالی است که واشنگتن در سوریه مقابل دولت «بشار اسد» رییس‌جمهور سوریه صف کشیده است و تلاش می‌کند تا ائتلافی را به همراه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان علیه ایران در منطقه تشکیل دهد.

طبق این گزارش، چندین گروه معارض مسلح که زیر پرچم ارتش آزاد سوریه فعالیت می‌کنند نیز عملیات‌هایی را در سوریه انجام می‌دهند.

خبرگزاری رویترز سپس به اقدامات آمریکا علیه دولت سوریه اشاره کرد و نوشت که در تاریخ 18 ماه مه، حملات هوایی آمریکا، نیروهای سوری را هدف قرار دادند.

همچنین در ماه مه، دولت سوریه، بادیه و دیرالزور را بعنوان اولویت‌های مبارزات خود علیه داعش اعلام کرد و ایران و سوریه به دولت دمشق برای تحقق این امر کمک می‌کنند و این در حالی است که غرب و کشورهای عربی منطقه که مخالف بشار اسد هستند به معارضان مسلح سوریه کمک می‌کنند.

طبق این گزارش، معارضان مسلح سوریه می‌گویند که کمک‌های نظامی به آنها از طریق دو کانال جداگانه تقویت شده است که یکی از آنها برنامه تحت حمایت «سیا» و همچنین اردن و عربستان است و که «MOC» نام دارد و برنامه دیگر کمک‌های نظامی است که از طریق پنتاگون حمایت می‌شود.

«طلاس سلامه» رییس جیش الاسود الشرقیه یکی از گروههای ارتش آزاد سوریه که مورد حمایت برنامه تحت پوشش سیا است می‌گوید: «حمایت‌ها (از معارضان مسلح سوریه) افزایش داشته است. به هیچ‌عنوان به آنها اجازه نمی‌دهیم بزرگراه بغداد-دمشق را افتتاح کنند».

یکی از فرماندهان گروه «مغاویر الثوره» که تحت حمایت پنتاگون است به رویترز اعلام کرد که جریان ثابت تسلیحات به پایگاه تنف در نزدیکی مرز عراق رسیده است.

وی که خواست نامش فاش نشود گفت: «این تجهیزات هر روز به نیروها (معارضان مسلح سوریه) می‌رسد....اما در چند هفته گذشته، آنها خودروهای سنگین نظامی، موشک‌های تاو و خودروهای زرهی ارسال کرده‌اند».

یک منبع از معارضان مسلح سوریه تصویری را از دو خودروی زرهی نشان داد که وارد پادگان «تنف» (Tanf) شده‌ است و یک نوار ویدئویی هم وجود دارد که نشان می‌دهد معارضان مسلح، خمپاره‌هایی را که برایشان ارسال شده را از بسته بندی خارج می‌کنند.

در یک پاسخ مکتوب به سوالات ایمیلی، سخنگوی ائتلاف تحت رهبری آمریکا به هیچ عنوان اشاره نکرد که آیا کمک‌های نظامی به مغاویر الثوره را افزایش داده‌اند یا خیر.

سرهنگ «ریان دیلون» گفت که نیروهای ائتلاف آمادگی دارند در صورتیکه نیروهای طرفدار دولت حاضر نشوند مناطق کاهش تنش در اطراف تنف را ترک کنند، از خود دفاع کنند.

ارتش سوریه هنوز درباره این خبر واکنشی نشان نداده است.

یکی از فرماندهان ائتلاف نظامی که در حمایت از اسد مبارزه می‌کند، می‌گوید استقرار نیروهای دولتی و مبارزان عراقی حامی دمشق در بادیه، «تمامی طرح‌های MOC، اردن و آمریکا را با مانع مواجه می‌کند».

وی می‌گوید که دشمنان اسد متعهد هستند آنچه را که هلال شیعه می‌نامند، متوقف کنند اما «محور ما مقاوم است و موفق خواهد شد»./847/ب903/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات