۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۵۰۱۵۶۵
حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید پور تشریح کرد؛

احکام سفر در ماه مبارک رمضان

کارشناس مسائل شرعی به تشریح احکام سفر در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: اگر روزه دار صبح زود از شهر خود بیرون برود و قبل از اذان ظهر باز گردد، روزه صحیح است.
حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین وحیدپور امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به تشریح احکام سفر در ایام ماه مبارک رمضان پرداخت و اظهار داشت: از منظر شرع مقدس اسلام اگر در ایام ماه مبارک رمضان سفر ضرورتی نداشته باشد و مؤمن برای سفر خود عذری نداشته باشد این سفر مکروه است.

کارشناس احکام  فقهی آستان مقدس حضرت معصومه (س) بابیان این‌که شرع مقدس اسلام احکام مسافرت مؤمنان را بر اساس نوع و نیت مسافرت به دسته‌های گوناگونی تقسیم کرده است، عنوان داشت: گروهی از مؤمنان در جامعه اسلامی سفر کردن شغل رسمی آن‌ها است بر این اساس رانندگان برون‌شهری الگو و شرایط صحت روزه خود را باید از دفتر مرجعی که از وی تقلید می‌کنند استعلام کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید پور بابیان این‌که شرع مقدس اسلام به‌طور کل حکم بر صحت در احکام روزه و نماز مؤمنان کثیرالسفر گذاشته است، ابراز داشت: شرع مقدس اسلام برای آن دسته از مؤمنان که روزی حلال خود را از سفر کردن به‌دست می‌آورند، حکم بر وجوب سفر در ایام ماه مبارک داده است این در حالی است که حکم روزه و نماز این دسته از مؤمنان کامل و تمام از سوی شرع مقدس توصیف‌شده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به این‌که سفر برای افراد عادی که مسافرت شغل رسمی آن‌ها نیست از منظر شرع مقدس اسلام حالت‌های مختلفی دارد، اظهار داشت: اگر مؤمن صبح زود از شهر محل اقامت خود بیرون بیاید و قبل از اذان ظهر موفق شود به شهر خود برگردد روزه او از منظر فقه پویای اسلام صحیح است.

وی ادامه داد: اگر مؤمن قبل از ظهر از محل اقامت خود خارج و نتواند قبل از اذان ظهر به آنجا برگردد روزه او باطل است مگر آن‌که برای مقصد خود قصد اقامت ۱۰ روزه کرده باشد و قبل از نماز ظهر به مقصد موردنظر خود برسد؛ در چنین حالتی روزه از منظر احکام فقه صحیح توصیف‌شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحیدپور بابیان این‌که اگر مؤمن در سفر خود نیت اقامت ۱۰ روز نکرده باشد برای آنکه روزه او صحیح باشد می‌تواند بعدازظهر از محل اقامت خود خارج شود، ابراز داشت: اگر روز بعد قبل از اذان ظهر به محل اقامت خود بازگردد روزه او بر اساس احکام فقه اسلام صحیح و مقبول است./۸۳۷/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات