۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۵۰۱۴۱۷
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم مطرح کرد؛

مهم ترین درس تربیتی اسلام برای تحمل سختی ها

رییس پژوهشگاه فقه نظام با اشاره به آیه« إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ» گفت: مهم ترین درس تربیت اسلام برای تحمل سختی ها همین آیه است؛ زیرا انسان می فهمد که این سختی ها مقطعی است و خیلی زود می گذرد.
حجت‌‌الاسلام حاج ابوالقاسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، رییس پژوهشگاه فقه نظام عصر امروز در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به نکات تفسیری آیه 152 سوره بقره گفت: پیام هایی که از این آیه استفاده می شود، این است که خداوند به یاد کسانی است که به یاد او باشند و می فرماید«فَاذْکُرُوني‏ أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُوا لي‏ وَ لا تَکْفُرُونِ».

وی افزود: نکته تربیتی این آیه این است که اگر انسان به صورت مداوم به یاد خدا که سرچشمه خوبی ها است باشد متحول شده و در مسیر بندگی قرار می گیرد.

 رییس پژوهشگاه فقه نظام با اشاره به حدیث امام رضا(ع) در خصوص آماده شدن برای ماه رمضان تصریح کرد: در این ماه مبارک هر چه می توانید قرآن بخوانید و بر پیامبر گرامی اسلامی درود بفرستید و هرچه می توانید صدقه بدهید و هر چه می توانید در ماه مبارک رمضان در لحظات شب و روز به یاد خدا باشید.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه آیه 152 سوره بقره انسان را شرمسار می کند، گفت: این آیه لطف خدا را نشان می دهد زیرا اگر لطف خدا نبود ما نمی توانستیم خدا را یاد کنیم و این نعمتی است که خود خدا به ما عطا کرده است.

وی با اشاره به نکات تفسیری آیه 156 سوره بقره گفت: خداوند در این آیه می فرماید«الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ».

رییس پژوهشگاه فقه نظام ادامه داد: این آیه ماوا و جایگاه واقعی انسان را به او یادآوری می کند و حضرت رسول(ص) می فرماید که ای مردم شما در حال سفر هستید و شما را به سرعت می برند و خورشید ماه و شب و روز را کهنه می کنند؛ بنابراین خود را برای سفر آخرت آماده کنید.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به آیه«إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ» افزود: مهم ترین درس تربیتی اسلام برای تحمل سختی ها همین آیه است؛ زیرا انسان می فهمد که این سختی ها مقطعی است و خیلی زود می گذرد.

وی افزود: امام علی(ع) می فرماید که اگر می گوییم«انالله» یعنی این که می پذیریم از خداییم و اگر می گوییم«الیه راجعون» یعنی پذیرفته ایم که زندگی این دنیا موقتی است و بدن ما ظرفی برای پذیرایی از ماست و بیش از تکامل جسم باید به تکامل روح بپردازیم زیرا می دانیم که با روح باید به ملاقات پرودرگار برویم بنابراین از روح غفلت نمی کنیم.

رییس پژوهشگاه فقه نظام با اشاره به آیات 183 تا 185 سوره بقره به آثار تربیتی روزه اشاره کرد و گفت: روزه داری سبب رسیدن به مقام تقوا شده و روزه درای رسیدن به مقام تقوا و تمرین پر هیز از گناه است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: بهترین اعمال در ماه رمضان این است که انسان خود را تمرین بدهد که نه تنها در برابر محرمات بلکه در برابر شبهات و مشتبهات خودداری کند.

وی دیگر اثر تربیتی روزه را امتحان اخلاص عنوان کرد و افزود: امام علی(ع) می فرماید که خداوند می خواهد اخلاص شما را آزمایش کند زیرا دیگران نمی توانند متوجه روزه داری انسان شوند و رزوه داری رابطه پنهان انسان با خداوند است.

استاد حوزه علمیه قم یاد گرسنگی فردای قیامت را از دیگر آثار تربیتی روزه عنوان کرد و گفت: انسان با روزه به فکر گرسنگی قیامت افتاده و خود را برای قیامت آماده می کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: از امام رضا(ع) پرسیده شد که چرا خداوند روزه را واجب کرده است، که امام رضا(ع) در پاسخ فرمودند تا مردم درد گرسنگی و تشنگی را بچشند و به فکر و فقر و ناداری فردای قیامت باشند و این موجب تحمل روزه دار در برابر گرسنگی و تشنگی شده و خداوند در مقابل این تحمل به روزه درا ثواب می دهد زیرا در مقابل نفس و شهوات ایستادگی کرده است.

وی افزود: رسیدن به مقام شکر از دیگر آثار تربیتی روزه است و در آیه 185 خداوند بعد از بیان وجوب روزه می فرماید«لعلکم تشکرون».

رییس پژوهشگاه فقه نظام تصریح کرد: خداوند برای روزه داران فرشتگانی قرار داده است که برای او طلب مغفرت می کنند و برای روزه دار دعا می کنند و برای او طلب مغفرت می کنند و در آخرین شب ماه مبارک رمضان بشارت می دهند که خداوند همه گناهان شما را بخشید و شما را آمرزید پس بنگرید در آینده چگونه خواهید بود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم یادآور شد: اهمیت فریضه دعا یکی از نکات تفسیری سوره بقره است که خداوند به حضرت رسول(ص) می فرماید که به بندگان من بگو که من به آنها نزدیک هستم و دعای آنها را می شنوم و دعای آنها را مستجاب می کنم پس از بگو از من اطاعت کنند و امام صادق(ع) در این زمینه می فرمایند که زیاد دعا کنید زیرا اگر گرفتاری و بلا بر شما نازل شد و دعا کنید خدا می فرماید که صدا آشنا است و بلا را از شما برطرف می کنید در حالی که اگر در هنگام فراخ دعا نکنید و تنها در هنگام تنگدستی دعا کنید خدا می فرماید که تاکنون کجا بوده اید و مؤمن به واسطه دعا تکیه گاه محکمی پیدا می کند و اعتماد انسان به خدا بیشتر از داشته ها خود می شود.

وی با اشاره به آیه 153 سوره بقره یادآور شد: امتیاز طلبی با هر عنوانی اشتباه است؛ زیرا خدا دوست ندارد که بنده اش خود را از دیگران جدا کند./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات