۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۵۰۰۸۴۶
امام جمعه موقت اصفهان:

انسان عاقل متکبرانه عمل نمی کند

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی گفت: میزان عقل انسان با میزان کبر او سنجیده می شود و عقل و کبر در وجود انسان یک رابطه معکوس با یکدیگر دارند؛ به هر اندازه از عقل انسان کاسته شود معرفت انسان نسبت به خداوند کم خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین میردامادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: کبر اسباب فهم انسان را مختومه می کند.

وی در ادامه مبحث مربوط به آفات معرفت الله افزود: برای نزدیک شدن به خداوند راهکارهای زیادی وجود دارد که بر اساس آیه دوم سوره مؤمنون یکی از راهکارهایش نماز خاضعانه است؛ البته نمازی که نتیجه آن در افعال انسان نمایان شود و منجر به بروز نیکی ها از انسان باشد وگرنه نماز بی روح است و نمی تواند در تعالی انسان مؤثر واقع شود.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی اذعان کرد: کبر و غرور یکی از آفاتی است که معرفت انسان نسبت به خداوند را تحت الشعاع خودش قرار می دهد و از آن می کاهد؛ امام باقر(ع) می فرمایند، در قلب هیچ مؤمنی کبر وارد نمی شود مگر این که به همان اندازه از عقلش کاسته می شود؛ میزان عقل انسان با میزان کبر او سنجیده می شود و عقل و کبر در وجود انسان یک رابطه معکوس با یکدیگر دارند؛ به هر اندازه از عقل انسان کاسته شود معرفت انسان نسبت به خداوند کم خواهد شد.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) به همراه اصحاب از مکانی عبور می کردند که متوجه یک جمعیت در کنار کوچه ای شدند، از اصحاب پرسیدند، اینجا چه خبر است، یکی از اصحاب گفت، مردم دور یک انسان دیوانه جمع شده اند و او را مسخره می کنند، پیامبر(ص) از شنیدن این خبر ناراحت شدند و فرمودند، این شخص دیوانه نیست بلکه مریض است، آیا می خواهید به شما بگویم دیوانه چه کسی است، اصحاب عرضه داشتند آری بفرمایید، پیامبر(ص) فرمودند، دیوانه کسی است که دینش را به دنیایش می فروشد و در راه رفتنش متکبرانه حرکت می کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که وجود تکبر موعظه پذیر بودن شخص را کم می کند، اظهار کرد: شخصی مثل ابوذر دائماً به دنبال شنیدن موعظه بوده است و عده ای مثل قوم حضرت نوح(ع) زمانی که حضرت نوح(ع) آن ها را موعظه می کند، دستانشان را در گوشهایشان فرو می بردند تا حرف حق را نشنوند.

وی با بیان روایتی از امیر مؤمنان(ع) که می فرمایند، بین شما و موعظه پرده ای از غرور است، تبیین کرد: برخی برای این که زیر بار اقتدا کردن به یک امام جماعت نروند با این که از همسایه های مساجد هستند، هرگز در نماز جماعت شرکت نمی کنند چرا که خودشان را برتر از امام جماعت می پندارند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با اشاره به آیات نهم و دهم سوره یس که می فرماید«وَجَعَلْنَا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْنَاهُمْ فَهُمْ لا یُبْصِرُونَ وَسَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ»، گفت: اسباب فهم افراد متکبر تا حدود زیادی مختومه می شود به همین سبب خداوند در آیه ای که تلاوت کردیم می فرماید، ای پیامبر(ص) اگر این افراد را از روز قیامت بترسانی یا نترسانی، هیچ تفاوتی برایشان نمی کند.

امام جمعه موقت اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های بارز ابوجهل تکبر مثال زدنی او بوده است که هرگز اجازه نمی داد او زیر بار پذیرش حق برود؛ در جنگ بدر زمانی که یکی از سربازان اسلام او را بر زمین زد و خواست سرش را ببّرد، ابوجهل خطاب به آن سرباز گفت، سرم را از ته جدا کن، آن سرباز گفت، چرا چنین درخواستی داری، ابوجهل پاسخ داد، می خواهم در برابر پیامبر(ص) که قرار می گیرم، ارتفاع سرم از ارتفاع سر دیگران بلندتر باشد./۲۰۲/۸۶۷/ب۱

ارسال نظرات