۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۵۰۰۶۷۳

۲۶ صندوق رأی شورای شهر بندرعباس بازشماری می شود

در جلسه کاندیداهای معترض به نتایج انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا هرمزگان مقرر شد با حضور اعضای هیأت نظارت و نمایندگانی از کاندیداهای معترض ۲۶ صندوق ‌رأی بازشماری شود و در صورت اختلاف آمار، بازشماری افزایش می یابد.
انتخابات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، نشست مشترک اعضای هیأت عالی نظارت بر انتخابات با کاندیداهای معترض به نتایج انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان هرمزگان امروز  با حضور حسین هاشمی تختی رییس هیأت نظارت، حجت الاسلام سیدمصطفی ذوالقدر عضو هیأت عالی نظارت، احمد مرادی رییس هیأت عالی نظارت بر انتخابات استان هرمزگان و بیش از 100 کاندیداها در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی بندرعباس برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، محسن درستکار نماینده ۵۰ کاندیدا، گفت: خواستار بازشماری آرا بر اساس قانون هستیم، به جرأت می گویم اگر صندوق ها باز و آراء بازشماری شود خیلی مسائل را روشن می کند و اعضای هیأت نظارت بر انتخابات متوجه بزرگترین فاجعه انتخاباتی در استان هرمزگان خواهند شد.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام سیدمصطفی ذوالقدر عضو هیأت نظارت بر انتخابات استان هرمزگان گفت: موضوع بازشماری آراء در برخی از صندوق ها در جلسات برگزار شده با دیگر اعضای هیأت عالی نظارت، به طور جدی مطرح شده است و با مکانیزمی که در قانون مشخص شده این روند انجام می شود.

وی افزود: با توجه به حضورم در ۷ تا ۸ دوره کاندیدای انتخابات، این مشکلات را می دانم و موافقت خودم را از بازشماری آراء به رییس هیأت نظارت نیز اعلام کردم و باید برای شفافیت هر چه بهتر نتایج انتخابات شوراهای اسلامی در استان و احترام به رأی مردم باید آراء بازشماری شود.

عضو هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراها در هرمزگان از رسیدگی به شکایات و اعتراضات کاندیداها طبق روند قانونی خبرداد و تصریح کرد: کاندیداها مطمئن باشند که اجازه نمی دهیم حقی از هیچ یک از کاندیداهای شوراهای شهر و روستا پایمال شود و طبق قانون عمل خواهیم کرد.

حجت الاسلام ذوالقدر، انتخابات را حق مردم دانست و با بیان اینکه انتخابات یکی از معجزات نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: برگزاری انتخابات و تشکیل شوراها از زمان دولت اصلاحات شکل گرفته و اجازه پایمال کردن حق و حقوق مسلمانان را به برخی که برای رسیدن به کرسی های شوراها به هر راهی متوسل می شوند را نمی دهیم.

وی عنوان کرد: باید رسیدگی دقیق شود تا حق هیچ مسلمانی پایمال نشود در این چند روز شکایت ها بررسی می شود.

همچنین، مهران نجاتی عضو سابق شورای اسلامی شهر بندرعباس و کاندیدای معترض این دوره از انتخابات به تخلفات رخ داده در صندوق های رأی اشاره داشت و تاکید کرد: عدم بررسی به وضعیت موجود سبب سلب اعتماد مردمی شده و در آینده، کسی در انتخابات شورای شهر بندرعباس حضور نمی یابد.

عضو سابق شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه عده ای اصول اخلاقی را زیرپا گذاشتند افزود: به نظرم انتخابات شورا از دوره آینده باید به مزایده گذاشت، برخی علیرغم اینکه معرف حضور همه بوده، با حقوق بازنشستگی ماهیانه دومیلیون چگونه در انتخابات ۶۰۰ میلیون هزینه کردند.

رضا حیدری زاده از دیگر کاندیدای معترض نیز با انتقاد از نحوه شمارش آراء، شمارش صحیح آرای کاندیداهای شورای اسلامی هرمزگان از سوی افرادی که ۳۶ ساعت نخوابیده اند غیرممکن است، مگر امکان دارد که این افراد با خستگی زیاد بتوانند آرای موجود در صندوق ها را بدون مشکل را بشمارند.

همچنین، عیسی عباسی، خورا، سیما مرادی و آشام نیز از دیگر کاندیداهایی بودند که به ارائه نقطه نظرات خود و انتقاد به نتایج انتخابات پرداختند.

سپس هاشمی تختی رییس هیأت نظارت گفت: با کسی عقد اخوت نبسته‌ ام و هیچ حب و بغضی به کاندیداها ندارم، پیگیر هستم که این مشکلات حل شود.

وی خطاب به کاندیداهای معترض به نتایج انتخابات در استان هرمزگان ادامه داد: هر مدرکی دارید که تخلف شده ارائه کنید که بررسی شود و اقدامات لازم انجام شود.

رییس هیأت نظارت بر انتخابات استان هرمزگان تصریح کرد: در نحوه تبلیغات و نظارت مشکل داشته‌ایم، ما پیش از این جلسه هم می‌ دانستیم که تخلف صورت گرفته است بنابراین به ما مشاوره دهید که جلوی این روند را در آینده بگیریم و فرهنگ‌سازی انجام شود.

هاشمی تختی گفت: کاندیداهای معترض انتخابات را نقد کنند و راهکار خود را بنویسند، تعداد زیاد کاندیداها یکی از دلایل سختی شمارش آرا بود و کار شمارش آراء را سخت کرده بود.

وی با تاکید بربازنگری شرایط احراز صلاحیت ابراز داشت: در این زمینه خلأ قانونی داریم و استعفای احمد مرادی رییس هیأت عالی نظارت بر انتخابات استان هرمزگان نیز اندکی اختلال ایجاد کرد، اما با بازگشت وی همه چیز به روند عادی برگشت.

هاشمی تختی اضافه کرد: صندوق ها را اگر بخواهیم بازشماری کنیم بیشتر از دو ماه وقت می ‌گیرد و غیرممکن است، اما صندوق‌ هایی که رأی برخی کاندیداها در آن جهشی بوده را شمارش می کنیم، همین طور برخی صندوق ‌هایی که روی آنها اعتراض وجود دارد را می توانیم شمارش کنیم و در جلسه ای که رأس ساعت 17 امروز تشکیل می شود تصمیم گیری می شود.

در پایان این نشست، احمد مرادی رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات هرمزگان با اشاره به تصویب قانون ابطال صندوق رأی در صورت محرز شدن تخلفات عمده گفت: متاسفانه این مصوبه در شورای نگهبان رأی لازم را کسب نکرد و اجرایی نیست، اما تمام اقدامات هیئت عالی نظارت بر انتخابات استان هرمزگان در چارچوب قانون است.

وی از بازشماری 26 صندوق در بندرعباس خبرداد و افزود: درصورت وجود ابهام، تعداد بازشماری صندوق‌ ها افزایش می‌ یابد و اگر به ابطال رسیدیم نیز جلو می رویم، البته مستند به قانون و مدارک این کار را انجام می دهیم.

رییس هیأت عالی نظارت بر انتخابات استان هرمزگان در پایان با تاکید بر اینکه ریز آراء را هیئت‌های اجرایی باید به کاندیداها بدهند تصریح کرد: اصل بر این می گذاریم که اگر اقدام ناسالمی در کار بوده حتما شفاف به مردم اعلام و برخورد می‌کنیم./202/851/ب1

ارسال نظرات