۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۴۹۷۲۸۷
آیت لله فاضل لنکرانی:

نخبگان جهانی در جست وجوی ظرائف فقه شیعه هستند

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اعلام کرد که هیچ گونه کمک دولتی به این مرکز صورت نمی گیرد و این مرکز سرآغاز یک تحول در حوزه است.
گردهمایی فارغ التحصیلان مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گردهمایی فارغ التحصیلان مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در نخستین همایش فارغ التحصیلان و دانش آموختگان مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که امروز پنج شنبه در سالن امام خمینی(ره) این مرکز برگزار شد با تبریک ولادت امام عصر (عج) به روایتی از امام باقر(ع) اشاره کرد و گفت: ابو بصیر از امام باقر(ع) در زمینه شهادت ولدالزنا سؤال می کند که امام می گوید شهادت او قبول نیست؛ ابوبصیر بار دیگر می گوید که حَکَم به واسطه اطلاق آیات آن را پذیرفته است که امام او را لعن می کند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: گرچه در علم اصول اصالة الاطلاق حجت است اما براساس این روایت باید گفت که آیات مطلق را نیز باید مورد بررسی قرار داد که روایت مخالفی نداشته باشد؛ فقه فقط در نزد ائمه اطهار(ع) است و ما معتقدیم که علم الکتاب که یکی از منابع اصلی فقه ما است، در اختیار ائمه(ع) است و بدون ارتباط با ائمه(ع) و اطلاع از آراء و نظرات آنان، نمی توان به قرآن تمسک کرد.

وی خاطرنشان کرد: فکر شاذ و نادری که زمانی در حوزه وجود داشت مبنی بر این که برای استدلالات فقهی فقط باید سراغ قرآن کریم رفت، با این برهان که علم القرآن فقط  نزد ائمه اطهار(ع)  قرار دارد باطل است همچنین براساس این برهان  فقه سایر مذاهب را فقه ریشه دار قرآنی نمی دانیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که قرآن را فقط باید با روایات تفسیر کرد،گفت: فقه، علمی است که ریشه در قرآن داشته و هرچه با این روایات ارتباط برقرار شود قدرت روایی و ارتباط ما با قرآن بیشتر می شود؛ زمانی در حوزه بیان می کردند معیار استدلالات فقهی باید قرآن باشد و به عنوان مثال در با استفاده از اطلاقات  قران  در زمینه نماز مسافر بیان می کردند مخیر است به صورت قصر بخواند یا کامل؛ البته باید توجه داشت که نتیجه این سخن اخباری گری نیست زیرا آنها ظواهر قرآن را از اساس حجت نمی دانند؛ فقه شیعی، متخذ از قرآن کریم است و به برکت اهل بیت(ع)، قرآن واقعی متجلی در فقه ما بوده و فقه بدون ارتباط با این بزرگان، فقه نیست.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: ما امروزه در مسیری قرار گرفته ایم که هیچ موضوعی در مقابل این مسیر ارزش ندارد؛ این که انسان احکام را با توجه به نظرات ائمه اطهار(ع) از قرآن کریم استخراج نماید، بسیار مهم است و باید ترویج گردد، محور اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران فقاهت است چنانچه امام خمینی(ره) گفته است اگر فقه جواهری را از نظام جدا کنند، نظام از بین خواهد رفت؛ این راه ساحل و انتهایی ندارد بلکه در هر زمانی مسأله جدیدی ایجاد می شود.

وی مرکز فقهی ائمه اطهار را سر آغاز یک تحول در حوزه دانست و افزود: از ابتدای آغاز این مرکز، اهداف و برنامه ها روشن و استقلال مالی آن نیز حفظ شده و بدون هیچ کمک دولتی به راه خود ادامه داده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تلاش کرده است نخبگان حوزوی را جمع آوری کند؛ امروزه این مرکز به مرکز تربیت استاد و محقق تبدیل شده است.

آیت الله فاضل با بیان این که نگاه اولیه مرکز، آموزشی بود اما به مرور زمان در پژوهش نیز وارد شد، تصریح کرد: امروزه آثار پژوهشی این مرکز کم نظیر است و آثار او کمتر از  مراکزی که سالانه قریب به 20 میلیارد تومان بودجه دولتی دارند کمتر نیست و بخش کلام و امامت این مرکز از موفق ترین گروه های پژوهشی در حوزه علمیه است.

وی ادامه داد: ما پس از رحلت حضرت آیت الله فاضل لنکرانی واقعا نمی دانستیم که آیا می توان یک یا دو ماه این فعالیت ها را ادامه داد یا خیر؟ اما به لطف خدا و برکت اهل بیت(ع) کار تا به امروز ادامه پیدا کرده است؛ امروز 500 طلبه در مراکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم، و 200 طلبه در مرکز مشهد و  200 طلبه نیز در مرکز افغانستان مشغول به تحصیل هستند.

ریییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به فعالیت های پژوهشی مرکز گفت: معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به موضوعات جدید همانند فقه هسته ای ورود پیدا کرده و به موفقیت های خوبی نیز دست پیدا کرده است.

وی با تأکید بر این که امروزه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بازدهی بالایی برای نظام دارد، اظهار کرد: این مرکز تلاش می کند طلبه را به جایگاه فقاهت برساند و طلبه ای که محافظ دین باشد محافظ نظام نیز خواهد بود؛ آیت الله بهشتی به آیت الله فاضل گفت ما در تهران در حال فعالیت برای نظام هستیم شما در قم چه می کنید که جواب داد نظام برای بقا به فقیه انقلابی نیز نیاز دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: امروز نخبگان جهانی به دنبال ظرائف فقه شیعه می باشند؛ لذا باید با تلاش و کوشش بتوانیم دستاوردهای فقه اهل بیت(ع) را به دنیا عرضه نماییم، از تمام عزیزانی که از سال های گذشته تاکنون کمک های بسیاری در پیشرفت این مرکز داشته اند، کمال تقدیر و تشکر را داشته باشیم./۱۳۲۴/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات