۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۴۹۵۵۹۶
آیت الله یزدی:

حوزه علمیه باید به تمامی عرصه‌ها ورود پیدا کند

رییس جامعه مدرسین حوزه علیم قم با بیان این که مأموریت حوزه علمیه فقط تربیت مرجع تقلید نیست برورود حوزه علمیه به تمامی عرصه های دینی تأکید کرد.
 آیت الله یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اجلاسیه «هجرت مبارک» که شامگاه چهارشنبه در سالن اجتماعات جامعه مدرسین برگزار شد با اشاره به آیه نفر گفت: تفقه در دین فقط به معنای اصول و فقه نیست بکله تفقه در دین اعم از اصول، فروع و تمامی مسائل دینی است.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: دین عبارت است از مجموعه ای اعتقادی و عملی که باید به تمامی مسائل دینی توجه شود؛ مأموریت حوزه علمیه فقط تربیت مرجع نیست بلکه حوزه علمیه باید در همه بخش ها برای ارشاد جامعه آمادگی داشته باشد گرچه اصول و فقه در درجه اول قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در روز قیامت از مردم سؤال می شود چرا به وظایف خود عمل نکردید که آنها بیان می کنند جامعه اجازه چنین کاری به ما نداده است؛ در جواب آنها گفته می شود باید به منطقه ای که شرایط انجام وظایف در آنجا وجود داشت هجرت می کردید و تاریخ حوزه نیز نشان می دهد بسیاری از حوزه‌های علمیه در سایه هجرت بزرگان دینی پدید آمده اند.

استاد حوزه ادامه داد: حوزه علمیه قم با هجرت مرحوم آیت ‌الله حائری برپا شده و اکنون به عنوان یکی از حوزه‌های علمیه پر افتخار شیعی مطرح است و حوزه علمیه نجف نیز ثمره هجرت شیخ طوسی از بغداد به نجف است.

رییس جامعه مدرسین با بیان اینکه ماهیت هجرت در شرایط کنونی با گذشته بسیار متفاوت است، اظهار کرد: هجرت مبدأ تاریخ اسلام است و مهاجرت علمای بزرگ نیز برکات بسیاری را برای شهرها ایجاد کرده است به گونه ای که در هر شهری که ازشخصیت های علمی وجود داشته است مردم آن از نظر معارف بسیار قوی تر هستند و در محلی که روحانی وجود ندارد دشمن سوء استفاده کرده و با استفاده از ابزارهای امروزی مردم را ازدین دور می سازد.

وی ادامه داد: در مرحله نخست باید برای بیان آموزه های دینی به مردم آموزش داد زیرا مردم امروز با مردم دیروز متفاوت هستند و امروز مردم تحصیل کرده هستند و با بسیاری از مطبوعات و اصول آشنا هستند به همین علت بایستی برای رفتن میان آنها آموزه ‌هایی که نجات دهنده است را فرا گرفت.

آیت الله یزدی تصریح کرد: من مخالف تربیت مرجع در حوزه علمیه نیستم؛ اما چند مرجع کافی است بلکه حوزه علمیه به اخلاقی، مفسر، رجالی و کلامی نیز نیاز دارد؛ اساتید از فرصت های تعطیلی طلاب استفاده کنند و مطالب مورد نیز جامعه را به طلاب آموزش دهند.

وی ادامه داد: برخی از افراد همانند آیت الله مظاهری در قم جایگاه والایی داشتند و شاید می‌توانستند به مقام مرجعیت نیز برسند، اما به شهر دیگری رفتند و رسالت تبلیغی خود را دنبال کردند که حوزه علمیه اصفهان اکنون به برکت حضور وی رشد کرده است.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تجلیل از شخصیت علمی و اخلاقی حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، بیان کرد: ایشان شخصیتی شناخته شده و خدوم برای اسلام و انقلاب است که بنده از گذشته با روحیات و اخلاق او آشنا هستم؛ این فرد با استفاده از بسترهای مختلف موضوع‌ های نماز، زکات و امر به معروف و نهی از منکر را از حالت عادی خارج کرده و به جایگاه مطلوبی رسانده‌ است.

آیت الله یزدی با اشاره به این که هر فردی توانایی متفاوتی دارد، خاطرنشان کرد: نمی ‌توانیم بگوییم که خدمت فقط این است که آموزه ‌های دینی را به زبان ساده به مردم ارائه دهیم، اما اکنون این عملکرد یکی از نیازهای مهم جامعه بوده و نقش حجت‌الاسلام والمسملین قرائتی برای هدایت عموم مردم بی نظیر است.

وی افزود: آموزه ‌های مورد نیاز مردم باید به طلاب آموخته و از سوی طلاب به عموم مردم انتقال داده شود چرا که در غیر این صورت موضوع‌ های نادرست جایگزین آموزه ‌های درست می‌شود./1324/ ۲۰۲/ص

 

ارسال نظرات