۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۴۹۴۰۵۹
به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران؛

نگاهی به احکام ناشران در یک اثر + دانلود

پژوهشکده امر به معرف و نهی از منکر، با همکاری نشر معروف، بیست و هشتمین جلد از مجموعه فقه و زندگی را با عنوان «احکام ناشران» منتشر کرده است.
دانلود فایل کتاب «احکام ناشران»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشکده امر به معرف و نهی از منکر، با همکاری نشر معروف، بیست و هشتمین جلد از مجموعه فقه و زندگی را با عنوان «احکام ناشران»، نوشته حسین علی عرب انصاری منتشر کرده است.

مؤلف، این کتاب را در دو بخش با عنوان‌های «احکام نشر» و «احکام نشریات و جراید» تنظیم کرده است و «آشنایی با مبانی چاپ و نشر»، «جایگاه کتاب»، «خط‌مشی کلی نشر کتاب»، «بایدها و نبایدهای نشر»، «نظارت بر نشر کتاب در اسلام» و «احکام شرعی مربوط به نشر» عنوان‌های شش فصل بخش اول هستند.

مؤلف در فصل اول عنوان‌های: «ناشر»، «صنعت نشر»، «مؤسسه انتشاراتی»، «شورای نشر»، «تقسیم‌بندی ناشران»، «فرایندهای اصلی چاپ»، «کتاب‌های الکترونیکی» و «مقایسه نشر قبل و بعد از انقلاب» را پیش روی خوانندگان قرار داده است.

نگارنده در فصل دوم به بررسی عنوان‌های: «کتاب خوب چه ویژگی‌های دارد» و «کتاب از دیدگاه مقام معظم رهبری و امام راحل» پرداخته و در فصل سوم موضوعات «مصوبه اصلاحی» و «اهداف سیاست‌ها و ضوابط و نشر کتاب» را بررسی کرده است.

همچنین نویسنده در فصل چهارم موضوع‌های «نشر مطلوب»، «رمز موفقیت یک ناشر» و «وظایف ناشران» را مطرح کرده است و عنوان‌ها «تعریف و جایگاه ممیزی»، «برخورد حضرت امام قبل از پیروز انقلاب اسلامی»، «لزوم حمایت از نشر کتب سالم و اسلامی»، «نمونه‌هایی از حمایت‌های حضرت امام خمینی (ره)» و «ممیزی در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی» از عنوان‌هایی است که در فصل پنجم به چشم می‌خورد.

مؤلف در صفحه 44 زیر عنوان نگاهی به ضرورت، مزایا و معایب نشر الکترونیکی، چنین گفته است:

«در صورتی که پدیدآورندگان به امکانات الکترونیکی دسترسی داشته باشند، مقاله خود را در واژه‌پرداز ضبط می‌کنند و با همان شکل به ویراستار می‌دهند و مقاله را منتشر می‌کنند. این نوشته‌ها معمولاً روی کاغذ منتشر نمی‌شوند، اما در صورت نیاز می‌توان از طریق چاپگر، نسخه چاپی آن را نیز فراهم کرد؛ به این امر «نشر الکترونیک» می‌گویند.»

وی در ادامه برای کتاب‌های الکترونیکی مزایای زیر را برمی‌شمرد:

«۱-ذخیره اطلاعات انبوه (متن، صدا و تصویر) در حجم بسیار اندک است؛ ۲-قابلیت جستجوی بدون واسطه و بسیار متنوع (اطلاعت دسته می‌شوند و گزینش اطلاعات بسیار آسان است)؛ ۳- امکان انتقال و نگهداری آنها آسان است(برخی از آنها در جیب حمل می‌شوند)؛ ۴- قابلیت تکثیر، ارزان و آسان است؛ ۵- امکان نصب و راه‌اندازی راحت است؛ ۶- تداوم و بقای آنها نسبت به منابع چاپی طولانی‌تر است؛ ۷- هزینه‌های سفارش، خرید، نگهداری، فهرست‌نویسی و رده‌بندی کمتر است؛ ۸- استفاده از چند کاربر از یک کتاب الکترونیکی امکان‌پذیر است؛ ۹- برخی از انواع آنها سریع روزآمد می‌شود؛ ۱۰- دسترسی روی شبکه امکان‌پذیر است؛ ۱۱- عدم سانسور مطالب هنگامی‌ که منابع الکترونیکی پیوسته هستند.»

همچنین نویسنده در فصل ششم به واکاوی احکام شرعی مربوط به نشر می‌پردازد و در ابتدای این فصل به ضرورت دقت مخاطبان در انتخاب کتاب پرداخته و می‌آورد:

«.. هر کتابی برای هر کس خواندنی نیست و هر مجله‌ای برای هر خانواده‌ای مفید نمی‌تواند باشد. آن جوانی (دختر و پسر) که هنوز از نظر فکری واکسینه نشده و مصونیتی به علت عدم تجربه و نقص تحقیق در مقابل مطالب مسموم کننده پیدا نکرده است، با مطالعه کتاب‌های منحرف‌کننده فکر و اندیشه‌اش مسموم و بیمار می‌گردد.

روح و فکر جوان نیز که هنوز با آتش تحقیق و تجربه پخته نگردیده و قدرت تأثیرش بیشتر از تأثرش می‌باشد، محتاج به رعایت رژیم بهداشتی و غذائی روان و اندیشه است و به همان اندازه که جوان در انتخاب غذای جسم دقت می‌کند، بیشتر و بیشتر لازم است در انتخاب کتاب و نشریه که غذای جان اوست، تأمل کند و به ارزیابی دقیق بپردازد.

بر این اساس، اسلام مطالعه و خواندن کتابهای منحرف کننده را تحت عنوان (کتاب ضاله) برای افراد خام و غیرمحقق که هنوز در مراحل اولیه مطالعه هستند و قدرتی برای تمیز زشت از زیبا و مفید از مضر و دارو از سم ندارند، حرام و ممنوع کرده است.

اساساً توجه به بهداشت غذای فکر که بیشتر از راه مطالعه، معاشرت، دوستی‌ها، و استفاده از وسائل ارتباط جمعی به روان انسان وارد می‌شود، یکی از وظائف اولیه هر آدم بادرکی می‌باشد

 ضمنا نویسنده در ادامه این فصل احکام شرعی «نشر کتب ضاله»، «حق تألیف»، «فتوکپی کتاب، «غیبت مؤلف» و «کتاب سازی» را شرح داده است.

همچنین، نویسنده در در ابتدای بخش دوم با عنوان «احکام نشریات و جراید» به بیان نقش مهم و اساسی مظبوعات در هدایت افکار و رشد و تعالی جامعه می‌پردازد و سپس به سخنان امام خمینی رحمه الله علیه و رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه و ضرورت نظارت بر محتوای مطبوعات اشاره می‌کند و در ادامه متن کامل قانون مطیوعات را پیش روی خوانندگان قرار می‌دهد و در پایان هفده مسأله شرعی مربوط به جراید را بیان می‌کند.

گفتنی است، پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر با همکاری نشر معروف، کتاب «احکام ناشران» را با شمارگان 3000 نسخه، به قیمت 6500 تومان، در قطع پالتویی منتشر کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای دانلود کتاب از سایت فرهنگسرای معروف اینجا را و برای دانلود نسخه PDF بر روی گزینه دانلود فایل کلیک کنند./998/ ن ۶۰۱/ش

ارسال نظرات