۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۴۹۳۶۹۰
آیت الله سبحانی:

استمرار گناه انسان را به ارتداد می کشاند

حضرت آ‌یت الله سبحانی با بیان این که استمرار در گناهان کبیره سبب می شود که انسان، خدا و قیامت را منکر شود، گفت: چه بسا که گناهان صغیره و کبیره انسان را به سرحد ارتداد برساند.
 ‌آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید صبح امروز در درس خارج خود که در مسجداعظم قم برگزار شد، با اشاره به آیه« ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَن كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ» گفت: حضرت زینب(س) در مجلس ابن زیاد از این آیه استفاده کرده که او کافر است.

وی افزود: اگر انسان مدتی گناه کند چه بسا این گناه کردن انسان را به کفر بکشاند، نباید خیال کرد که می توان مؤمن و مسلمان بود و اگر گناه شود اشکالی ندارد؛ برخی از گناه سبب کفر نمی شود اما نباید آن را ادامه دهد چون استمرار آن انسان را به انحراف می کشاند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که استمرار در گناهان کبیره سبب می شود که انسان، خدا و قیامت را منکر شود، اظهار داشت: تکذیب آیات الهی، معاد و برزخ نتیجه بدی ها و گناه انسان است.

وی ادامه داد: بدی هایی همانند قمار و کارهای زشت دیگر سبب می شود که گاهی انسان از مادی گری عملی به مادی گری اعتقادی برسد و دچار گمراهی شود.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که در روایات بسیار بر حسن عاقبت تأکید شده است، ابراز داشت: حسن عاقبت مسأله بسیار مهمی است، کسانی هستند که در اوایل زندگانی خود خوب هستند اما در آخر حسن عاقبت پیدا نمی کنند.

وی عنوان کرد: انسان باید از خداوند متعال حسن عاقبت بخواهد، حر بن یزید ریاحی حسن عاقبت پیدا کرد و در کنار او شبث بن ربعی بود که عاقبت به خیر نشد، حضرت به هر دوی آن ها خطاب کردند که شما به من نامه نوشتید و الان چه می گویید، شبث بن ربعی به کار خود ادامه داد اما حربن یزید ریاحی ملحق به امام شد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: چه بسا گناهان صغیره و کبیره انسان را به سرحد ارتداد برساند، از این رو انسان باید مراقبت کند و در مسیر صحیح قدم بگذارد./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات