۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۴۹۲۹۸۹

ایمان به صرف معنویات حاصل نمی شود

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به این که نزول و پیری به جسم انسان اختصاص داشته و ارتباطی به بعد روحانی انسان ندارد، گفت: صعود نفس در اثر تربیت یک امر همیشگی است و حتی با وجود پیری جسم سیر صعودی روح در اثر تربیت متوقف نمی شود.
تزکیه نفس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم بیک، استاد حوزه علمیه خواهران بعد از ظهر امروز در رواق حضرت خدیجه(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به آیات سوره شمس گفت: خداوند در سوره شمس می فرماید«  وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا، فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا، قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا، وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَ» که آیات نشان می دهد اگر انسان نفس خود را در مسیر تربیت قرار داده و درست تربیت کند در مسیر رشد و سعادت قرار می گیرد؛ درحالی که اگر نفس خود را تربیت نکرده و به تربیت آن بی توجه باشد این نفس روز به روز سقوط خواهد کرد.

وی افزود: طبق آیه 15 سوره تین اگر انسان نفس خود را تربیت نکند نفس او به پایین ترین درجه یعنی اسفل السافلین» می رسد.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: قرآن کریم تأکید می فرماید که اگر سیر تربیتی نفس رعایت نشود انسان مصداق این آیه قرآن کریم می شود« أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ»

بیک اظهار کرد: تربیت نفس یک امر اختیاری است و زمانی که انسان تصمیم گرفت گناه و رذایل اخلاقی را کنار بگذارد در مسیر تربیت نفس قرار گرفته است.

وی افزود: قرآن کریم می فرماید که انسان به تحقیق زمانی رستگار می شود که خود را بسازد و از تاریکی و تیرگی های قلب فاصله بگیرد.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: انسان باید از لذت های دنیوی برای رسیدن به یک هدف بالاتر که همان فلاح و رستگاری و رضایت نفس برسد و رضایت نفس و ایمان در سیر صعودی نفس معنا پیدا می کند.

بیک با بیان این که ایمان و تکامل روح محدود به سن مادی نبوده و تکامل روحی انسان تا آخرین لحظات عمر ادامه دارد، افزود: آنچه که محدودیت داشته و با افزایش سن روبه نزول می رود جسم انسان است در حالی که اگر انسان روح را تربیت کند این تکامل روح ادامه داشته و تا آخرین لحظات عمر انسان سیر صعودی دارد.

وی با تأکید بر این که ایمان به صرف معنویات به دست نمی آید، گفت: ایمان آن چیزی که در قلب و روحی آدمی رسوخ پیدا می کند و ایمان آن یقینی است که بدانیم خدا در همه لحظات حاضر و ناظر بر ما است و کسی که نفس خود را مورد سنجش قرار داده و از آن حسابرسی کند به ایمان می رسد.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: هر چه تربیت مادر بهتر و غنی تر باشد و سعی کند روح فرزند خود را بهتر تربیت کند به همان میزان بهره اخروی او نیز بیشتر خواهد بود.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: اگر انسان چهل روز گناه نکند خداوند درهای حکمت را به روی او باز می کند و ایمان انسان با امتحان و سنت الهی مورد سنجش قرار می گیرد./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات