۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۴۹۱۲۸۵
آیت الله غریفی:

شهید صدر پیش از سن تکلیف به درجه اجتهاد رسید

یکی از علمای بحرین با اشاره به دستاوردها و نبوغ علمی و اخلاقی شهید صدر اظهار داشت که این شهید پیش از رسیدن به سن تکلیف به درجه اجتهاد رسید.
آیت الله عبدالله الغریفی از علمای بحرین

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای ارشد شیعه بحرین در جمع نمازگزاران مسجد امام صادق(ع) شهر قفول با اشاره به سالروز شهادت حضرت آیت الله سید محمدباقر صدر گفت: نسل جدید آشنایی خوبی با شهید صدر و دستاوردهای علمی، فرهنگی، معنوی، اخلاقی، اجتماعی و جهادی وی در راه اسلام و مسلمانان ندارد.

وی از شهید صدر به عنوان پیشگام وحدت، محبت و تسامح یاد کرد و افزود: ایشان شیعیان و اهل تسنن را به یک چشم می نگریست و توجهی به دین و مذهب نداشت. همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی باید با این اندیشمند بزرگ و عالم ربانی آشنا شوند.  

این عالم بحرینی تصریح کرد: شهید صدر و خواهش بنت الهدی در سال 1980 میلادی به شهادت رسیدند. آنان از ابتدای زندگی پدر خود را از دست داده تا از همان کودکی یتیم شوند. مادر این دو شهید نیز از عابدان زمان بود و قرآن را به صورت شبانه روزی تلاوت می کرد و همواره به ذکر و تسیح می پرداخت.

آیت الله غریفی ادامه داد: شهید صدر با ترغیب مادر و با وجود همه سختی ها و مشکلات در سن 10 سالگی وارد حوزه علمیه شد. وی بحث خارج را نزد حضرت آیت الله خوئی فراگرفت و از این مرجع فقید نقل شده که سید محمدباقر صدر در سن 14 سالگی به مرحله اجتهاد رسید. شهید صدر پیش از اینکه به سن تکلیف برسد به درجه اجتهاد رسید.

وی به بررسی نشانه های نبوغ علمی شهید صدر اشاره کرد و اظهار داشت: نقد اندیشه های مارکسیستی در ۹ سالگی، تألیف کتابی درباره اهل بیت(ع) در سن 10 سالگی، تالیف کتاب های «العقیده الاسلامیه» و «رسالت المنطق» در 11 سالگی، «فدک در تاریخ» در سن 13 سالگی و «غایة الفکر فی الاصول» در سن 17 سالگی، تألیف دو کتاب مشهور «اقتصادنا» و «فلسفتنا» در سن 20 سالگی، تالیف کتاب «البنک اللاربوی فی الاسلام» و «الاسس المنطقیة للاستقراء» در 30 سالگی از نشانه های نبوغ این عالم فقید است.

این عالم بحرینی تأکید کرد که شهید صدر در زمینه های فلسفه، منطق، اقتصاد، بانکداری، فقه، اصول، عقاید، علوم قرآن، تاریخ، پژوهش های اجتماعی، پژوهش های حقوقی و مسائل عمومی از تخصص فراوانی برخوردار بود./980/ب901/د

ارسال نظرات