۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۴۹۰۶۵۵
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

اطاعت از هوای نفس انسان را هلاک می کند

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه به تبیین عوامل هلاکت انسان پرداخت و گفت: نفس اطاعت شده، بخل مطاع و خود برتر بینی از عوامل هلاکت انسانی و نابودی حیات طیبه هستند.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه، امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه رسول خدا(ص) خطاب به امام علی(ع) سه چیز را عامل هلاکت انسان ها عنوان می کنند، گفت: حضرت رسول(ص) می فرمایند که اگر این سه چیز جسم انسان را نابود نکند به طور یقین حیات طیبه انسانی را نابود می کند.

وی افزود: حضرت رسول(ص) می فرمایند که یکی از این سه چیز هوای نفسی است که اطاعت شود یا همان«هوی المطبع» است که در اینجا منظور حضرت رسول(ص) به طور کلی هوای نفس نبوده بلکه ایشان هوای نفسی را عامل هلاکت انسان می دانند که از آن اطاعت شود و اگر از هوای نفس اطاعت نشود تأثیری بر حیات طیبه انسانی ندارد.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه دومین عامل هلاکت انسان را طبق رهنمود حضرت رسول(ص) بخلی عنوان کرد که از آن اطاعت شود و گفت: حضرت رسول(ص) در اینجا نیز بخل را به طور کلی عامل هلاکت انسان نمی دانند بلکه می فرمایند بخلی کشنده است که از آن اطاعت شود.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی تصریح کرد: بخل مطاع به این علت عامل هلاک انسان می شود که مانع انجام کارهای خیری مانند انفاق و پرداخت خمس و زکات شده و انسان را از انجام دستورات الهی باز می دارد.

وی به خود بالیدن را دیگر عامل هلاکت انسان عنوان کرد و گفت: خودبرتربینی و به خود بالیدن و اعمال خود را بزرگ دیدن سومین عامل هلاکت انسان است همانطور که در مورد فرعون به این شکل بود و عجب و خودبرتربینی او را  هلاک کرد و او ادعای خدایی کرده و«أناَ رَبُّکُمْ الأعْلی» را بر زبان خود جاری می ساخت.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اظهار کرد: قارون از جمله کسانی است که بخل مطاع او را هلاک کرد و با وجود اینکه کلیدهای خزان خود را در گنجینه های زیادی نگه داری می کرد به خاطر بخل حاضر نشد در دوران قحطی به مردم کمک کند.

وی ادامه داد: بلعم باعورا را نیز هوی المطبع یا همان نفس اطاعت شده هلاک کرد و موجب شد که او از یک عالم مستجاب دعوه به یک انسان گمراه تبدیل شود.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه یادآورشد: براساس آنچه که بیان شد انسان برای رهایی از خطر هلاکت و نابودی باید از این سه چیز پرهیز کند و اگر از این سه چیز پرهیز نکند سرنوشتی مانند فرعون، قارون و بلعم باعورا دامن گیر او خواهد شد؛ به همین دلیل باید در همه امور اطاعت از خداوند را مسیر راه خود قرار داده و سعی کنیم که از هوای نفس و امیال حیوانی و شهوانی که ما را از صراط مستقیم دور می کند پر هیز کنیم زیرا اگر کسی از صراط مستقیم دور شود به یقین در صراط شیطانی قرار خواهد گرفت./968/پ202/ی

ارسال نظرات