۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۴۸۷۲۳۲
از منظر فقه امامیه؛

قانون حاکم بر احوال شخصیه اقلیت های دینی و مذهبی نقادی شد

نشست علمی «نقد قانون حاکم بر احوال شخصیه اقلیت های دینی و مذهبی از منظر فقه امامیه» با حضور کارشناسان برجسته حقوق از سوی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
قانون حاکم بر احوال شخصیه اقلیت های دینی و مذهبی از منظر فقه امامیه نقادی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «نقد قانون حاکم بر احوال شخصیه اقلیت های دینی و مذهبی از منظر فقه امامیه» پیش از ظهر امروز با حضور جمعی از اساتید حوزوی و دانشگاهی حقوق عمومی و خصوصی در سالن نشست های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در قم برگزار شد.

در این نشست علمی، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی دانش پژوه دانشیار گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان ارائه کننده حضور داشت و حجج اسلام عزیزاله فهیمی استادیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه قم و سید علی علوی‌قزوینی دانشیار گروه حقوق خصوصی پردیس فارابی مباحث وی را نقد کردند.

همچنین سید احمد حبیب نژاد مشاور علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و استادیار گروه حقوق عمومی پردیس فارابی نیز دبیری نشست را بر عهده داشت.

در این نشست، پس از طرح بحث توسط دبیر علمی، حجت الاسلام والمسلمین دانش پژوه با بیان اینکه مقاله وی تأملی انتقادی و اصلاحی در اصول و مواد قانونی راجع به احوال شخصیه دینی و مذهبی است، اظهار داشت: به استناد اصول دوازدهم و سیزدهم قانون اساسی ایران، صلاحیت و حکومت قوانین مذهبی ادیان و مذاهب رسمی بر احوال شخصیه ایرانیان غیرشیعه، به عنوان استثنایی بر ماده شش قانون مدنی، رجایی که طرفین پیرو یکی دین یا مذهب باشند روشن است، اما درباره قانون حاکم بر احوال شخصیه پیروان ادیان و مذاهب متفاوت ساکت است.

وی افزود: همین مسأله تعارضاتی را با ماده واحده سال 1312 موسوم به «اجازه رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیرشیعه» به وجود آورده که قابل بحث و بررسی است که به نظر می رسد ماده واحده دارای اشکلات بنیادین بوده و اصول قانون اساسی نیز خالی از ابهام نیست.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین فهیمی و علوی قزوینی به نقادی بحث وی پرداخته و تأکید کردند که اصول قانون اساسی یکدیگر را تکمیل کرده و ابهام را از میان برمی دارد و مسائل مطرح در ماده واحده نیز به وسیله نصوص شرعی قابل حل است.

سید احمد حبیب نژاد نیز پس از جمع بندی مباحث گفت:این نشست ها می تواند مقدمه خوبی برای اصلاح قوانین مربوط به احوال شخصیه باشد و نمایندگان و بویژه اعضای کمیسیون امنیت ملی نیز از این گونه مباحث استقبال می کنند.

همچنین در پایان این نشست از سوی حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رییس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی به ارائه کننده و همچنین ناقدان بحث لوح یادبودی اهدا شد./1330/پ202/ی

ارسال نظرات