۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۴۸۶۲۷۳
از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار؛

ابعاد فقهی حقوقی افشاگری رسانه ای بررسی شد

نشست تخصصی بررسی ابعاد فقهی حقوقی افشاگری رسانه ای با حضور حجت الاسلام والمسلمین رفعتی و حسین رضی از سوی معاونت پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.
مرکز فقهی ائمه اطهار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست تخصصی بررسی ابعاد فقهی حقوقی افشاگری رسانه ای با حضور حجت الاسلام والمسلمین رفعتی استاد درس خارج فقه رسانه و حسین رضی معاون پژوهش، برنامه ریزی و نظارت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از سوی معاونت پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در سالن امام خمینی(ره) مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

در آغاز این نشست حجت الاسلام طوبایی دبیر علمی نشست بیان داشت: امروزه افراد فراوانی به بحث افشاگری رسانه ای پرداخته اند اما اهیمت این موضوع در بحث انتخابات اهمیت ویژه ای پیدا می کند؛ در مناظرات انتخاباتی مشکلات فراوانی وجود دارد که در این زمینه به تنظیم مقررات نیاز است.

پژوهشگر ارشد رسانه ملی ادامه داد: در نظام اسلامی ایران از طرفی حفظ آبروی مؤمن که همانند کعبه است اهمیت دارد و از سوی دیگر وظایف حاکمیتی و اداره نظام را بر عهده دارد؛ رسانه ملی و دیگر دستگاه های رسانه ای نظام، وظیفه اطلاع رسانی را بر عهده دارند که گاهی این اطلاع رسانی افشاگری است و هر افشاگری نیز با حریم شخصی دیگران در ارتباط است که جمع بین این دو نیازمند بحث فقهی و حقوقی است.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با اشاره به اهمیت بحث افشاگری بیان داشت: امروزه افشاگری رسانه ای مربوط به رسانه ملی نیست بلکه شامل تمامی مکلفین می شود زیرا با وجود شبکه های اجتماعی هر فرد یک رسانه است و بسیاری از پیام ها و متن های شبکه های اجتماعی نیز افشاگری به شمار می روند اما افراد بدون تحقیق و آگاهی از مصادیق و حکم افشاگری آن مطلب را برای دیگران نیز ارسال می کنند.

وی با تأکید براین که این بحث، فقهی و علمی است نه سیاسی خاطرنشان کرد: در صورت بحث از افشاگری رسانه ای از منظر فقه، باید براساس روش فقها حکم آن را از منابع دینی که همان عقل، کتاب، سنت و اجماع است استخراج کرد؛ افشاگری نیز به معنای آشکار کردن مورد پنهان و مستور است که ممکن است آن عمل پنهان حرام باشد و ممکن است نباشد.

مدیر مرکز تخصصی حقوق حوزه علمیه ادامه داد: در برخی موارد اصل افشاگری حرام نیست اما رسانه ای شدن آن حرام است همانند این که شخصی جهت تحقیق از خواستگار فرزندش به فرد دیگری مراجعه می کند در این صورت بر فرد مراجعه شونده جایز است تمام موارد را بگوید اما فرد مراجعه کننده حق ندارد آنها را رسانه ای کند بنابراین باید گفت بحث امروز به افشاگری رسانه ای اختصاص دارد.

حسین رضی نیز رسانه را رکن اصلی افشاگری رسانه ای دانست و اظهارداشت: بیشتر افراد تعریف رسانه را بدیهی می دانند در حالی که تعریف رسانه از امور سهل و ممتنع است زیرا هر روز به ابعاد آن اضافه می شود به عنوان مثال رسانه به مدرن و سنتی تقسیم می شود که در گذشته به تلویزیون و رادیو رسانه مدرن و به کتاب و منبر رسانه سنتی گفته می شد اما امروزه به دلیل گسترش فضای مجازی و ماهواره تلویزیون و رادیو هم به رسانه سنتی پیوسته اند.

گفتنی است، گزارش کامل این نشست در زمینه مصادیق و موارد جواز افشاگری، تقسیم بندی رسانه، نقش و کارکرد رسانه همچنین دلایل وجوب و حرمت افشاگری بزودی در سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد./1324/پ203/ی

ارسال نظرات