۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۴۸۵۳۷۵
در آستان حضرت معصومه تبیین شد؛

علت اسوه بودن حضرت زهرا برای امام زمان

استاد حوزه علمیه قم به تبیین علت اسوه بودن حضرت زهرا(س) برای امام زمان(عج) پرداخت و گفت: رمز این ماندگاری و اسوه بودن، در صدیقه بودن حضرت زهرا(س) است.
حضرت زهرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ضیایی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه امروز در آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) در شأن حضرت زهرا(س) گفت: امام صادق(ع) می فرمایند که «إِنَّ فَاطِمَهَ(س) صِدِّیقَهٌ شَهِیدَهٌ».

وی با بیان اینکه انسان در محدوده دنیا عبد است و عبد نبودن ممکن نیست زیرا فرار از قانون، سنت و حکومت خدا ممکن نیست و انسان به جبر عبد آفریده شده است، افزود: در کنار این جبر به عبد بودن، انسان می تواند خود معبودش را خود انتخاب کند که این معبود می تواند خدا یا غیر خدا باشد.

وی افزود: خداوند از فرزندان آدم(ع) عهد گرفته و در آیه 60 سوره یس می فرماید که «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ،و َأَنِ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ » یعنی اى فرزندان آدم مگر با شما عهد نكرده بودم كه شيطان را مپرستيد زيرا وى دشمن آشكار شماست و اينكه مرا بپرستيد و اين است راه راست.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خداوند در این آیه ماهیت صراط مستقیم را بیان می فرماید و می فرماید که صراط مستقیم همان عبودیت و بندگی من است و انسان نیز با خداوند عهد کرده که از این مقام که برای آن آفریده شده دوری نکند.

حجت الاسلام ضیایی با تأکید براینکه صراط مستقیم همان راهی است که بسیاری از منعمان و انسان های پاک در آن قدم گذاشته اند، افزود: در آیه 69 سوره نساء به چهار گروه از این راه یافتگان اشاره شده و خداوند می فرماید که « وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفيقاً».

وی افزود: خداوند در این آیه نبیین، صدیقین، شهدا و صالحان را در صراط مستقیم عنوان می کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همانطور که بیان شد از امام صادق(ع) پرسش می شود که اوصاف حضرت زهرا(س) را تبیین کند و ایشان می فرمایند که همانا فاطمه زهرا(س) صدیقه شهیده هستند که این حدیث این افق از معنا را برای ما روشن می کند که جایگاه حضرت زهرا(س) در قرآن و در سوره مبارک حمد در مقام صراط مستقیم و صراط عبودیت است و حضرت زهرا(س) در مقام کسانی هستند که خداوند به ایشان نعمت داده است.

حجت الاسلام ضیایی اظهار کرد: امام صادق(ع) در ادامه حدیث می فرمایند که به کسی صدیق یا صدیقه می گوید که همه شئونش در مقابل کذب که پوچی و تهی بودن است قرار داشته و تمامی حرکات و رفتارهای چنین صدق است و هر گامی که بر می دارد در صراط مستقیم برداشته و صدق است؛ بنابراین حضرت زهرا(س) که صدیقه هستند این صدیقه بودن نشان می دهد که تمام کارها و گام های ایشان در زندگی صدق و درست است.

وی افزود: بنابراین اگر حضرت زهرا(س) در جایی اعتراضی کرده این اعتراض درست است و اگر در جایی سکوتی کرده، باز هم این سکوت صدق است و می بایست سکوت می کرد و اگر در جایی گریه کرده نیز این گریه صدق است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در بیان اهمیت مسأله صدق همین اندازه بس که رسول خدا(ص) در پاسخ به این پرسش که آیا مؤمن می تواند کاذب باشد می فرمایند«هرگز ایمان با کذب سازگار و قابل جمع نیست و مؤمن ممکن است ترس داشته باشد، بخل بورزد ولی ایمان با کذب قابل جمع نیست و مؤمن به هیچ وجه دروغگو نبوده و همواره صادق است».

حجت الاسلام ضیایی افزود: خداوند در قرآن کریم روز قیامت را روز صادقین عنوان کرده و می فرماید که این روز تنها برای انسان های صادق مفید است.

وی افزود: هرکس که می خواهد شعائر فاطمی را تعظیم کنید به طور مشخص باید به صداقت و صدیق بودن حضرت زهرا(س) نگاه کرده و از آن الگو برداری کند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: شاید عمر حضرت زهرا(س) از نظر کیفی کوتاه باشد ولی ایشان لیله القدری هستند که برای بشریت خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْر شده اند.

حجت الاسلام ضیایی با تأکید بر اینکه امام زمان(عج) به عنوان والی و امام حکومت عدل جهانی می فرمایند که«في إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِي أسوَهٌ حَسَنَهٌ» ؛ فاطمه دختر رسول خدا(ص) برای من بهترین اسوه است، یادآور شد: رمز این ماندگاری و اسوه بودن، در صدیقه بودن حضرت زهرا(س) است./837/پ202/ی

 

ارسال نظرات