۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹
کد خبر: ۴۸۳۵۲۹
کارشناس مذهبی:

تفرقه و اختلاف میان امت عذاب الهی است

کارشناس مسائل مذهبی گفت: خداوند دین را جهت اتمام حجت با مردم و از بین بردن اختلافات آنان نازل کرده است، قرآن کریم در سوره انعام اختلاف و تفرقه بین امت را عذاب الهی می داند.
رضا روح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام رضا روح شامگاه شنبه در مراسمی که به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در حسینیه هنر برگزار شد، گفت: امیرمؤمنان(ع) در پاسخ به نامه معاویه درباره پذیرش همراه با اکراه خلافت به وقوع مظلومیت مستمر در نفی حق حاکمیت از ایشان توسط ظالمان اشاره کردند و فرمودند: «به خداوندی خدا قسم که مرا از حقم برکنار و دیگری را بر من ترجیح دادند و این ظلم از زمان رحلت رسول الله(ص) تا امروز بر من روا داشته شده است ».

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به دفاع حضرت فاطمه زهرا(س) از امیرمؤمنان(ع) در ماجرای خلافت، افزود: شخص امیرمومنان(ع) تابع شخصیت او و شخصیت ایشان پرچم داری دین خدا است، بنا بر این ظلم به شخصیت امیرمؤمنان(ع) مظلوم واقع گشتن دین خدا بود. حضرت فاطمه زهرا(س) در سخنرانی معروف شان پس از توضیح معرفت خدا به فهم نشدن صحیح ارکان دین از سوی مردم اشاره فرمودند و مسأله خلافت را دعوای شخصی ندانسته بلکه آن را دعوا با دین خدا توسط افرادی که به ظاهر طرفداران دین اند اما در واقع دین شناس نیستند توصیف می کنند.

وی با بیان اهداف نزول دین از سوی خداوند، خاطر نشان کرد: خداوند دین را جهت اتمام حجت با مردم و از بین بردن اختلافات میان آنان نازل کرده است و دین با وجود کتاب آسمانی به همراه مربی و مجری به اهداف ذکر شده می رسد. حذف کتاب یا مجری، اخلال و ظلم در دین خدا و بروز اختلاف و تفرقه در میان مردم را موجب می شود. قرآن کریم در سوره انعام اختلاف و تفرقه بین امت را عذاب الهی می داند و کسانی که پس از رسول اکرم(ص) اختلاف ایجاد کردند در واقع عامل عذاب بر امت اسلامی شدند.

حجت الاسلام روح با اشاره به اهمیت وجود وحدت در میان امت اسلامی افزود: اگر بازیکنان یک مسابقه فوتبال با هم دچار اختلاف شوند داور وظیفه حکم کردن میان آنان را بر عهده دارد. اما در صورت درگیری میان بازیکنان و داور پایانی برای این دعوا متصور نیست. همچنین در صورت اختلاف و درگیری به علت فقدان عامل بازدارنده و وحدت، گروهی بر گروه دیگر ظلم می کنند. پس از رحلت رسول اکرم(ص) دعوا و اختلاف در واقع با حکم خداوند و داور به وجود آمد. قرآن کریم یکی از وظایف مهم انبیا را ایجاد وحدت میان مردم می داند اما به گفته قرآن پس از پیامبران عده ای عالمانه و عامدانه صحنه را بر هم زدند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به ضرورت اطاعت از ولی در کنار کتاب الهی، گفت: برخی افراد قسمت هایی از کتاب خدا را گرفتند و قسمت هایی از آن را پنهان کردند، در صورتی که خداوند در قرآن دستور به اطاعت از خود و رسول را با هم داده است و به گفته خود تنها گروهی که به هر دو این ها عمل نماید هدایت می یابند. پیامبر اکرم(ص) در حدیث ثقلین کتاب و عترت را تنها راه هدایت ذکر می کنند و اگر کسی تنها یک قسمت آن را عمل کند نتیجه ای برایش حاصل نمی شود./933/202/ب2

                                                          

ارسال نظرات