۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۴۸۳۱۲۷
حجت الاسلام والمسلمین هدایت نیا مطرح کرد؛

اشتراک در آفرینش دیدگاه علامه طباطبایی درباره خلقت زن و مرد

استاد حوزه و دانشگاه در تبیین دیدگاه علامه طباطبایی درباره خلقت زن و مرد گفت: علامه به تفاوت میان زن و مرد در هدف و فضیلت آفرینش اعتقاد نداشت.
فرج الله هدایت نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین فرج الله هدایت نیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عصر امروز در «همایش ملی جنسیت و خانواده از دیدگاه علامه طباطبایی» که در مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد، با بیان اینکه درباره آفرینش انسان و حضرت آدم(ع) و حضرت حوا(س) و به طور کلی در مورد آفرینش دو صنف مرد و زن میان مفسران اتفاق نظر وجود ندارد، گفت: دیدگاه های مفسران در این مورد به دو دسته نظریه کلی تقسیم بندی می شود.

وی افزود: دسته اول از مفسران آفرینش مرد و زن را از خاستگاه های متفاوت دانسته و معتقد هستند که زن و مرد برای اهداف مختلفی خلق شده اند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به دیدگاه دسته دوم از مفسران تصریح کرد: این گروه معتقد به اشتراک زن و مرد در خلقت بوده و بیان می کنند که هدف از خلقت زن و مرد یکسان است و معتقدند که مرد و زن به لحاظ شرافت و ارزش یکسان و همسان هستند.

حجت الاسلام والملسمین هدایت نیا با تأکید بر اینکه تعداد مفسران و پژوهشگرانی که از نظریه اول دفاع می کنند بیشتر از دسته دوم است، ادامه داد: دسته اول زن را موجودی دست دوم می دانند که از  باقی مانده پهلوی مرد خلق شده و حتی دسته ای از مفسران یهودی معتقد هستند که ریشه گناه نخستین نیز به زن باز می گردد، اما این نگرش نسبت به زن در جهان اسلام با نگرش علامه طباطبایی به زن تغییر کرد.

وی افزود: علامه طباطبایی از مفسرانی است که مبدأ آفرینش انسان اعم از زن و مرد را مشترک می داند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: علامه به تبعی بودن آفرینش زن و تفاوت میان زن و مرد در هدف و فضیلت آفرینش معتقد نبود بلکه همانطور که مطرح شد ایشان به اشتراک در هدف و خلقت زن و مرد معتقد بودند.

حجت الاسلام والمسلمین هدایت نیا یادآور شد: به استناد آیات قرآن کریم به غیر از اشتراک در خلقت زن و مرد می توان به تقدم و تأخر خلقت زن و مرد اشاره کرد و تنها چیزی که آیات قرآن کریم بیان می کنند تقدم و تأخر در خلقت است و باید دقت کرد که طبق دیدگاه علامه طباطبایی زن و مرد در آفرینش مشترک هستند./968/پ202/ی

ارسال نظرات