۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۴۸۲۴۱۹
استاد درس اخلاق حوزه مطرح کرد؛

حضرت زهرا نمونه اصلی انسان صابر در اسلام

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی صبر در برابر گناه، مصیبت ها و طاعت الهی را سه مصداق بارز صبر برشمرد و از حضرت زهرا به عنوان نمونه اصلی انسان صابر در اسلام نام برد.
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی شامگاه دوشنبه در مراسم عزاداری ایام فاطمیه که در مسجد امام سجاد(ع) قم برگزار شد با اشاره به فرازهایی از زیارت حضرت زهرا(س) از «ممتحنه» به عنوان یکی از ویژگی های اصلی حضرت زهرا(س) یاد کرد و اظهار داشت: ما در زیارت حضرت فاطمه(س) ایشان را فردی مورد امتحان الهی می دانیم که سربلند از این امتحان بیرون آمد، بنابراین امتحانات الهی برای همه انسان ها وجود دارد.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه افزود: ما در میان انبیاء و ائمه معصومین همه گونه وضعیتی اعم از فقیر، ثروتمند، زیبا، سیاه روی، اسیر و فرمانروا می بینیم ولی همه آنها از امتحانات الهی سربلند بیرون آمدند و خدایی بودند و خدایی هم از دنیا رفتند، بنابراین اگر فردی بگوید اگر من پولدار بودم عاقبت به خیر می شدم یا اگر من پول نداشتم گناه نمی کردم قابل پذیرش نیست.

وی با بیان اینکه با توجه به آیات قرآن همه انسان ها در عالمی دیگر به ربوبیت خدا، بندگی خود و دین داری اعتراف کرده اند، ابراز داشت: حالا اینکه عالم دیگر چه معنایی دارد در میان علما اختلاف است ولی به هرحال آنچه مسلم است، این است که در نهاد همه انسان ها خدامحوری و یکتاپرستی وجود دارد ولی این خود انسان ها هستند که مسیر دینی و الهی زندگی خود را عوض می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی ادامه داد: نشان اصلی بر این مدعا زیارت حضرت زهرا(س) است که در آن خطاب به این بانوی بزرگ اسلام بیان می کنیم: «اى آن که خدایى که تو را خلق کرد پیش از خلقت بیازمود و در آن آزمایش بر هر گونه بلا و مصیبت تو را شکیبا و بردبار گردانید»، یعنی خداوند پیش از آنکه جهان هستی را بیافریند حضرت زهرا را آزمود و ایشان را صابر دید.

وی با اشاره به معانی صبر در زیارت حضرت فاطمه(س) عنوان کرد: صبر در سه معنا وارد شده است؛ نخست صبر در برابر طاعت الهی است چراکه عبادات و انجام واجبات الهی کار ساده ای نیست و هرکسی در این مسأله موفق نمی شود و دوم صبر در برابر گناهان است که ما نمونه بارز آن در قضیه حضرت یوسف(ع) می بینیم و در نهایت صبر در برابر مصیبت ها است.

استاد حوزه ادامه داد: بالأخره در زندگی هر کسی مصیبت ها و گرفتارهایی به وجود می آید که انسان را اذیت و آزار می دهد ولی انسانی می تواند نام خود را مسلمان حقیقی بگذارد که در برابر این مشکلات صبر کند و البته خداوند نیز پاداش آن را خواهد داد، همچنانکه نمونه بارز این نوع صبر و البته دو نوع قبل را در زندگانی حضرت زهرا(س) به وضوح مشاهده می کنیم.

وی در پایان با اشاره به اظهارات اخیر رییس جمهور آمریکا این مسائل را بی پایه و اساس خواند و تأکید کرد: ملت ایران ملتی انقلابی و همیشه در صحنه است و از این تهدیدات ترسی به دل خود راه نمی دهد و این عدم ترس و البته حمایت خود را از نظام و انقلاب در پای صندوق های رأی نشان خواهند داد./1330/پ202/ی

ارسال نظرات