۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۴۸۲۰۱۷
آیت الله شبستری تشریح کرد؛

شرایط جهاد با بغات

امام جمعه تبریز گفت: در فقه اتفاق‌ فقها بر وجوب‌ جنگ‌ با بغات‌ است‌، اما درباره شرایط وجوب‌ جنگ‌ اختلافاتی‌ وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جلسه درس خارج باب جهاد، اظهار داشت: در فقه‌ اتفاق‌ فقها بر وجوب‌ جنگ‌ با بغات‌ است‌، اما درباره شرایط وجوب‌ جنگ‌ اختلافاتی‌ وجود دارد.

وی با اشاره به شرایط وجوب‌ قتال‌ با بغات‌ در فقه‌ امامیه‌، ابراز داشت: از موقعیت‌ و استحکامات‌ برخوردار باشند که‌ دفع‌ شر آنها جز با جنگ ممکن‌ نباشد و از محدوده اقتدار امام‌ خارج‌ شوند و در جای‌ دیگری‌ اجتماع کنند، همچنین شورش‌ آنها بر اساس‌ تشکیک آنها در مشروعیت‌ حکومت‌ باشد.

امام جمعه تبریز افزود: شرط دیگر آن است که شمار آنان‌ در حدی‌ باشد که‌ پراکنده‌ کردن آنها جز با تجهیز سپاه‌ و جنگ‌ ممکن‌ نباشد، در صورت‌ فقدان‌ هر یک‌ از این‌ شرایط، جرم‌ بغی‌ تحقق‌ نمی‌یابد و در نتیجه جهاد و جنگ با آنها لازم نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در فقه‌ اهل‌ سنت‌، اگر جمع‌ قابل‌ توجهی‌ از مسلمانان‌ براساس‌ استنباطی‌ نادرست‌ و دلیلی‌ باطل‌ به‌ قصد براندازی‌ حاکم‌ اسلامی‌ِ که مقبول‌ِ مردم است‌ دست‌ به‌ شورشی‌ مسلحانه‌ بزنند، جنگ‌ با آنان‌ واجب‌ می‌شود.

وی با بیان اینکه بغات‌ از حیث‌ سازمان‌ دهی‌ به‌ دو گروه‌ تقسیم‌ می‌شوند، ادامه داد: گروهی‌ که‌ دارای‌ تشکیلاتی‌ منسجم‌ و رهبری‌ مشخص‌ نیستند و گروهی‌ که‌ تحت‌ فرماندهی‌ِ فرد مشخصی‌، سازمان‌دهی‌ منظمی‌ یافته‌اند، بنابراین از نظر حکم شرعی میان‌ این‌ دو گروه‌ در احکام‌ تفاوتهایی‌ وجود دارد.

آیت الله مجتهد شبستری ابراز داشت: برخلاف‌ گروه‌ دوم‌ مجروحان‌ گروه‌ اول‌ کشته‌ نمی‌شوند و فراریان‌ آنان‌ تعقیب‌ نمی‌شوند و تحت‌ هیچ‌ شرایطی‌ فرزندانشان‌ مورد هجمه قرار نمی‌گیرند؛ اما در هر صورت‌، هرگاه‌ بغات‌ جنگ‌ را رها کنند و سلاح‌ خود را به‌ زمین‌ بگذارند، یا تسلیم‌ دولت‌ اسلامی‌ شوند، قتال‌ با آنها حرام‌ می شود.

وی با بیان اینکه همانطور که گفته شد بغی بر دو شکل شورش بر امام عادل و تقابل میان دو دسته از مسلمانان صورت می گیرد، افزود: بنابراین در صورت تحقق بغی حکومت اسلامی باید تدارک مقابله با  این گروه را برای بازگشت آرامش فراهم کند./854/202/ب2

ارسال نظرات