۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۴۸۲۰۰۵
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

فاطمیه خط مقدم دفاع از سیره نبوی و جهانی کردن اسلام

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر ایام فاطمیه نبود کربلا و عاشورا هم نبود، گفت: فاطمیه خط مقدم دفاع از سیره نبوی و جهانی کردن اسلام است.
فاطمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا جوادی، استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به آیه تطهیر«إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَکُمْ تَطْهيراً» گفت: این آیه و روایات هم در کتب اهل سنت و هم در منابع شیعه مورد تأکید قرار گرفته است اما میان شیعه و اهل سنت در مورد محدوده شمول این آیه اختلاف نظر وجود دارد.

وی افزود: در مورد این آیه روایت شده  است که حضرت رسول(ص) به مدت دو تا هشت ماه نافله های خود را در خانه حضرت زهرا(س) به جا می آوردند و هنگامی که نماز حضرت رسول(ص) تمام می شد ایشان دست خود را روی در خانه حضرت زهرا(س) می گذاشتند و این آیه یعنی تطهیر را تلاوت می کردند تا مردم متوجه شوند که تنها اهل این خانه مطهر بوده و آیه تطهیر تنها در شأن اعضای این خانواده نازل شده و همسران رسول خدا(ص) مشمول این آیه نمی شوند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: این آیه به خوبی نشان دهنده شأن اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) است و اگر ما در قرآن آیه ای دیگری نداشتیم تنها همین آیه برای بیان شأن اهل بیت(ع) کافی بود.

حجت الاسلام جوادی تصریح کرد: این رفتار حضرت رسول(ص) نشان می دهد که در زندگی ملاک و معیار عمل ما اهل بیت(ع) و قرآن هستند و تمام این رفتار حضرت رسول(ص) نشان دهنده اهمیت این دو میراث گرانبهای نبوی در نجات و هدایت آدمی است.

وی با اشاره به اینکه خواست حضرت رسول(ص) از مسلمانان این بود که عترت ایشان را اذیت نکرده و آزار  ندهند، گفت: ایام فاطمیه خط مقدم ماست و اگر ایجاد نمی شد کربلا هم نبود و به لطف فاطمیه بود که سیره نبوی از خطر نابودی پس از رحلت جانسوز حضرت رسول(ص) حفظ شد و اگر حضرت زهرا(س) در مقابل غاصبان مقام امامت ایستادگی نمی کردند برای همیشه سیره نبوی در تاریخ محو می شد و همان ظاهر اسلام نیز در میان امت اسلامی به فراموشی سپرده می شد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: هرگاه حضرت رسول(ص) در محلی سخنرانی می کردند و خطبه می خواندند وقتی امام حسن و امام حسین(ع) بر ایشان وارد می شدند، ایشان خطبه های خود ر ا قطع کرده و به این دو بزرگوار متوجه می شدند و به مردم جایگاه این دو امام معصوم(ع) را یادآوری می کردند و این ها نشان ازجایگاه بزرگ خاندان رسالت در حفظ اسلام دارد.

حجت الاسلام جوادی یادآور شد: جهانی کردن ایام فاطمیه از رسالت های ماست و زمانی که فاطمیه جهانی شود فرهنگ نبوی نیز در میان امت اسلامی زنده و پایدار خواهد شد./968/پ202/ی

 

ارسال نظرات