۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۴۷۹۹۴۷
حجت الاسلام عمومی:

خطر گسستن نسل ها در حوزه جدی است

استاد حوزه علمیه قم گفت: باید مراقبا بود مبادا با تغییر ذائقه تدریجی در حوزه مواجه باشیم اما از آن غفلت کنیم و بعد از سال ها متوجه شدیم، نسل جدیدی در حوزه داریم که فقط یک اشتراک لفظی با نسل گذشته دارد و تفاوت بسیاری پیدا کرده است.
حجت الاسلام عمومی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد عمومی مدیر مرکز تخصصی دارالهدی پنجشنبه شب در بیست و یکمین جلسه شورای مراکز تخصصی فقهی حوزه علمیه قم که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با بیان اینکه تعداد طلاب دارای انگیزه و علاقه مند کم نیست، گفت: البته به حد نصاب مورد نیاز نیستند اما تعداد قابل توجهی دارند.

وی افزود: یکی از مشکلات جدی که با آن روبه رو هستیم و از عوامل ضعف انگیزه به شمار می رود تناقض ها و ابهام های علمی و اخلاقی است که طلاب با آن مواجه هستند، از نظر علمی صحبت ها و مکتب های گوناگونی هست بدون این که یک  جواب روشن از سوی بزرگان که برای آن ها حجت باشد دریافت کنند این موضوع آن ها را از جهات گوناگون سردرگم می کند.

حجت الاسلام عمومی با بیان این که در زمینه فقه و اصول مکتب های گوناگون از علوم عقلی و عرفانی حضور دارند، اظهار داشت: بخش دیگر در حوزه اخلاق است، بزرگان توصیه به جایی تحت عنوان ترویج ساده زیستی دارند اما در عمل با این روبه رو هستیم که ملاک ساده زیستی چیست.

وی ادامه داد: ما برخی از ساختمان های مجلل حوزه را نگاه کنیم که رو به ترویج است و رفتارها و منش های برخی از آقایان را ببینیم، آقا این مسأله خط کشی مشخصی دارد یا خیر و طلاب را باید به چه نوع ساده زیستی دعوت کرد، این مسأله ای جدی بوده پاسخگویی به آن دشوار است.

استاد حوزه علمیه قم با تقدیر از برگزاری جلسه پرسش و پاسخ آیت الله اعرافی با طلاب ابراز داشت: یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که مدیران و دست اندرکاران به صورت میدانی با طلاب در تماس نیستند، این خطر وجود دارد که در فضای فکری خود برنامه ریزی، اهداف و طرح هایی داشته باشیم اما فضای ذهنی طلاب به گونه ای دیگر باشد.

وی عنوان کرد: برخی از جلسات هم نیاز نیست آقایان پاسخ دهند بلکه حضور داشته باشند و بشنوند، این شنیدن آثار و برکات تربیتی و اخلاقی بسیاری دارد و منشأ خیرات است، یکی از نیازها حضور بزرگان از اساتید در مراکز و مدارس است تا با طلاب مأنوس باشند.

حجت الاسلام عمومی خاطرنشان کرد: مبادا با تغییر ذائقه تدریجی در حوزه مواجه باشیم اما از آن غفلت کنیم و بعد از سال ها متوجه شدیم، نسل جدیدی در حوزه داریم که فقط یک اشتراک لفظی با نسل گذشته دارد و تفاوت بسیاری پیدا کرده است، این مسأله بسیار مهم است که نیاز به حضور میدانی و انس نزدیک با طلاب دارد؛ خطر گسستن نسل ها فقط در خانواده نبوده بلکه این خطر در حوزه ها بسیار جدی است./1323/پ202/ی

ارسال نظرات