۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۴۷۶۷۹۷
تحلیلگر مسائل سیاسی مطرح کرد؛

انزوای منطقه ای عربستان پس از آزادسازی حلب/ مقاومت اسلامی بازیگر اصلی غرب آسیا

تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به جنایت های جنگی آل سعود و ظلم به شیعیان و شکست در سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که شاهد ظلم و جنایت علیه شیعیان و نقض حقوق آنها است با رژیم آل سعود رابطه برقرار نخواهد کرد و این رژیم باید در دادگاه های بین المللی محاکمه شود.
حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی

حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل سیاسی و بین الملل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اظهارات اخیر عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان  مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی در سوریه و نقض حقوق بشر از سوی ایران گفت: الجبیر در حالی به فرافکنی های معمول آل سعود نسبت به جمهوری اسلامی ایران دامن می زند که بی تردید این رژیم، می بایست به دلیل کشتار وسیع زنان و کودکان و استفاده از سلاح های ممنوعه علیه مردم یمن در دادگاه های بین المللی به عنوان مرتکب جنایت جنگی محاکمه و شناخته شود.

تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه ضمن اشاره به همکاری امنیتی تنگاتنگ میان ریاض و تل آویو افزود: درحالی عربستان سعودی به حملات وحشیانه خود علیه تمامیت ارضی و مردم یمن ادامه می دهد که جامعه جهانی با نگاهی دوگانه نسبت به این جنایات چشم پوشی کرده و با محکوم نکردن این رژیم، غیرمنصفانه از کنار این رخدادها می گذرد.

هانی زاده با بیان این نکته که آل سعود با پرداخت رشوه های کلان به سازمان های مدعی حقوق بشر از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کند اضافه کرد: عربستان سعودی با خریدن این سازمان ها حاشیه امنی برای خود ایجاد کرده و با تشکیل گروهک های تروریستی ای همچون داعش، جبهه النصره، جیش الاسلام، لوای التوحید و احرار شام در عراق، یمن، سوریه و لبنان دست به کشتار مردم بی گناه می زند.

سران آل سعود باید محاکمه شوند
وی با اشاره به لزوم تعقیب رژیم آل سعود از سوی سازمان های بین المللی  و محاکمه سران آن به عنوان جنایتکاران جنگی عنوان کرد: این رژیم افزون بر کشتار وسیع مردم به ویژه زنان و کودکان بی دفاع یمن به کشتار وحشیانه مخالفین با روش های گوناگونی همچون گردن زدن، انداختن جوانان آزادی‌خواه شیعی درون حوضچه های اسیدی، شکنجه آنان در شکنجه‌گاه های زیرزمینی زهران عربستان و ... دست می زند و از این باب این رژیم را می توان یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر برشمرد.

کارشناس مسائل بین الملل پیرامون سیاست های دوگانه و منافقانه عربستان سعودی گفت: رژیم عربستان سعودی از یک سوی ایران را متهم به نقض حقوق بشر و ارتکاب جرایم جنگی می کند و از سوی دیگر مدعی است ایران دست دوستی  عربستان را پس می زند؛ این درحالی است که ایران تا زمانی‌که رژیم ملعون عربستان سعودی به جنایات جنگی خود ادامه داده و شیعیان را در نیجریه، بحرین، عراق، سوریه و یمن قتل عام کند با این رژیم سفاک رابطه برقرار نکرده و برای انزوای آن در سطح منطقه تلاش خواهد کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه عربستان سعودی از توان مالی بالایی برای خرید کشورها برخوردار است عنوان کرد: رژیم عربستان سعودی منفورترین رژیمها پس از رژیم صهونیستی در منطقه تلقی می شود.

عربستان پس از آزادسازی حلب منزوی شده است
هانی زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات آستانه خاطر نشان کرد: آزادسازی حلب و پاک سازی بخش های مهمی از شهرهای سوریه از گروهک های تروریستی نشان از شکست سیاست های رژیم عربستان سعودی، قطر، ترکیه و آمریکا دارد.

وی با اشاره به اینکه عربستان سعودی در 6 سال گذشته 36 میلیارد دلار کمک مالی در اختیار گروهک های تروریستی قرار داده است، گفت: این کمک های مالی هیچ نتیجه ای در بر نداشته و سیاست های ایران به ویژه در مدیریت مذاکرات آستانه سبب شد رژیم عربستان سعودی، آمریکا و قطر از روند مذاکرات آستانه خارج و اجازه اعمال نفوذ را نداشته باشند.

کارشناس مسائل سیاسی تحولات میدانی اخیر سوریه و پیروزی محور مقاومت را موجب انزوای سیاسی رژیم آل سعود دانست و تصریح کرد: نا امنی های به وجود آمده در ترکیه، دولتمردان ترکیه را وادار کرد تا به گروه های مخالف سوریه برای شرکت در اجلاس آستانه فشار بیاورد.

وی در پایان گفت: وضعیت میدانی سوریه و آزادسازی حلب موجب شد که رژیم عربستان سعودی، قطر و گروهک های تروریستی پرچم تسلیم را در برابر محور مقاومت بالا برده و تن به مذاکرات دهند؛ چرا که آینده آسیای غرب پس از آزاد سازی حلب با فرمول ایران و محور مقاومت رقم خواهد خورد./۹۴۶۶/ب301/ک

ارسال نظرات