۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۴۷۶۲۲۱
کارشناس روانشناسی اسلامی:

انتخاب نادرست همسر ریشه 90 درصد از طلاق های جامعه است

کارشناس روانشناسی اسلامی با بیان اینکه انتخاب همسر یکی از حساس ترین انتخاب های انسان در زندگی است، گفت: ریشه 90 درصد از طلاق های امروزی در انتخاب نادرست همسر نهفته است.
علی محمد رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی محمد رفیعی، کارشناس روانشناسی اسلامی امشب در آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه متأسفانه جوانان امروزی از مهارت های زندگی اطلاع نداشته و خانواده ها در این زمینه آموزش های لازم را در اختیار نسل قرار نمی دهند، گفت: ریشه مشکلات زوج های جوان نیز در این عدم آگاهی نهفته است.

وی با اشاره به اینکه یکی از حساس ترین انتخاب های انسان در زندگی انتخاب همسر است، افزود: متأسفانه در جامعه امروز نسل جوان به جای توجه به اخلاق و ویژگی های شخصیتی فرد که لازمه زندگی مشترک است به ظاهر و مادیات توجه می کنند که همین موضوع زمینه افزایش اختلافات خانوادگی و طلاق را در جامعه فراهم کرده است.

کارشناس رادیو معارف تصریح کرد: انتخاب همسر باید با توجه به ویژگی های شخصیتی و اخلاق فرد صورت گیرد نه امور مادی زیرا مادیات و زیبایی ظاهری در مدت زمانی کوتاه ارزش خود را از دست می دهند و اگر اخلاق حسنه و ویژگی های نیکوی شخصیتی نباشد ادامه زندگی مشترک برای زوج ها غیر ممکن خواهد بود زیرا افراد از نظر تربیت، سلیقه و تفکر با هم متفاوت هستند.

رفیعی ادامه داد: اخلاق حسنه و برخورداری از قدرت ایمان زمینه تحکیم بنیان خانواده را فراهم می کند در حالی که اگر یک زندگی صرفا بر پایه زیبایی ظاهر و ثروت بنا شود لزوما با خوشبختی و عاقبت نیکو همراه نیست.

وی با اشاره به اینکه نه تنها نسل جوان بلکه والدین امروزی نیز با فرهنگ اصیل زندگی اسلامی آشنا نیستند و در زمینه انتخاب همسر و تربیت فرزند نمی توانند به خوبی نسل جوان را راهنمایی کنند، ادامه داد: متأسفانه والدین هنگامی که قرار است برای پسر یا دختر خود همسری را انتخاب کنند تنها به معیارهای مادی و زیبایی ظاهری توجه می کنند که این امر زمینه انتخاب نادرست همسر را فراهم کرده و موجب شده که 90 درصد از طلاق های امروزی به دلیل انتخاب نادرست همسر صورت گیرد.

نویسنده کتاب نسیم عشق افزود: اسلام معیار انتخاب همسر را هم کفو بودن می داند و منظور از هم کفو بودن برخورداری از شرایط اخلاقی، اعتقادی و خانوادگی یکسان یا مشابه است.

رفیعی ادامه داد: برای رسیدن به یک زندگی موفق و پایدار اخلاق حرف اول را می زند و اگر یک انسان برای خود همسر مناسبی انتخاب کند به آرامش و خوشبختی در زندگی دست می یابد زیرا رسیدن به خوشبختی در گرو دارا بودن اخلاق حسنه و نیکو است.

وی تصریح کرد: همسری که فرد انتخاب می کند تنها شریک زندگی او نیست بلکه پدر و مادر فرزندان او نیز خواهد بود به همین دلیل باید فردی را انتخاب کنیم که مادری خوب و پدری خوش اخلاق و خوش کردار بریا فرزندانمان باشد که متأسفانه نسل جوان در انتخاب همسر کمترین توجه ا به این موضوع داشته و همسر خود را صرفا به عنوان یک شریک زندگی انتخاب می کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برخورداری از مهارت های تربیتی به ویژه در دختران جوان از اهمیت زیادی برخوردار است، یادآور شد: فرزندان اول به دلیل بی تجریگی و عدم آشنایی والدین با مهارت های تربیتی، قربانی تجربه مندی والدین می شوند و همین موضوع ضربه های جبران ناپذیری را از نظر رشد شخصیتی و جسمی به فرزندان اول وارد می کند که این موضوع نشان می دهد فرزند دار شدن بدون آموختن مهارت های تربیت به نوعی ظلم و ستم به فرزندان به ویژه فرزندان اول است./968/پ202/ب1

ارسال نظرات