۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۴۷۵۴۳۲

«احکام غرب نشینان؛ مطابق با فتاوی حضرت آیت الله مکارم شیرازی» منتشر شد

کتاب «احکام غرب نشینان؛ مطابق با فتاوی حضرت آیت الله مکارم شیرازی» از سوی انتشارات علی بن ابیطالب علیه السلام روانه بازار نشر شد.
کتاب «احکام غرب نشینان؛ مطابق با فتاوی حضرت آیت الله مکارم شیرازی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «احکام غرب نشینان؛ مطابق با فتاوی حضرت آیت الله مکارم شیرازی»، به تهیه و تنظیم محمد صادق مطهری‌فرد از سوی انتشارات علی بن ابیطالب علیه السلام منتشر شد.

در بخشی از پیشگفتار این کتاب آمده است: ما معتقدیم که خداوند حکیم انسان را خلق کرد و راه و رسم زندگی جاودان و سعادتمندانه را به وسیله فرستادگانش برای او روشن ساخت.

بشر همیشه محتاج تعالیم حقه الهی بوده، تا بتواند به آرامش برسد و مسیر را طی کند امروز پیمودن این فقط در پرتو شیعی ممکن است چرا که دانش فقه از دیگر دانش‌های دینی، اهداف و اخروی را در خود جای داده است.

جدای از هدف کلی دنیوی فقه که همان سامان‌بخشی به زندگی انسان مؤمن در روی کره خاکی است، اهداف دیگر نیز مورد وجه فقه‌اند که می‌تواند آن‌ها را در شمار اهداف ثانوی مطرح کرد که در یک تقسیم‌بندی عبارت‌اند از: 1.پاسداری از نظام زندگی انسان؛ 2. کمک به عدالت و حفظ آن؛ 3.حفظ کرامت انسان؛ 4. حفظ امنیت انسان.

و آنان که از پرتو فقاهت دور شدند، در ظلمت اسیر شیطان و شیطان صفتان گشته، دنیا و آخرت خود را تباه شده دیدند.

این مجموعه، نظرات فقیه عالی‌قدر جهان تشیع، حضرت آیت الله مکام شیرازی درباره 592 مسأله در 24 باب فقهی مورد نیاز مسلمانانی است که در کشورهای غیر اسلامی زندگی می‌کنند.

گلچین شدن مطالب این کتاب از بین هزاران سؤال شرعی، حاصل سال‌ها تجربه و بررسی کارشناسانه در مراجعات این عزیزان به بخش‌های پاسخگویی فقهی دفتر معظم له است.

بر اساس این گزارش، این کتاب از یک پیشگفتار و 24 باب فقهی با عناوین:‌ «احکام تقلید»، «احکام طهارت و نجاست»، «احکام وضو»، «احکام تیمم»، «احکام غسل»، «احکام نماز»، «احکام روزه»، «احکام اموات»، «احکام حج»، «احکام ازدواج و زناشویی»، «احکام خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها»، «احکام خمس»، «احکام معاملات»، «احکام بانکداری»، «احکام پزشکی»، «احکام حقوق»، «احکام پوشش و حجاب»، «احکام روابط زن و مرد نامحرم»، «احکام محرم و نامحرم»، «احکام معاشرت»، «احکام نگهداری حیوانات»، «احکام موسیقی»، «احکام ورزشی» و «احکام علوم غریبه».

 

 

در استفتایی در باب «احکام پوشش و حجاب» آمده است:

سؤال: من یک زن محجبه هستم که از ایران برای کسب علم و تکنولوژی جدید و انتقال به کشور خود به همراه همسرم به یک کشور غیر مسلمان و دارای تکنولوژی پیشرفته مهاجرت کرده‌ام و در حال حاضر با این مشکل مواجه می‌باشم که به دلیل حفظ حجاب و ظاهر مسلمانم مورد اعتماد قرار نگرفته و نمی‌توانم در موقعیت‌های عالی قرار بگیرم. در حالی که اگر روسری نداشته باشم و مانند سایر مردم بوده و می‌توان موقعیت‌های بالا حتی در دانشگاه به دست آورم. آیا ما زنان مسلمانان باید از جامعه کناره‌گیری کرده و یا محدود به شغل‌های بسیار سطح پایین جامعه باشیم؟ آیا این اجازه را دارم تنها با برداشتن روسری خود و تقیه کردن، امکان به دست آوردن موقعیت‌ها برتر و دسترسی به علوم و فنونی را که در ایران به آنان نیاز داریم فراهم سازم؟

پاسخ: خوب است در این گونه موارد از کلاه‌گیس آن هم به مقدار ضرورت استفاده کنید.

 

همچنین در استفتایی از باب «احکام ورزشی» آمده است:

سؤال: اینجانب با یکی از باشگاه‌های فوتبال اروپا قرار داد امضا کرده‌ام که در طول یک سال در اختیار آن تیم باشم و قاعدتا بایستی در تمام برنامه‌های ورزشی و تمرین‌های سخت بدنی، که لازمه پیروزی تیم در مسابقات آتی است، تابع باشم. از آنجا که بخشی از تمرینات سخت بدنی در ماه مبارک رمضان واقع خواهد شد و امکان انجام آن با زبان روزه میسّر نیست و از سوی دیگر مسؤولان باشگاه می‌گوید:‌ «شما انسان متدین و مؤمنی هستید، و ما میلیون‌ها خرج شما کرده، وقت شما را از قبل خریده‌ایم، و در صورت خودداری شما از شرکت در تمرینات و شکست تیم، از شما راضی نیستیم و با توجه به اینکه شما در این سال از ما حقوق می گیرید، و متعهد به ما هستید نباید روزه بگیرید.» آیا می‌توانیم بر اساس قرارداد با آن باشگاه، و به منظور انجام تعهدم به آن تیم، برای پیروزی در مسابقات ـ که مستلزم افطار روزه است ـ روزه نگیرم و سال بعد قضا کنم.

پاسخ: در شأن یک مسلمان نیست که اقدام به عقد چنین قراردادی کند، زیرا این قرار داد شرعا باطل است، و باید به دیگران گفت که مذهبی ما چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد و اگر راهی ندارید، می‌توانید روز اول به مسافرت یک ساعت بروید و بگردید، قبل از ده روز باز هم سفری مانند آن انجام دهید. البته به شرط اینکه بخواهید مدتی طولانی مثل یک سال، در آن محل بماند.

 

گفتنی است، کتاب «احکام غرب نشینان؛ مطابق با فتاوی حضرت آیت الله مکارم شیرازی» با شمارگان 2000 نسخه، در 216 صفحه 7500 تومان از سوی انتشارات امام علی بن ابیطالب علیه السلام منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی می‌توانند به فروشگاه انتشارات امام علی بن ابیطالب واقع در قم، ابتدای خیابان شهدا، کوی آمار 22، پلاک 22 مراجعه یا با شماره تلفن 37732478 تماس حاصل کنند؛ یا به سایت  www.imamalipub.ir مراجعه کنند./998/پ202/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
امیر گودرزی
Iran, Islamic Republic of
۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
برخی مراجع می گویند روزه‌داران در کشورهای قطبی، که از ساعت ۳ صبح تا ساعت ۱۰ شب روزه‌اند، می‌توانند به وقت شهرهایی که مقدار ساعت روزه شان عادی مثل کربلا افطار کنند
0
0