۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۴۷۵۴۰۹
استاد دانشگاه الازهر:

مفهوم جهاد به مسلحان وابسته به طاغوت اطلاق نمی شود

اندیشمند عمانی جهاد در راه خدا را با جهاد زیر پرچم طاغوت متفاوت توصیف کرد.
عبدالعزیز العوضی اندیشمند عمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عبدالعزیز العوضی از اندیشمندان عمان در کنفرانس بین المللی گفت وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت که امروز در قم برگزار شد، گفت: ذخائر ارضی کشورهای اسلامی نباید تنها در اختیار همان کشور قرار گیرد زیرا متعلق به مسلمانان است.

وی افزود: گروهی از علمای الازهر تأکید کردند که نفت و طلا و گاز و ... متعلق به همه مسلمانان است و باید در اختیار فقرا و محرومان مسلمان قرار گیرد.

العوضی با اشاره به اینکه این اموال همچنین باید در اختیار تازه مسلمانان شدگان قرار گیرد، تصریح کرد: این اموال را می توان در راه بدست آوردن دل کافران، صلح میان مسلمانان و جهاد در راه خدا صرف کرد.

این اندیشمند عمانی درباره مفهوم جهاد گفت: مجاهدانی که در راه خدا مشغول به جنگ هستند، مفهوم واقعی جهاد را اجرا می کنند، نه آنهایی که در زیر پرچم طاغوت مشغول به فعالیت بوده و مدعی جهاد هستند.

وی درباره اعتقاد اهل تسنن به تبرک به اولیا و صالحان اظهار داشت: همه مسلمانان به جواز تبرک به صالحان و اولیا اتفاق نظر دارند و  این وهابیت است که این مساله را کفر و بدعت عنوان می کند. 

العوضی، عشق مردم مصر به اهل بیت(ع) را عامل حفظ این کشور عنوان کرد و ادامه داد: مسلمانان باید برای رسیدن به وحدت و فراهم شدن مقدمات ظهور تلاش کنند. ما به عنوان اهل تسنن به مساله ظهور ایمان داریم، گرچه در برخی مسائل آن نظیر اینکه آیا حضرت هم اکنون حضور دارد یا در آینده متولد خواهد شد، اختلاف نظر وجود دارد.

وی خاطرنشان ساخت: چندی پیش نشستی در مراکش داشتیم و درباره حضرت مهدی(ع) سخن گفتیم و یکی گفت چطور ممکن است مردی بتواند بیش از 1000 سال زندگی کند. بنده به وی گفتم که حدیثی در صحیح بخاری مبنی بر اینکه مسیح دجال هزاران سال زندگی می کند، وجود دارد پس چگونه است که یک دجال می تواند این مقدار عمر کند اما فردی از اهل بیت پیامبر قادر به این مساله نیست؟

این اندیشمند عمانی نسبت به وحدت امت اسلامی پیش از ظهور امام زمان(عج) ابراز امیدواری کرد و گفت: امام خمینی که بنده از دوستداران ایشان هستم و انقلاب را کاملا پیگیری می کردم می گفت که باید دولت اسلامی متحد تشکیل داده و سراسر مسلمانان با هم متحد شوند. به نظرم این یک مقدمه ای برای تشکیل دولت مهدوی به شمار می آید./980/ب921/د

ارسال نظرات