۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۴۷۵۳۶۳
حجت الاسلام ربانی:

شهادت فرد فاسق هیچ اعتباری در اسلام ندارد

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که مؤمن به‌هیچ‌وجهی نباید بر اخبار فاسق اعتنایی داشته باشد، گفت: توبه از منظر شرع مقدس اسلام واجبی فوری است.
حجت الاسلام سید ابراهیم ربانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید جعفر ربانی ظهر امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به تشریح احکام توبه از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و اظهار داشت: بر مؤمن لازم است که اگر مرتکب معصیتی شد در کمترین زمان ممکن توبه کند تا جایی که قرآن کریم می‌فرماید« یااَیهَا الذینَ آمَنُوا تُوبَوا اِلَی اللّهِ تَوْبَةً نصوحاً عَسَی رَبُّکمْ اَنْ یکفِّرَ عَنْکمْ سَیئاتِکمْ؛ ای کسانی که ایمان آوردید، به سوی خدا توبه کنید، توبه ای خالص، امید است پروردگارتان گناهانتان را ببخشد» بر اساس این آیه مبارکه دستور خداوند متعال آن است که گنه‌کار مسیر عصیان و گناه را به هیچ وجهی ادامه ندهد.

کارشناس مسائل فقهی بابیان این‌که توبه از منظر شرع مقدس اسلام واجبی فوری است، عنوان داشت: مرتکب به گناهان کبیره از منظر شرع مقدس اسلام فاسق است؛ بر این اساس شرع مقدس اسلام بی‌توجهی به اخبار مطرح‌شده از سوی فاسق را واجب توصیف کرده است.

استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که مؤمن به‌هیچ‌وجهی نباید بر اخبار فاسق اعتنایی داشته باشد، گفت: در دادگاه های اسلامی نباید به شهادت فاسق توجه شود تا جایی که قرآن کریم فرموده است« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد اگر فاسقى برايتان خبرى آورد نيك وارسى كنيد مبادا به نادانى گروهى را آسيب برسانيد و بعد از آنچه كرده‏ ايد پشيمان شويد»

حجت‌الاسلام ربانی حکم نماز در سفر حرام را اقامه کامل آن از منظر شرع مقدس اسلام توصیف کرد و عنوان داشت: اگر پدر و مادربه فرزند خود دستور به ترک واجب و انجام گناهی داده باشند از منظر شرع مقدس اسلام بر فرزند لازم است به‌ هیچ‌وجهی از این دستور تبعیت نکرده و از انجام آن سرپیچی کند.

کارشناس مسائل فقهی بابیان این‌که معیار تشخیص سفر حرام بر عهده خود مکلف است، اظهار داشت: تشخیص حرام بودن یک سفر بر اساس اولویت‌های شرعی بر عهده مکلف است تا جایی که قرآن کری فرموده است« بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ؛ بلكه انسان خودش از وضع خود آگاه است»./837/203/ب3

ارسال نظرات