۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۴۷۴۷۸۱
با حضور آیت الله محسن اراکی؛

چهارمین کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی ایران برگزار شد

چهارمین کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی ایران با سخنرانی آیات محسن اراکی و علوی بروجردی و با حضور جمعی از مسؤولان کشور برگزار شد.
میراث فرهنگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهارمین کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی ایران با حضور جمعی از مسؤولان کشوری و استانی قم پیش از ظهر امروز در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد.

از حاضران در این مراسم می توان به آیات محسن اراکی و علوی بروجردی ازاساتید درس خارج حوزه علمیه اشاره کرد و همچنین شخصیت های دیگری از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، شهرداری قم و استانداری قم حضور داشتند.

آیت الله علوی بروجردی در این مراسم با بیان اینکه قم و قمی ها در گذشته نقش بسیار عمده و اساسی در تقویم و پیشبرد فرهنگ اسلامی داشته اند، ابراز داشت: باید هویت و تمدن اصیل و اسلامی این شهر حفظ شده و مظاهر فرهنگی و تاریخی آن به بهانه هایی مثل زیبا سازی تخریب نشود.

همچنین آیت الله اراکی در ادامه این مراسم یکی از خصوصیت های تمدن اسلامی را نجنگیدن با تمدن های دیگر دانست و با تأکید بر اینکه تمدن اسلامی به دنبال کامل کردن دیگر هویت ها است، خاطرنشان کرد: وقتی امام علی(ع) در سفری به بغداد فعلی رسیدند و وارد طاق کسری شدند آن را تخریب نکردند بلکه ابتدا دو رکعت نماز برگزار کرد و همه جای کاخ گردش کردند، بنابراین روش اسلام تخریب نیست بلکه تصفیه و تزکیه است.

از دیگر سخنرانان این نشست محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محسن بهشتی معاون عمرانی استانداری قم، عیسی رضایی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، خانم فاطمی دبیر چهارمین کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی ایران و محمدرضا اولیاء استاد دانشگاه و محقق میراث فرهنگی بودند.

شایان ذکر است، تعدادی از پژوهشگرانی که مقالات آنها در چهارمین کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی ایران حائز رتبه برتر شده بود به توضیح مختصری از مقالات خود پرداختند.

نشست های تخصصی تاریخ معماری و شهرسازی ایران از شهریور ماه سال جاری آغاز شده و چهارمین کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی ایران در استان قم برگزار شده و تا عصر امروز ادامه دارد.

گفتنی است، طبق اعلام مسؤولان برگزاری نشست های تخصصی تاریخ معماری ایران، با هدف بررسی بحران، حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی کشور تا نیمه بهمن ماه سال جاری کنگره تخصصی تاریخ معماری ایران در تمام مراکز استان های کشور برگزار می شود./1330/پ202/س

 

ارسال نظرات