۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۴۷۴۵۵۶
امام جمعه اقبالیه:

امر به معروف مهمترین عامل پایداری دستورات الهی در جامعه است

حجت الاسلام فاطمیان با بیان اینکه دعوت عملی به معروف مؤثرتر از دعوت زبانی است، گفت: اگر کسی خودش به گفته‌هایش مقید نباشد نمی‌تواند بر دیگران تأثیر بگذارد حضرت علی(‌ع) در این باره می‌فرمایند خداوند متعال آمرین به معروفی را که خود ترک معروف می‌کنند و ناهیان از منکری را که خود انجام دهنده آن هستند را لعنت کرده است.
حجت الاسلام سید مرتضی فاطمیان حجت الاسلام فاطمیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام سید مرتضی فاطمیان، امام جمعه اقبالیه قزوین ظهر امروز در حسینیه شهید همت مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین با  اشاره به آداب امر به معروف و نهی از منکر گفت: از میان فرایض اسلامی تنها فریضه‌ای که مشروط به احتمال تأثیر است امر به معروف و نهی از منکر است یعنی احتمال مؤثر واقع شدن آن یکی از شرایط وجوبش به شمار می‌آید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شرایط و مراتب و آداب این فریضه در حقیقت کوشش و تلاش برای مؤثرتر شدن آن است، افزود: باید آمر به معروف و ناهی از منکر طبیب وار و مشفقانه درد بیمار خود را بشناسد و داوری مناسب آن را تجویز کند و در این راه آدابی را هم رعایت بکند که او را پر حصول غرض و نتیجه موفق سازد.

خطیب جمعه اقبالیه در ادامه با اشاره به آداب امر به معروف و نهی از منکر، اظهار کرد: نخستین آداب این فریضه پرهیز از تجسس است زیرا امر به معروف و نهی از منکر ناظر به امور اجتماعی مسلمانان است و تنها در این حوزه کاربرد دارد، دیگر اینکه ادب در گفتار و رفتار عامل جذب است، نوع گفتار و عمل شخص باید به گونه‌ای باشد که دل طرف را تسخیر کند در این صورت امر و نهی اثر خود را خواهد بخشید.

وی در ادامه با اشاره به دیگر آداب امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: هرگز با توهین و تحقیر و اهانت نمی‌توان کسی را به کار نیک جذب کرد یا او را از کار زشت باز داشت در پاره‌ای موارد انجام این گونه از اعمال موجب لجاجت می‌شود و اثر معکوس دارد باید با شخصیت دادن به طرف او را جذب کرد فقها فرموده‌اند برای جلوگیری از معصیت اهانت جایز نیست.

امام جمعه اقبالیه در ادامه با بیان اینکه دعوت عملی مؤثرتر از دعوت زبانی است، تصریح کرد: اگر کسی خودش به گفته‌هایش مقید نباشد نمی‌تواند بر دیگران تأثیر بگذارد حضرت علی(‌ع) در این باره می‌فرمایند خداوند متعال آمرین به معروفی را که خود ترک معروف می‌کنند و ناهیان از منکری را که خود انجام دهنده آن هستند را لعنت کرده است.

حجت الاسلام فاطمیان در ادامه با بیان اینکه اعتماد به مجرم در بیان اسرار و سخنان شخصی امری مطلوب و پسندیده است، اضافه کرد: باید با مجرمان به گونه‌ای برخورد کرد که به ما اعتماد پیدا کنند و حرف‌های ما را از روی خیرخواهی بدانند همانند آینه که بی‌غرض و صادقانه عیوب انسان را نشان می‌دهد و همه به صداقت آن ایمان دارند.

وی در پایان گفت: این فریضه مهم نقش تأثیرگزاری در شکل‌گیری رفتار دینی در میان مسلمانان داشته و به عنوان عاملی بازدارنده و تعالی بخش مسیر درستی در جهت دستیابی به کمال و شکوفایی معنوی است اما این فریضه مهم آنچنان که باید در جامعه دینی ما بروز و تجلی نیافته است و لزوم آموزش آن در عصر حاضر که تهاجم فرهنگی هنجارهای دینی ما را نشانه گرفته است بیش از پیش احساس می‌شود./873/202/ب2










 

ارسال نظرات