۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۴۷۳۴۱۲

اخلاق مداری در انفاق مهم ترین اصل اخلاق اقتصادی اسلام است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اخلاق مداری در انفاق مهم ترین اصل اخلاق اقتصادی اسلام است، گفت: اخلاق انفاق باید از کودکی به ذهن انسان القا شود تا او انفاق را منت نداند.
انفاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد عباسی نیا، استاد حوزه علمیه قم امشب در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه یکی از محورهای تربیت دینی کودک، تربیت اقتصادی است، گفت: تربیت کودک نباید محدود به آداب دینی و آداب اجتماعی باشد بلکه خانواده ها و به ویژه والدین باید در بعد اقتصادی نیز کودک را تربیت کرده و اخلاق اقتصادی را به او آموزش دهند.

وی افزود: یکی از محورهای اخلاق اقتصادی اسلام، اخلاق انفاق است و والدین باید از همان دوران کودکی این بعد مهم از اخلاق اقتصادی را در وجود کودک نهادینه کرده و به ذهن او القا کنند؛ چرا که در اسلام بر مسأله انفاق و اثرات آن در از بین رفتن فقر تأکید بسیار زیادی شده است.

کارشناس دوره های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) ادامه داد: اگر اخلاق انفاق در ذهن و روح کودک نهادینه نشود او انفاق را منت دانسته و اگر چیزی به کسی و فقیری ببخشد خود را از او طلبکار می داند در حالی که شاخصه انفاق بخشش بی منت است.

حجت الاسلام عباسی نیا افزود: در روایت های دینی توصیه شده که اگر قصد انفاق دارید آن را به دست کودک خود بدهید تا او آن را به فقیر و مستمند بدهد که البته این به معنای تحقیر کردن فرد نیازمند نیست بلکه انفاق باید طبق رهنمود قرآن کریم و ائمه معصوم(ع) پنهانی و به دور از چشم مردم باشد تا آبرو و عزت شخص نیازمند در معرض خطر قرار نگیرد.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ انفاق باید در خانواده نهادینه شود، تصریح کرد: کودکان باید یاد بگیرند که چیزهایی که دوست دارند انفاق کنند و باید به کودک آموزش داده شود که انفاق از وسایل کهنه و بی استفاده نیست بلکه انفاق باید از همان چیزهایی باشد که خودمان آن را دوست داشته و آن را برای خود می خواهیم.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: والدین اضافه بر اخلاق انفاق باید از سنین نوجوانی فرزند را با شغل پدر آشنا کنند و آنچه که در مورد معرفی شغل پدر به کودک اهمیت دارد این است که نباید شغل بر مبنای درآمد و پست مقام به کودک معرفی شود بلکه معرفی شغل باید بر محور تقوا و میزان ارزشمندی آن برای جامعه و مردم به کودک معرفی شود تا به این ترتیب کودک بیاموزد که ارزش یک شغل به میزان ارزش و تقوای آن است نه میزان درآمد و پست و مقام دنیوی و اگر والدین با این نگرش فرزندان خود را تربیت کنند در امر تربیت دینی موفق بوده و توانسته اند سبک تربیتی خود را به معیارهای تربیتی اسلام ناب محمدی نزدیک کنند./968/202/ب3

ارسال نظرات