۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۴۷۲۰۲۱
کارشناس علوم قرآنی:

ایمان در دیدگاه قرآن بالاتر از فرهنگ است

کارشناس علوم قرآنی با اشاره به مدل فرهنگی برگرفته از قرآن کریم، گفت: به نظر می رسد در قرآن کریم ایمان بالاتر از فرهنگ است.
مهدی جمشیدی مهدی جمشیدی مهدی جمشیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهدی جمشیدی، کارشناس علوم قرآنی در دومین نشست تخصصی نظام سازی قرآن بنیان با عنوان مدل فرهنگی برگرفته از قرآن کریم که عصر امروز چهارشنبه در پژوشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد با اشاره به تعبیر فرهنگی در دیدگاه مدل فرهنگی برگرفته از قرآن کریم، گفت: برخی در بیانات خود به گونه ای فرهنگ را تعریف می کنند که گویی هیچ چیز خارج از فرهنگ نیست.

وی افزود: به نظر می رسد مدل لغت مناسبی نبوده و چهارچوب بهتر است، البته باید بیان شود که مدل چیست، اینکه مدل از سنخ امر است نه علم، یعنی انتزاعی است، در حکم چهارچوب است که می تواند تعمیم پذیر باشد، همچنین به معنای گزاره های مختلف و پی‌درپی است.

کارشناس علوم قرآنی گفت: یک امر ساختاری داریم، اگر چنین موضوعی در قرآن پیدا کنیم با این تعاریف می توانیم بگوییم مدل فرهنگی پیدا کرده ایم، چهارچوب های ایستا ناظر به وضع فرهنگی موجود هستند که می خواهند مسأله ای مانند ماهواره یا حقوق های نجومی با انقلاب اسلامی را بررسی کنند، سؤال می کنیم از قرآن چه برداشتی می شود، در این مثال ها، یا اینکه جامعه آرمانی از منظر قرآن چه معنایی دارد؟

وی افزود: چهارچوب های پویایی شامل تغییرات می شوند، به طور مثال می توان با نظریه فطرت مسائلی مانند انقلاب اسلامی را بررسی کرد؟

جمشیدی با اشاره به مفروضات طرح مدل فرهنگی برگرفته از قرآن، گفت: چگونه قرآن به فرهنگ پرداخته زیرا که این کلمه در قرآن نیست، مسأله بعدی این است که آیا باید قرآن به فرهنگ بپردازد، شریعتی می‌گفت قرآن فقط عقیده می دهد و نه فرهنگ، شهید مطهری پاسخ داد؛ اسلامی که این‌گونه باشد فقط به درد یکشنبه ها می‌خورد، اشکال سوم این است که مدعی هستیم از قرآن می شود نظام فرهنگی خارج کرد و اگر قرآن اشاراتی داشته باشد محدود است، آیا می توان با این گزاره های محدود نظام فرهنگی گسترده را مدعی شد.

وی افزود: اشکال بعدی این است که وقتی می گوییم دین فرهنگ اسلامی در عمل چه معنایی دارد؟ فرهنگ امری اجتماعی شده است، اسلام که در کتاب نیست که فرهنگ معرفی کند، یعنی اگر اسلامی پیاده شود می گویند فرهنگی دینی شده، دین خودش فرهنگ نبوده است. اگر بگوییم فرهنگ امری تاریخی است این نظام ذاتا تاریخی را چگونه می تواند استخراج کرد؟ برای احوال امروزی و  بخش مهمی از این آیات امضایی است و تأسیسی نیست، فقط در مورد بخشی از مسائل دینی سخن گفته و مساله آخر این است که اگر تمام مسائل فرهنگی از قرآن بر می آید پس جایگاه عقل چه می شود.

وی افزود: شناخت مسائل و دیدن گزاره ها، گزاره پردازی و مفهوم پردازی کنیم و آن را بسط دهیم، ایمان یقین ذهنی و تسلیم است، نسبت میان ایمان و فرهنگ جدا بوده و ایمان بالاتر از فرهنگ است./811/202/ب2

ارسال نظرات