۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۴۷۱۵۴۰
آیت‌الله امین‌خراسانی:

برپایی روز قیامت اساسی‌ترین هدف نظام آفرینش است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به حکمت الهی و هدفمندی نظام آفرینش گفت: با توجه به اینکه رفتارهای انسان‌ها با یکدیگر تفاوت دارد و عده‌ای در دنیا به کارهای پسندیده پرداخته و عده‌ای دیگر به گناه می‌پردازند درمی‌یابیم که اگر قیامتی وجود نداشته باشد میان این گروه‌ها تفاوتی وجود نخواهد داشت و این امر مخالف با عدل الهی است.
آیت‌‌الله امین‌خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد امین‌خراسانی در جلسه تفسیر قرآن که در دفتر وی برگزار شد با اشاره به آیه 14 سوره نبأ«وَأَنزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَاءً ثَجَّاجًا؛ و از ابرهای باران‌زا آبی ریزان نازل کردیم» به تفسیر این آیه پرداخت و گفت: یکی از نعمت‌های بزرگ الهی بارش باران است که هوا را صاف و پاک کرده و آلودگی‌هایش را از بین برده و سبب رویش گیاهان می‌شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان معنای آیه 15 و 16 سوره نبأ«لِنُخْرِجَ بِهِ حَبّاً وَ نَبَاتاً وَجَنَّاتٍ أَلْفَافاً» اظهار داشت: واژه«حَبّ» به معنای دانه است و انواع حبوبات را در برمی‌گیرد همچنین واژه وَ «نَبَات» هم به معنای گیاه بوده و شامل انواع گیاه می‌شود؛ مراد از واژه«أَلْفَافاً» نیز باغ‌هایی با درختان انبوه و درهم‌پیچیده شده است که بر این اساس درمی‌یابیم باران یک نعمت بزرگ است که در صورت عدم آن زندگی بشری با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد.

عدم برپایی روز حساب مغایر عدل الهی است

آیت‌الله امین‌خراسانی به تشریح معانی آیات سوره نبأ پرداخت و عنوان داشت: بر اساس آیاتی که در این سوره وجود دارد درمی‌یابیم خداوند همه امکانات مورد نیاز برای بشر را فراهم و او را به‌سوی رشد و تعالی هدایت کرده است؛ بنابراین حکمت الهی اقتضا می‌کند که مرگ پایان سیر بشر نباشد چراکه اگر اینگونه باشد هدف آفرینش تباه می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه رفتارهای انسان‌ها با یکدیگر تفاوت دارد و عده‌ای در دنیا به کارهای پسندیده و مطابق معیارهای دین پرداخته و عده‌ای دیگر به گناه می‌پردازند درمی‌یابیم اگر قیامتی وجود نداشته باشد میان این گروه‌ها تفاوتی وجود نخواهد داشت و این امر مخالف با عدل الهی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 17 سوره نبأ«إِنَّ یَوْمَ الْفَصْلِ كَانَ مِیقَاتاً؛ همانا روز جدایى، وعده‌گاه ما با شما است» بیان داشت: رستاخیز در قرآن به نام‌های مختلف آمده است که یکی از آن‌ها «یَوْمَ الْفَصْلِ» است که از یک‌سو مراد از آن یعنی جدایی حق از باطل، کفر از ایمان، نیکوکاران از بدکاران و از سوی دیگر نیز به معنای روز جدایی خصومت و پایان دادن به همه مجادلات و منازعات در همه زمینه‌های سیاسی و اجتماعی است.

آیت‌الله امین‌خراسانی به تفسیر آیه 18 سوره نبأ«یَوْمَ یُنفَخُ فِى الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجاً؛ روزى كه در صور دمیده شود و گروه گروه مى‌آیید» پرداخت و ابراز داشت: بر اساس آیات قران دو «صور» وجود دارد که نخستین آن‌ها به‌منزله اعلام توقف عمومی است که با آن، همه موجودات از حرکت بازمی‌ایستند و نظام دگرگون می‌شود و در «صور» دوم این جهان با نظم جدید به حرکت در خواهد آمد و مراد از واژه«صور» در آیه مذکور مرحله دوم آن است.

چهار احتمال درباره گشوده شدن آسمان در آستانه وقوع قیامت وجود دارد

وی با اشاره به آیه 19 سوره نبأ«وَفُتِحَتِ السَّمَآءُ فَكَانَتْ أَبْوَاباً؛ و آسمان گشوده شود و به‌صورت درهایى باز درآید» گفت: در قرآن کریم درباره آسمان به هنگام وقوع قیامت چهار احتمال وجود دارد که نخستین از آن‌ها این است که آسمانی که انسان در این دنیا می‌بیند، دگرگون‌شده و با این تبدیل‌شدن چنین احساس می‌شود که درهای متعددی از آسمان به روی اهل زمین گشوده می‌شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به تبیین احتمال دوم در دگرگونی آسمان از دیدگاه قرآن کریم پرداخت و گفت: در آستانه نابودی دنیا و پیدایش آخرت زلزله‌ای عظیم رخ می‌دهد که بر اثر آن انفجارهایی ایجاد می‌شود که کرات موجود در فضا از مدار خودشان خارج شده و سبب ظهور شکاف‌های متعددی می‌شوند که از آن‌ها تعبیر به «در» شده است.

آیت‌الله امین‌خراسانی با اشاره به معنای باطنی شکافته شدن گفت: احتمال سوم این است که انسان در عالم دنیا درب عالم غیب را به‌سوی خود بسته می‌بیند، اما در آخرت درهای عالم ملکوت به‌سوی اهل زمین گشوده خواهد شد.

وی افزود: احتمال چهارم این است که درهای بهشت به‌سوی اهل ایمان و صاحبان عمل صالح و درهای دوزخ به‌سوی کافران و فاسقان گشوده می‌شود که با توجه به نص آیات قران و روایات این احتمال قوی‌تر از دیگر احتمالات است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان به تفسیر آیه 20 سوره نبأ»وَ سُیِّرَتِ الْجِبَالُ فَكَانَتْ سَرَاباً؛ كوه‌ها روان شوند و چون سراب گردند» پرداخت و اظهار داشت: این آیه ناظر به مراحل دگرگونی زمین است که با توجه به آیات دیگر قرآن درمی‌یابیم ابتدا کوه‌ها به حرکت درآمده سپس از جای خود جدا می‌شوند و با برخورد به یکدیگر نرم شده و به‌صورت شن‌های نرم می‌آیند و فضا را غبارآلود خواهند کرد./841/202/ب3

ارسال نظرات