۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۴۶۸۸۰۴
امام جمعه اقبالیه:

داشتن برنامه‌ریزی منظم رمز موفقیت در علم آموزی است

حجت الاسلام فاطمیان با بیان اینکه طلبه باید اوقات و فرصت‌های شبانه‌روزی خود را طبق برنامه تحصیلی خود تقسیم کند، گفت: تقسیم اوقات و برنامه روزانه داشتن موجب برکت و ازدیاد عمر علمی و فرصت های تحصیلی می‌شود، طالب علم باید با بهره‌گیری درست و بجا لحظه‌های خود را پربار کند.
حجت الاسلام سید مرتضی فاطمیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام سید مرتضی فاطمیان، امام جمعه اقبالیه قزوین ظهر امروز در حسینیه شهید همت مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین با اشاره به آداب تحصیل علم، گفت: تحصیل علم آداب و شرایطی دارد که در صورت ندانستن آنها یا عمل نکردن به آنها تلاش و کوشش طلبه هیچ ثمری نخواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طلبه برای بهره بردن از فرصت اندک تحصیلی خود ملزم به دانستن پاره‌ای از آداب دانش پژوهی است، افزود: طالب علم باید نیت خود را خالص برای خدا کند و قلب خود را از هر گونه آلودگی و نیت پلید پاکسازی کند.

حجت الاسلام فاطمیان در ادامه ابراز کرد: از آداب دیگر این است که طلبه و دانش پژوه باید بر تحصیل و مطالعه مداومت داشته باشد و نباید خود را به مسائلی سرگرم کند که هیچ ارتباطی با تحصیل او ندارد.

امام جمعه اقبالیه با بیان اینکه طلبه در تحصیل علم باید موانع راه خود را از بین ببرد اظهار کرد: طلبه باید در راه کسب علم همتی بلند و اراده‌ای قوی داشته باشد و موانع کسب علم را از خود دور کند موانعی مانند مهمانی رفتن و مهمانی دادن‌های بیش از اندازه، معاشرت‌ها و رفت و آمدها و اشتغالات مادی انسان را به شدت از تحصیل علم باز می‌دارد.

سودمندترین روش برای حفظ معلومات مکتوب کردن مطالب است

وی در ادامه نوشتن مطالب را یکی از راه‌های یادگیری و حفظ معلومات دانست و ابراز کرد: شاگردان امامان معصوم(ع) همواره قلم و کاغذ به همراه خود داشتند و سخنان ائمه را می‌نوشتند طلبه نباید هیچ نکته سودمندی را که به آن برخورد کرد ناچیز بشمارد بلکه باید به نگارش و حفظ آن مبادرت کند.

داشتن برنامه‌ریزی منظم از رموز موفقیت علم آموزی است

حجت الاسلام فاطمیان در ادامه با بیان اینکه طلبه باید اوقات و فرصت‌های شبانه‌روزی خود را طبق برنامه تحصیلی خود تقسیم کند، تصریح کرد: تقسیم اوقات و برنامه روزانه داشتن موجب برکت و ازدیاد عمر علمی و فرصت های تحصیلی می‌شود طالب علم باید با بهره‌گیری درست و بجا لحظه‌های خود را پربار کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کسانی که دوران امام خمینی(ره) را درک کردند متوجه شده‌اند که آن بزرگوار برای هر ساعتی یک برنامه ویژه داشتند و حتی یک ساعت هم بیکاری و وقت کشی در زندگی خود نداشتند.

حجت الاسلام فاطمیان در ادامه علم را داری دو گونه نافع و زیان آور دانست و گفت: ما دو گونه علم داریم، علم سودمند و علم زیان آور، آموختن علم نافع ممدوح و پسندیده است و آموختن علم غیرنافع مذموم و ناپسند است.

وی در پایان گفت: یکی از مصادیق علم زیان آور علمی است که انسان به آن عمل نکند، آدمی که عامل به علم خود نیست هیچ خیری در او نیست، از سوی دیگر کسی که علم اندکی دارد و به همان علم کم خود عمل می‌کند موجودی است که می‌توان به خیر او امیدوار بود./873/202/ب2
 

ارسال نظرات