۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۴۶۷۷۸۲
برای دومین بار؛

استاد خسروپناه منتظر مناظره با مجتهد شبستری

رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در پیامی آمادگی خود را برای مناظره با مجتهد شبستری در مجامع علمی و رسانه ملی اعلام کرد.
حجت الاسلام و المسلمين خسرو پناه

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، در پیامی آمادگی خویش را برای مناظره با مجتهد شبستری اعلام کرد.

متن این پیام بدین شرح است:

به نام حکیم مطلق

در ماه جاری یعنی آذر ماه 1395 آقای محمد مجتهد شبستری درخواست مناظره با مراجع تقلید و مناصب فتوا را کرده است و از اینکه چرا با وجود نگارش چندین مقاله در نقد اجتهاد رایج، پاسخی از سوی آنها به ایشان ارایه نشده، گلایه نموده است.

 بنده به عنوان یکی از مدرسان سطوح عالی حوزه علمیه قم آمادگی خود را برای مناظره با ایشان در دانشگاه تهران یا مدرسه علمیه فیضیه یا صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و یا هر مکان علمی دیگر اعلام می دارم هر چند پانزده سال پیش نیز در دانشکده الهیات دانشگاه تهران قرار بر مناظره بنده با ایشان در زمینه قرائت های مختلف از دین گذاشته شد لکن وی در جلسه حضور نیافت.

شایان ذکر است، مباحث جناب شبستری و نیز اندیشه های نصر حامد ابوزید و دیگر به اصطلاح نومعتزلیان، توسط بنده و بسیاری از محققان حوزه علمیه و دانشگاه در مقالات و کتاب های متعددی نقد شده است. ایشان علی القاعده باید اطلاع داشته باشند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

عبدالحسین خسروپناه، حوزه علمیه قم، 25 آذر 1395

گفتنی است، محمد مجتهد شبستری پیشتر در نوشتاری در پایگاه اطلاع رسانی اش نوشت: من آمادگی خود را برای مناظره با مراجع تقلید اعلام می‌کنم.

متن این نوشتار بدین شرح است:

در طی دو سال گذشته من چند مقاله منتشر کرده ام که در آنها اعتبار علم فقه و اجتهاد فقهی در عصر حاضر را به صورت جدی زیر سئوال برده‌ام. آن مقالات اینها هستند: 1- «چگونه مبانی کلامی و فقهی فرو ریخته است» 2- «تحریر محل نزاع با فقیهان»، 3- «اگر داعش از فقیهان بپرسد؟»، 4- «مبانی تئوریک داعش»، 5- «چرا دوران علم اصول و اجتهاد فقهی سپری شده است؟».

 این مقالات در وبسایت شخصی من و به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر شده است (به سبب سانسور حاکم بر مطبوعات کشور چاپ این مقالات مقدور نبوده است).

 اینک من از آقایان صاحب مسند فتوا که در حوزه علمیه قم نشسته اند و مرجع تقلید نامیده می‌شوند و هیچ گونه پاسخی به آن مقالات نداده‌اند، صمیمانه درخواست می‌کنم برای انجام یک مناظره علمی با صاحب این قلم، در دانشگاه تهران یا سیمای جمهوری اسلامی حضور پیدا کنند تا درباره مدعاهای  آن مقالات پنجگانه که با اصل و اساس مشغله بسیار مهم آقایان مراجع در ارتباط است با یکدیگر مناظره علمی کنیم.

مطمئن هستم چنین گفتگویی برای توسعه فرهنگ اسلامی ما و حوزه‌های علمیه بسیار مفید خواهد بود. إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ (قرآن مجید/11/88)



/998/ت303/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
نمحمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
به خسرو پناه توانا درود. به مفضال پر علم و دانا درود . ز گفتار پر حکمت و عذب وی . فضا شد بهاری بعلم رفت دی . شویم قدر دانش که روشنگر است . بپاسداری از حق متین سنگر است
1
0