۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۴۶۴۹۹۵
حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم مطرح کرد؛

پنج نشانه مؤمن واقعی طبق آیات سوره انفال

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که در آیه دو تا پنج سوره انفال پنج نشانه مؤمن واقعی بیان شده است، گفت: مؤمن واقعی نه تنها نماز می خواند بلکه اقامه کننده و ترویج دهنده فرهنگ نماز و نماز خوانی در جامعه اسلامی است.
حجت الاسلام حاج ابوالقاسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری، شامگاه امروز در آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به نکات تفسیری آیه دو تا پنج سوره انفال گفت: خداوند در این آیات می فرماید «اِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ‌عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَاناً وَعَلَى‌ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ‌».

وی افزود: خداوند در این آیات به پنج صفت انسان های مؤمن اشاره کرده و این پنج صفت را از نشانه های مؤمنان راستین و حقیقی عنوان می کند و می فرماید که هرکس اسن پنج صفت را داشت مؤمن واقعی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اولین نشانه مؤمن واقعی این است که هرگاه به یاد خدا می افتد قلب او دچار خشیت و خوف از خداوند می شود و علت این خشیت و خوف هم این است که می ترسد مبادا در انجام دستورات خداوند و وظایف خود کوتاهی کرده باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: مؤمن واقعی در برابر عظمت خداوند احساس کوچکی می کند و همواره در جوش و خروش است، همانطور که هنگامی که حضرت رسول(ص) به نماز می ایستادند قلبشان در برابر عظمت خداوند در جوش و خروش بود.

وی دومین ویژگی مؤمن واقعی را زیاد شدن ایمان در اثر شنیدن کلام وحی و آیات قرآن کریم عنوان کرد، افزود: مؤمن واقعی با شنیدن آیات قرآن کریم ایمانش زیاد شده و با شنیدن هر آیه ایمانش نسبت به خداوند بیشتر می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصیرح کرد: توکل  به خداوند در امور مختلف از دیگر نشانه های مومن واقعی است و مؤمن واقعی هرگز در هنگام مشکلات جز درگاه الهی به درگاه و شخص دیگری رجوع نمی کند و در توکلش به خداوند استوار و محکم است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم چهارمین نشانه مؤمن واقعی را به پاداشتن نماز و اقامه صلات عنوان کرد، گفت: باید دقت کرد که میان نماز خواندن و به پا داشتن نماز تفاوت وجود دارد و منظور از«اقیمو الصلات» در این آیه کسانی هستند که درضمن نماز خواندن، ترویج دهنده فرهنگ نماز و نمازخوانی نیز هستند و ارزش انسانی که اقامه نماز می کند از کسانی که «یصلون الصلات» می کنند یعنی نماز را می خوانند بالاتر است.

وی  پنجمین ویژگی انسان های مؤمن را انفاق از مال عنوان کرد و یادآور شد: مؤمنان واقعی از اموال خود انفاق کرده و مال را برای  سعادت اخروی خود انفاق می کنند و به عبارت دیگر باید دقت کرد برای مؤمن واقعی جمع آوری مال و ثروت هدف نبوده بلکه مال و ثروت برای مؤمن واقعی وسیله قرب الی الله و خدمت به خلق است./968/202/ب3

ارسال نظرات