۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۴۵۸۳۷۷
آیت الله موسوی زنجانی:

انسان با صدقه دادن خود را از چشم زخم حفظ کند

آیت الله سید محمد حسینی موسوی زنجانی با بیان اینکه روایات زیادی درمورد چشم زخم و اینکه چشم زخم قدر و قدرت انسان را از پای در می آورد، گفت: انسان باید با صدقه دادن خود را از چشم زخم حفظ کند تا از گزند و آسیب مصون باشد.
آیت الله زنجانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید محمد حسینی موسوی زنجانی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در محل دفتر این عالم برگزار شد، با اشاره به آیه 48سوره قلم« فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلَا تَكُن كَصَاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نَادَى وَهُوَ مَكْظُومٌ » به دو وظیفه پیامبر وعدم تبعیت از آئین مشرکان، تسلیم نشدن در برابر خواسته‏ های نامشروع  و صبر و عدم تعجیل در تقاضای عذاب برای مشرکان اشاره کرد و افزود: خداوند در این آیه از پیامبر می‏خواهد، که با صبر و مقاومت زمینه را برای شکست مشرکان مهیا کند.

وی با بیان اینکه صبر و استقامت زاینده یقین است و معارف که در انسان زیاد شود فراز و نشیب ها را تحمل میکند، به کلمه «حکم» در این آیه شریفه اشاره کرد و ادامه داد: حکم سنت و قانون الهی است و مهلت دادن فرصت آزمایش است.

آیت الله زنجانی در ادامه با توجه به آیه84 سوره قلم به داستان حضرت یونس اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند در این ایه به پیامبر گرامی اسلام می گوید: ای پیامبر مانند یونس نباش، زیرا آنچه که سبب شد حضرت یونس(ع)در تقاضای عذاب برای قومش عجله کند، غم و اندوه فروخورده ‏ای بود که سینه ‏اش را تنگ کرده بود اما ای پیامبر این مصائب و اندوه‏ها را در دلت تحمل کن و اگر خداوند توبه یونس را قبول نمی‏کرد، باید تا ابد در صحرای بی‏ آب و علف رها می‏شد و به خاطر آنچه کرده بود، مذمت می‏ شد.

وی با اشاره به اینکه موحد اگر خداوند را خوب بشناسد جایگاه همه اعمال در او اثر دارد، به کلمه «مکظوم» در این آیه اشاره کرد و افزود: کظم به اندوهی گفته می شود که داخل دل می ریزد و از مصادیق صبر است.

آیت الله زنجانی با بیان اینکه به كسانى كه بسيار خشمگين يا غمناك می‏شوند و خويشتن‏ دارى می ‏كنند كاظم گفته می شود، ادامه داد: واژه کظم به معنى حبس هم به كار رفته است، و کلمه «مكظوم» در این آيه دو معنى مملو از خشم و اندوه و محبوس بودن در شكم ماهى را می ‏تواند داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به آیه «لولا ان تداركه نعمة من ربه لنبذ بالعراء و هو مذموم» گفت: سرانجام يونس از شكم ماهى به بيابانى خشك كه قرآن از آن تعبير به عراء كرده است افكنده شد، ولى اين در حالى بود كه خدا توبه یونس را پذيرفته بود و هرگز شايسته مذمت نبود.

آیت الله زنجانی با اظهار به اینکه منبع و منشاء قوانین الهی علم الله است، ادامه داد: علم ما واقعی نیست و درصدی از علم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع چشم زخم و اینکه آیاچشم زخمی که ما به آن اعتقاد داریم از نظر روایات هم حقیقت دارد؟ اشاره کرد و افزود: قائده عقلی ابوعلی سینا می گوید: اگر چیزی از عجایب به گوش رسید آن را در جایگاه امکان قرار بدهید، چشم زخم در حد امکان است و چیزی که امکانش باشد دلیلی بر رد آن وجود ندارد.

آیت الله زنجانی در پایان با بیان اینکه روایات زیادی درمورد چشم زخم آمده و اینکه چشم زخم قدر و قدرت انسان را از پای در می آورد، تاکید کرد: انسان باید با صدقه دادن خود را از چشم زخم حفظ کند تا از گزند و آسیب مصون باشد./859/202/ب3

 

ارسال نظرات