۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۴۵۲۱۹۵
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

درمان آسیب‌های روحی موجود در جامعه ضروری است

آیت‌الله توکل درمان آسیب‌های روحی موجود در جامعه را ضروری دانست و گفت: روحانیت به عنوان طبیبان این ملت باید دست مردم را گرفته و آنها را متوجه سازند تا کدام عمل را انجام دهند و از چه اعتقادی رویگردان باشند.
آیت الله سید رحیم توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید رحیم توکل، استاد اخلاق حوزه علمیه قم،‌ شامگاه سه‌شنبه در همایش اعضای گروه تبلیغی حامیان ولایت در دفتر آیت‌الله صالحی مازندرانی با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت ابا عبد‌الله الحسین(ع)، اظهار داشت: ماه محرم، ماه فعالیت، تبلیغ و ماه بیان معارف حق شیعه و همچنین بهترین فرصت برای معرفی اهل‌بیت(ع) به مردم است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تلاش دشمنان اسلام در شبهه افکنی میان مردم جامعه را گسترده ارزیابی و خاطرنشان کرد: مبلغان حوزه‌های علمیه همواره به رصد شبهات دشمن پرداخته و در صدد پاسخ به این شبهات برآیند.

وی محرم را فرصتی مناسب برای خنثی سازی اهداف شوم دشمنان دانست و تصریح کرد: طلاب در این ماه با پاسخ به شبهات موجود در جامعه می‌توانند ذهن افرادی که با این شبهات آشفته و پریشان گشته را به آرامش برسانند و این کار در نزد پروردگار بسیار ارزشمند است تا جایی که خداوند متعال در آیه 32 سوره مبارک مائده با اشاره به این نکته می‌فرماید: «...وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا» از این رو احیای فرهنگی یک نفر آنقدر عظمت دارد که خداوند متعال احیای یک فرد را به عنوان احیای یک عالم معرفی می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان متشکل از روح و جسم است، افزود: روح و جسم انسان در برخی موارد با یکدیگر مشترکند و در برخی موارد با یکدیگر متفاوتند.

وی نیاز به غذا را از نقاط اشتراک روح و جسم برشمرد و ابراز داشت: همانگونه که بدن انسان به غذا نیاز دارد روح نیز نیازمند غذا است و چنانچه غذای خوب و با کیفیت به بدن برسد اثر مثبتی بر جسم خواهد داشت همانگونه که اگر غذای با کیفیت برای روح مهیا شود آن را بانشاط و شاداب می‌گرداند.

آیت‌الله توکل ادامه داد: اگر غذای جسم مسموم و فاسد باشد در بدن اثر منفی می‌گذارد و در نتیجه بدن را ضعیف و آزرده می‌سازد. همچنین اگر غذای روح مسموم و نامناسب باشد دل را می‌میراند و در نهایت آیات، روایات و مواعظ در انسان اثر نخواهد کرد.

مسؤول گروه جهادی تبلیغی حامیان ولایت تفاوت میان جسم و روح را فراوان دانست و بیان داشت: بدن انسان دارای کانال‌هایی است که طعام را بررسی می‌کند و چنانچه غذا از کیفیت مناسبی برخوردار نبود در وهله اول آن را پس می‌زند اما در نهایت به جسم آدمی آسیب می‌رساند و چه بسا ممکن است انسان را به کام مرگ بکشاند.

وی با اشاره به اینکه آثار اعمال و اعتقادات دو غذای روح هستند اظهار داشت: اگر انسان مرتکب عمل منفی شود اثر آن مستقیما به روح برمی‌گردد و از آنجایی که در روح کانالی وجود ندارد تا آن را پس‌‌بزند در نتیجه این عمل منفی روح را تخریب خواهد کرد همان‌گونه که اعتقادات باطل روح را تخریب می‌کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم درمان آسیب‌های روحی موجود در جامعه را ضروری دانست و تصریح کرد: روحانیت به عنوان طبیبان این ملت باید دست مردم را گرفته و آنها را متوجه سازند تا کدام عمل را انجام دهند و از چه اعتقادی رویگردان باشند.  

وی با اشاره به این که دشمن با ایجاد شبهات رنگین و زیبا مردم را فریفته و در نهایت به جامعه آسیب می‌رساند خاطرنشان کرد: طلاب با ارزیابی شبهات، اجزای آن را شکافته و پاسخ را  به زبان ساده و قابل فهم برای عموم جامعه بیان کنید.

آیت‌الله توکل عوامل ارتکاب گناه را سه علت غفلت، ضعف اعتقادات و وجود صفات رذیله برشمرد و افزود: همانگونه که در بیماری جسمی، طبیب با مشاهده محل درد، علت درد را می‌یابد و سپس درمان را آغاز می‌کند طلاب نیز به عنوان طبیبان معنوی جامعه ابتدا محل درد و گناه را بیابند و ببینند گناه از کدام طریق(زبان، چشم،‌ دست و یا...) بوده است و در مرحله دوم علت ارتکاب چنین معصیتی را شناسایی کنند و ببینند علت ارتکاب گناه کدام یک از سه مورد غفلت، ضعف اعتقادات و وجود صفات رذیله در شخص بوده است چرا که هر یک از این سه مورد درمان مخصوص به خود را دارد و در نهایت در پی درمان آن با بهترین نسخه باشند./878/پ202/ب1

ارسال نظرات