۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۴۵۰۴۰۰
با حضور آیت الله صافی گلپایگانی؛

مراسم رونمایی از موسوعه «السنة النبویة فی مصادر المذاهب الإسلامیة» برگزار می­‌شود

مراسم رونمایی از موسوعه «السنة النبویة فی مصادر المذاهب الإسلامیة» با حضور حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، علما، اساتید و طلاب حوزه علمیه در قم برگزار می‌شود.
 موسوعه «السنة النبویة فی مصادر المذاهب الإسلامیة»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری رونمایی از «السنة النبویة فی مصادر المذاهب الإسلامیة» با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی، حجت الاسلام صادق گلزاده معاون پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی و حجت الاسلام حسینی مدیر گروه قرآن و حدیث پژوهشگاه مطالعات تقریبی در سالن اجتماعات مطالعات پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری  به اهداف تأسیس مجمع تقریی مذاهب اسلامی اشاره کرد و گفت: این مجمع در راستای وحدت جهان اسلام وظیفه مهم و سختی را بر عهده دارد و به گفته یکی از مراجع گفته است که این نهاد پرچم تقریب و محبت در جهان اسلام بر افراشته است و بالاترین جهاد انجام را می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری کتاب موسوعه «السنة النبویة فی مصادر المذاهب الإسلامیة» پرداخت و افزود: تدوین این موسوعه در گروه قرآن و حدیث مجمع مطالعات تقریب شکل گرفته است و بیش از 12 سال زمان گذاشته شده و در بیروت لبنان در 62 جلد به چاپ رسیده است.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی ابراز داشت: در این موسوعه احادیث مشترک میان سخنان پیامبراکرم صلی الله علیه و آله از منابع اهل سنت و شیعه جمع آوری شده است و تلاش شده تا قضاوتی بین احادیث انجام نشود و نظر نهایی را به مخاطبان واگذار کند.

وی با بیان این که موسوعه «السنة النبویة فی مصادر المذاهب الإسلامیة» منبع موثق و مطمئنی برای عالمان دینی است، گفت: با دیداری که حضرات مراجع تقلید داشتیم، یک دوره موسوعه را تقدیم آنها کردیم و از آنها درخواست کردیم که بعد از مطالعه نظرات خویش را به ما ارائه دهند.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی بیان کرد: مراسم رونمایی از این مراسم در روز دوشنبه 5 مهرماه در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء ساعت 10 صبح با حضور حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، علما، اساتید و طلاب حوزه علمیه برگزار می‌شود.

حجت الاسلام گل‌زاده در بخش دیگر این نشست خبری گفت: این مؤسسه برزگترین دایرة المعارف احادیث فریقین بوده که در تدوین آن از منابع اصلی شیعه و سنی بهره گرفته شده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی عنوان داشت: در این موسوعه 50 موضوع کلان مورد بررسی قرار داده است که ریز موضوعات مختلفی دارد که 60 جلد تدوین شده اما برای سهولت دسترسی مخاطابان و توزیع این مجموعه در 20 جلد با چاپ بیروت منتشر شده است.

حجت الاسلام گل‌زاده با بیان این که این موسوعه فاخرترین مجموعه حدیثی در عالم اسلام است، ابراز کرد: جمع‌آوری این موسوعه و احادیث این مطلب را می‌رساند که بیش از 90 درصد مسائل فقهی و کلامی میان امت اسلامی مشترک است و در اندکی مسائل باهم اختلاف دارند، بنابرین چرا برخی به جای تقریب و اتحاد مسلمان به اختلاف آنها دامن می‌زنند، در حالی که تمام مسلمان می‌توانند در یک جهان به دور از تکفیر و سلفی‌گری زندگی کنند.

در بخش دیگری از این نشست، حجت الاسلام حسینی ابراز کرد: هر جلد این موسوعه بیش از 1000 صفحه دارد که دو جلد این مجموعه درباره اهل بیت علیهم السلام نگاشته شده که شامل 8 عنوان اصلی می‌شود و مناقب اهل بیت علیهم السلام، امیرمؤمنان علیه السلام، امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام از سخنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم جمع‌آوری شده است.

 

وی نگارش و جمع این تحقیق را ایده حضرت آیت الله بروجردی و شیخ محمود شلتوت از علمای اهل سنت دانست و تأکید کرد: حضرت آیت الله بروجردی علاقه زیادی داشتند که مجموعه‌ای از احادیث اهل سنت و شیعه گردآوری کند، بنابراین در دوره حیات ایشان دو جلد با همین موضوع را نگارش کرده‌اند.

حجت الاسلام حسینی عنوان داشت: 8 جلد این کتاب نیز مسائل فقهی مشترک اهل سنت و شیعه است که مشتمل بر 20 عنوان بوده و تمام ابواب فقهی را در بر می‌گیرد./998/پ202/ق

   

ارسال نظرات