۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۴۴۶۲۸۹
رییس پژوهشکده علامه طباطبایی مطرح کرد؛

تکرار مکررات نقطه ضعف کتاب های حوزه/ مرکز تدوین متون درسی چاره اندیشی کند

حجت الاسلام والمسلمین محمدی‌کرمانشاهی با بیان این که تکرار زیاد در کتاب های حوزوی یکی از نقاط ضعف در این آثار است، گفت: همین موضوع باعث طولانی شدن زیاد از حد دوره سطح شده که البته مرکز تدوین متون درسی باید برای آن چاره اندیشی کند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی‌کرمانشاهی

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل محمدی‌کرمانشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به وجود متون قوی در حوزه علمیه اظهار داشت: در حوزه متون درسی حوزه کتاب های خوبی وجود دارد که آثار بزرگان و مفاخر حوزه های قدیم است و طلاب تا پایان دروس سطح از این کتاب ها بهره می برند.

کتاب، یکی از دلایل برتری حوزه بر دانشگاه

رییس پژوهشکده علامه طباطبایی افزود: در واقع یکی از نقاط مثبت حوزه در برابر دانشگاه همین است که بعضا در دانشگاه ها هر استادی به رأی خود عمل می کند ولی در حوزه علمیه کتاب های مشخصی وجود دارد و همه به صورت واحد از آنها بهره می برند.

وی با اشاره به یکی از نقاط ضعف کتاب های حوزه ابراز داشت: از آن جایی که این کتاب ها در دهه های گذشته و در مراکز مختلف و جدا از هم نگاشته شده است، خیلی از اوقات مطالب کتاب ها به ویژه فقه و اصول دچار تکرار شده و همین موضوع باعث طولانی شدن دوران تحصیل طلاب در دوره سطح می شود و که باید 10 سال تمام وقت خود را صرف خواندن مطالبی کند که بسیاری از آنها را بارها خوانده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی‌کرمانشاهی تصریح کرد: طولانی بودن دوره سطح در حوزه علمیه اتفاقا یکی از مسائل مهمی است که رهبر معظم انقلاب بارها به آن اشاره کرده و خواستار کوتاه تر شدن این زمان شده اند؛ بسیاری از این دروس در مدت زمان کمتری هم قابل آموزش دادن است و باید مسؤولین حوزه هرچه سریع تر طلبه را به هدف اصلی اش رسانده و او را برای حضور مؤثر در جامعه آماده کنند.

نقش مرکز تدوین متون درسی در تحول متون حوزه

وی با بیان این که مرکز تدوین متون درسی به جهت رسیدگی به همین موضوعات تأسیس شد، ابراز کرد: این مرکز در واقع بنابه توصیه های رهبر معظم انقلاب شکل گرفت و انصافا خدمات خوبی انجام داده است، ولی باید بیشتر روی مسأله کوتاه کردن زمان تحصیل دروس سطح با ارائه متونی مناسب و قوی کار کنند، مطلاب بدیع و نو اضافه کرده و تکرارها را حذف کنند.

معاون فرهنگی آستان حضرت فاطمه معصومه(س) ادامه داد: باید برای حوزه کتاب هایی داشته باشیم که از اتقان علمی بالایی برخوردار بوده و در عین حال از تکرار خالی باشد؛ اگر توانستیم این گونه کتاب هایی تولید کنیم که توان آن را هم داریم می توانیم با خیال آسوده آنها را در اختیار طلاب قرار دهیم تا با سرعت بیشتری به مقصد نهایی خود برسند./1330/ت302/س

ارسال نظرات