۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۴۴۳۶۵۸
مشهد زیارتی یا تجارتی و گردشگری؛

مشهد زیارتی نباید دستخوش دلالان بازاری و سودجویان اقتصادی قرار گیرد

مشهد به عنوان شهری که از دو دیدگاه زیارتی، تجارتی و گردشگری قابل تأمل و بررسی است، پرسشها و سؤالات فراوانی را به وجود آورده که یکی از آنها موضوع انتخاب مشهد به عنوان شهر زیارتی است و یا این که این شهر با توجه به قابلیت حضور زائر می تواند به عنوان یک شهر تجاری و گردشگری هم به حساب آید.
حرم رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در سالهای اخیر توجه به مشهد، به عنوان شهری که از دو دیدگاه زیارتی، تجارتی و گردشگری قابل تأمل و بررسی است، پرسشها و سؤالات فراوانی را برای صاحبنظران و اندیشمندان علمی و مذهبی به وجود آورده است که یکی از این پرسشها که تا به امروز هنوز پاسخ مشخصی برای آن داده نشده است موضوع انتخاب مشهد به عنوان شهر زیارتی است و یا این که این شهر با توجه به قابلیت حضور زائر می تواند به عنوان یک شهر تجاری و گردشگری هم به حساب آید؟ توجه به ظاهر شهر مشهد و الزامات تفریحی و سرگرمی، نگرانیهایی را برای بسیاری از مسؤولان و حتی مردم به وجود آورده است که آیا توجه به این دل مشغولیهای جسمی می تواند به زائر برای معرفت بیشتر نسبت به امام رضا(ع) کمک کند؟ گرچه اسلام انکاری برای شادی ندارد و بالعکس حتی برای نشاط و شادی هم در زندگی بشر نسخه هایی را دارد اما آن چه در پس این تفریحات و سرگرمیهای غیر معمول رخ می دهد شادی نیست بلکه غفلت را به همراه می آورد که این موضوع سبب می شود زیارت در حاشیه قرار بگیرد، در همین راستا و با توجه به فرا رسیدن ایام میلاد امام رضا(ع) گزارش ذیل، پاسخی است که از سوی مسؤولان، صاحبنظران و اندیشمندان به پرسش «مشهد زیارتی یا مشهد تجاری و گردشگری؟» داده شده است.   

زیارت با معرفت دارای اهمیت است

حجت الاسلام پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر کسی به زیارت امام رضا(ع) در مشهد بیایید براساس آیات و روایات، این تشرف ثواب حج را داد، بیان می کند: اما آن موضوعی که بیشتر از همه دارای اهمیت است در واقع زیارت با معرفت است.

وی با بیان این که معرفت نسبت به امام رضا(ع) به این معنا نیست که افراد تاریخ اسلام را بدانند، اظهار می کند: هر زمانی که صحبت از معرفت امام هشتم (ع) است این گونه برداشت می شود که این معرفت بدان معناست که بدانیم امام رضا چه زمانی و در کجا متولد شده است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مشهد معتقد است: در اینجا منظور از معرفت، معنای لفظی و کلامی نیست و معرفت یک جریان انسان ساز است که انسان ها باید از جان و مال خودشان عبورکنند تا به این مرتبه از معرفت دست یابند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان این که در شرایط حاضر باید یک نگاه جدید به این گفتگوها و بحثها داشت، بیان می کند: برخی می خواهند با تغییر چهره و شخصیت امام رضا(ع) در نشان دادن شخصیت وارونه ایشان، نابودی اسلام را رقم بزنند.

معارف اهل بیت نجات دهنده جامعه از انحرافات است

وی با بیان این که معارف اهل بیت (ع) نجات دهنده جامعه از این انحرافات است، اظهار می کند: خوشبختانه انقلاب اسلامی دریچه ای را باز کرده است که نگاه جهان به کانونی ترین شخصیت در ایران و در مشهد مهیا شود.

وحید جلیلی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد درباره شهر مشهد معتقد است که وجود دو نگاه و دیدگاه متفاوت در مشهد سبب شده است که این شهر درعین این که به عنوان یکی از شهرهای بزرگ مذهبی جهان محسوب می شود توجه به پولسازی و تجارت با تقویت بدنه گردشگری دراین شهر هم مورد توجه بسیاری از صاحبنظران است.

وی با بیان این که مهمترین مشکل شهر مشهد در واقع حاشیه نشینی در این شهر نیست، بیان می کند: در واقع نگاه اقتصادی به شهر مشهد سبب می شود که مشهد در بعد زیاتی به شهری حاشیه تبدیل شود و بعد اقتصادی و تجاری آن بیشتر به چشم آید به گونه ای که برای ماندگاری زائرین در شهر به تفریحات بیش از اندازه بها داده می شود.

بعد زیارتی مشهد به حاشیه می رود

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با انتقاد نسبت به این موضوع که مشهد دبی و آنتالیا نیست، اظهار می کند: در واقع بسیاری از افراد با توجه به بعد زیارتی مشهد به این شهر می آیند و درنگاه اول همه ورودی های شهر مملو از زائران است اما گاه آنچنان تفریحات و سرگرمی ها در این شهر فریبنده می شود که بعد زیارتی مشهد به حاشیه می رود و بسیاری از همین افراد که با انگیزه زیارت آمده اند اوقات خود را در مکان های تفریحی و برج های خرید و سیاحتی و تفریحی می گذرانند.

وی معتقد است که باید این دو نگاه و دیدگاه را در مشهد جهت دهی کرد تا این شهر زیارتی دستخوش دلالان بازاری و سودجویان اقتصادی قرار نگیرد و مشهد به سمتی نرود که زیارت فقط قسمتی از برنامه های افراد را تحت پوشش قرار دهد و این درحالی است که مهمترین انگیزه برای آمدن به مشهد وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در این شهر است.

حجت الاسلام مؤدب، رییس نظریه پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره بعد علمی و معنوی مشهد معتقد است: برای این که این شهر بتواند به عنوان مرجعیت علمی در جهان اسلام در آینده ای نزدیک محسوب شود، نیازمند زیرساخت هایی برای تحقق این هدف است.

قرار نیست برای پیشرفت فقط و فقط به ابزارهای مادی متوسل شد

استاد دانشگاه قم اظهار می کند: قرار نیست برای پیشرفت فقط و فقط به ابزارهای مادی متوسل شد چرا که این راه را غرب رفته است و امروز در بن بستها و چالش و پرسشهای زندگی اجتماعی وامانده است و آن چه مسلم است می تواند توجه به این موضوع باشد که مرجعیت معنوی می تواند سمت و سوی مرجعیت مادی را تغییر دهد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به دغدغه های رهبر معظم انقلاب درباره مشهد، مرجعیت جهان اسلام بیان می کند: گرچه تمدن مادی غرب در مسیر مرجعیت مادی توانسته است پیشرفتهایی را هم به دست آورد اما این پیشرفتها زود گذر و مقطعی است و در گذر زمان سبب خسارت بشر می شود.

وی بیان می کند: برای این که بشر در مسیر پیشرفت و توسعه به خسارت و نابودی نرسد، بایستی به معنویت بیش از هر زمان دیگری توجه کند و معنویت همان حلقه گمشده غرب برای آسایش و رفاه زندگی اجتماعی است اما خودش این دستاورد را ندارد و در این زمینه محتاج و نیازمند است.

رییس نظریه پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که اهل بیت(ع) منبع علم و دانش برای زندگی بشر بدون بن بست هستند، بیان می کند: دستیابی به این منابع ارزشمند بر عهده پژوهشگران و نخبگان حوزوی و دانشگاهی است که هر دوی این نهاد در واقع برای رسیدن به این هدف باید یکی شوند.

مرجعیت علمی با زیرساخت های معنوی اصالت پیدا می کند

وی اظهار می کند: مرجعیت علمی با زیرساختهای معنوی اصالت پیدا می کند و می توان به این هدف با توجه به این که اهل بیت(ع) درعلوم معرفتی و هدایتی مرجع هستند، دست پیدا کرد و در سایه علم و معنویت توأمان به پیشرفتهای مادی و تکنولوژی هم رسید.

ناظمی اردکانی، دبیر شورای مدیریت دستگاه کلان شورای عالی انقلاب فرهنگی هم درباره مشهد، مرجعیت جهان اسلام اظهار می کند: لزوم دستیابی به مرجعیت معنوی از آنجا خودش را نشان می دهد که غرب با مرجعیت علمی توانسته است سلطه خود را بر جهان افزایش دهد و دستاورد انقلاب اسلامی این بوده است که مانع از تسلط غرب بر ایران و مانع از ظلم پراکنی بیشتر به دلیل تسلط مادی شود.

وی با بیان این که جنگ امروز، جنگ علم است، تصریح می کند: در عین حال غرب با همه پیشرفتها و دستاوردهای علمی خودش نتوانسته است جلوی خسارت و ضرر را بشر را بگیرد و این موضوع به همان فقدان مرجعیت در این کشورها باز می گردد.

برای مشهد مرجعیت جهان اسلام، عقبه علمی و فکری، حوزه های علمیه و دانشگاه ها هستند

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) بیان می کند: مشهد، به عنوان مرجعیت علمی جهان اسلام می تواند در عرصه پیشرفت علمی و معنوی بشر بدون ضرر قدم بگذارد و در این مسیر بنا به فرمایشات رهبر معظم انقلاب عقبه علمی و فکری، حوزه های علمیه و دانشگاه ها هستند که می توانند نقشه راه و چگونگی رسیدن به آن را ترسیم کنند.

سعید سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم درباره بایسته های مشهد 2017، پایتخت فرهنگی جهان اسلام اظهار می کند: برای معرفی مشهد به جهان اسلام، توجه به نمادها و المان های فرهنگی در این شهر مورد نیاز است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه رویداد مشهد 2017 تعریف فرهنگی دارد، عنوان کرد: طی ماه های گذشته برگزاری 5 جلسه شورای سیاستگذاری، 6 جلسه شورای برنامه ریزی و هماهنگی و جلسات متعدد پیش هماهنگی، همچنین طرح موضوع در کمیسیون فرهنگی هیأت دولت که در نهایت منجر به مصوبه کمیسیون فرهنگی و هیات دولت شد، نشان از برنامه ریزی دقیق برای برگزاری هر چه باشکوه تر این رویداد دارد.

وی بیان می کند، در واقع مشهد 2017 فرصت مناسب و مغتنمی است که ظرفیتها و دستاوردهای این شهر در زمینه معارف غنی اهل بیت(ع) و به ویژه امام رضا(ع) به جهان اسلام معرفی شود./404/934/ب1

ارسال نظرات