۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۹
کد خبر: ۴۳۵۱۶۵
حجت‌الاسلام مؤمنی:

تصمیم توبه مهم‌ترین فرصت شب‌های قدر است

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اهمیت تصمیم مؤمن در توبه و بازگشت به سوی خدا و صراط مستقیم، گفت: ماه رمضان برای مؤمن فرصت‌هایی ایجاد می کند که یکی از مهم‌ترین این فرصت ها تصمیم بازگشت و توبه است.
حجت الاسلام سید حسین مومنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی، امشب در مراسم احیاء شب ۲۳ رمضان که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد شب نوزدهم رمضان را شب تقاضای مؤمن در مسیر توبه و بخشش الهی در میان شبهای قدر توصیف کرد و گفت: شب ۲۱ ماه مبارک رمضان در حقیقت معنای شب‌های قدر همان شب تثبیت توبه و ثابت قدمی مؤمن در مسیر الهی است؛ این در حالی است که شب ۲۳ ماه مبارک رمضان در روایات به عنوان شب تنفیذ سرنوشت پر از معرفت برای مؤمن از سوی خداوند متعال تعیین شده است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در جهان هستی دو مدل حرکت برای انسان تعریف شده است، گفت: یک مدل حرکت از دو مدل تعریف شده در بیان اسلام؛ حرکت مکانی است. مانند حرکت سلمان فارسی که پا جای پای امیرمؤمنان گذاشت؛ این در حالی است که حرکت دوم«مکانتی» است این حرکت در بیان اسلام طی‌الارض و آن هم به معنای جابجایی لحظه‌ای در دو نقطه با فاصله زیاد است.

 

وی با اشاره به اینکه شب‌های قدر در فضای عرفان مؤمن حرکت مکانتی است، اظهار داشت: شبهای قدر به سه دلیل شب مکانتی است؛ اولین دلیل این است که لیله‌القدر شب نزول قرآن است.

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اهمیت تصمیم مؤمن در توبه و بازگشت به سوی خدا و صراط مستقیم، گفت: ماه رمضان برای مؤمن فرصت‌هایی ایجاد می کند که یکی از مهم‌ترین این فرصت ها تصمیم بازگشت و توبه است.

 

حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به اینکه یکی از نشانه‌های اجابت دعا خود اجازه دعا کردن بنده از سوی خداوند متعال در روایات بیان شده است، گفت: به محض اینکه مؤمن موفق به بیان دعا در محضر خداوند متعال می‌شود در حقیقت خداوند متعال تضمین اجابت آن دعا را صادر فرموده است.

 

استاد حوزه علیمه قم با اشاره به اینکه از امام امام زمان(عج) نقل شده است«مادر ما به خاطر امت اسلام پشت در قرار گرفت» اظهار کرد: نا امید شدن از رحمت الهی گناهی کبیره است؛ بر این اساس خداوند متعال در جواب حضرت موسی، بندگان گناه کار خود را دو دفعه مورد لبیک قرار داده است.

 

حجت‌الاسلام مؤمنی نزول ملائکه در شبهای قدر را دومین دلیل حرکت مکانتی این شب‌ها توصیف کرد و گفت: امام صادق(ع) فرمودند«خوشا به حال آن بنده اى كه شب ياد شده را به ركوع و سجود احيا کند و گناهان خود را در مقابل ديدگان مجسم كند و بر انجام آنها بگريد كه اگر چنين كرد، اميدوارم كه به خواست خدا نااميد نشود.»

 

استاد حوزه علمیه قم نزول رحمت الهی را سومین ویژگی شب‌های قدر توصیف کرد و گفت: بر اساس روایت مستند و صحیح سند عبادت بنده در هر شب از شب‌های قدر با ۸۰ سال عبادت یک عابد حقیقی برابری می‌کند.

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه وفای عهد مؤمن در توبه و عف از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است، اظهار کرد: باید در توبه استوار و ثابت قدم بود؛ بر این اساس اگر بنده‌ای هزار بار هم توبه شکست در حقیقت لیله‌القدر برای توبه پذیرفته می‌شود./۸۳۷/پ202/ی

ارسال نظرات