۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۴۳۴۵۸۲
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی مطرح کرد؛

آداب تلاوت قرآن و لزوم تدبر در معانی و مفاهیم آیات

رییس ستاد اقامه نماز با بیان این که آداب قرآن خواندن و ترتیل را خود قرآن بیان کرده است، گفت: قرآن می فرماید در مفاهیم و معانی آیات باید تدبر کرد و به آن جامه عمل پوشاند، مرحله پس از عمل کردن نیز چشاندن شیرینی و تبلیغ قرآن به دیگران است.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور سحرگاه امروز در برنامه تلویزیونی ماه خدا که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به آداب قرآن خواندن گفت: نخستین ادب این است که قرآن روی زمین گذاشته نشود بلکه باید آن را روی رحل و بلندی گذاشت.

 

وی افزود: بنده جایی منبر رفتم دیدم که در یک طرف چوب منبر آیه ای درباره اهل بیت(ع) و در طرف دیگر آن حدیثی در باره امام حسین(ع) است، وقتی واعظ بر روی منبر می نشیند اسامی ائمه و امام حسین(ع) پایین قرار گرفته و توهین می شود.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که نباید بدون وضو به قرآن دست زد، اظهار داشت: دست زدن بدون وضو به خود کلمه قرآن حرام بوده و به جلد آن مکروه است، قرآن کریم باید با صورت حزین و به صورت آرام خوانده شده و از تند تند خواندن باید پرهیز کرد.

 

وی ادامه داد: قرآن باید به عنوان یک وحی خوانده شود نه این که هنرنمایی باشد، متأسفانه برخی جاها دیده می شود که خواندن قرآن برای قاری هنرنمایی می شود به عنوان مثال می گویند سوره حمد را با یک نفس می خوانیم، آیا آیه یا روایتی داریم که باید یک نفس خوانده شود، خیر؛ پس این چه نوع کمالی است؟

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ابراز داشت: روزی شخصی آمد و به بنده گفت من قرآن را به صورت برعکس حفظ هستم و به همین دلیل جایزه ای به من بده، این شخص به بنده گفت که تیزهوش هستم و 20 سال در این زمینه کار کردم حال جایزه من چیست به او گفتم جایزه تو دیوانه خانه و شلاق است؛ این فرد روز قیامت گیر است چون قرآن فرموده که چگونه باید حفظ و خوانده شود.

 

وی عنوان کرد: آداب قرآن خواندن و ترتیل را خود قرآن بیان کرده است، قرآن می فرماید در مفاهیم و معانی آیات باید تدبر کرد و به آن جامه عمل پوشاند، مرحله پس از عمل کردن نیز چشاندن شیرینی و تبلیغ قرآن به دیگران است.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: کارهای خود را باید زیر نظر بگیریم که آیا درست است یا خیر، همچنین از ادا درآوردن و هنرنمایی باید پرهیز شود؛ بسیاری از کارهای انسان به خیال عبادت صورت می گیرد اما عبادت نیست، باید از مراجع و بزرگان پرسید که چگونه باید عبادت کرد.

 

وی اضافه کرد: بنده اواخر عمر مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی خدمت ایشان رفتم، ایشان فرمود شب گذشته تا صبح سوختم، از این مرجع تقلید پرسیدم که چه شده است، فرمود که دیشب مریض بودم و صدای الغوث الغوث اجازه استراحت به من نداد؛ یک مرجع تقلید زجر می کشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که انسان فقط اجازه دارد اذان را از مسجد پخش کند، گفت: اگر قرار است دعا خوانده شود صدا باید داخل مسجد باشد هرکس تمایل داشت حضور پیدا می کند و هرکس نخواست نیز نمی آید اما اذان را باید بلند گفت تا معلوم شود شهر اسلامی است؛ باید در رفتارهایمان تجدید نظر کرده و رفتارهایی را انتخاب کنیم که جاذبه دار باشد و حتی در یک نفر ایجاد تنفر نکند./1323/پ202/ی

ارسال نظرات