۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۴۲۹۴۸۱
پای صحبت‌های عضو شورای بسیج طلاب قم؛

گزارش/ دیدار با رهبر انقلاب آرزوی بزرگ و همیشگی بسیج طلاب

فرمانده بسیج مدرسه علی بن موسی الرضا با اشاره به اهمیت نقش بسیج طلاب در انقلابی ماندن حوزه گفت: با توجه به اینکه بیشتر بار فراهم کردن زمینه انقلابی ماندن حوزه روی دوش طلاب بسیجی است، این آرزوی همیشگی بسیج طلاب است که همانند بسیج دانشجویی بتوانند با رهبرشان دیدار کنند، تا در یک جلسه بسیار صمیمی از رهنمودهای ولی فقیه‌شان در این زمینه استفاده کنند.
حلقه صالحین فعالیت های بسیج مدرسه علی بن موسی الرضا بیت الشهدا فعالیت های بسیج مدرسه علی بن موسی الرضا/درب ورودی فعالیت های بسیج مدرسه علی بن موسی الرضا/حلقه صالحین فعالیت های بسیج مدرسه علی بن موسی الرضا/نشست های گفتمان انقلاب اسلامی فعالیت های بسیج مدرسه علی بن موسی الرضا/نشست گفتمان انقلاب اسلامی فعالیت های بسیج مدرسه علی بن موسی الرضا/کتابخانه تخصصی شهدا حجت الاسلام بدری فعالیت های بسیج مدرسه علی بن موسی الرضا/بیت الشهدا فعالیت های بسیج مدرسه علی بن موسی الرضا فعالیت های بسیج مدرسه علی بن موسی الرضا سفر زیارتی مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مدرسه علمیه امام علی بن موسی الرضا(ع) قم با دارا بودن حدود 150 طلبه که از حافظان قرآن کریم هستند از مدرسه های انقلابی و بزرگ استان قم به شمار می رود. شرط اصلی پذیرش در مدرسه علی بن موسی الرضا(ع) حفظ بودن قرآن بوده و تنها مدرسه ای است که در جهان تشیع تمام طلاب آن حافظ قرآن هستند، این موضوع علاوه بر اینکه مدرسه علی بن موسی الرضا(ع) را از دیگر مدارس کشور متمایز کرده، سطح علمی و معنوی مدرسه را به طور قابل ملاحظه ای بالا برده است.

 

 

خبرنگار خبرگزاری رسا به جهت آشنایی بیشتر مخاطبان رسا با فعالیت های این مدرسه انقلابی، گفت وگویی با حجت الاسلام سید علی بدری، فرمانده بسیج  مدرسه علی بن موسی الرضا(ع) که از بیسج های فعال مدارس علمیه قم به شمار می رود، ترتیب داده که حاصل این گفتوگو به خوانندگان محترم رسا تقدیم می شود.

 

 

رساـ رویکرد بسیج مدرسه علی بن موسی الرضا(ع) در جذب طلاب و فعالیت هایی که تا به حال در مدرسه انجام شده است را بیان بفرمایید.

 

رویکرد بسیج مدرسه علی بن موسی الرضا(ع) در جذب طلاب و کادر  برای فعالیت در این نهاد 4ویژگی است که به ترتیب 1ـ ویژگی بصیرتی 2ـ ویژگی علمی 3ـ ویژگی قرآنی 4_ ویژگی اخلاقی هستند و تمام کسانی که در بسیج این مدرسه فعالیت می کنند از این ویژگی ها برخوردار هستند. مهمترین فعالیت هایی که توسط بسیج مدرسه انجام شده شامل:

 

سفر زیارتی

 

 هرساله  سفر بصیرتی، زیارتی مشهد مقدس برگزار می شود که آگاهی های سیاسی و معنوی طلبه ها در این سفر مورد بررسی قرار می گیرد و برای بالا بردن این آگاهی ها کلاس ها و مباحثه هایی در این سفر برگزار می شود.

 

 

 

برگزاری سلسله نشست های گفتمان فرهنگی انقلاب

 

فعالیت دیگری که برای اولین بار در بسیج مدرسه امام علی بن موسی الرضا(ع) انجام شد، برگزای سلسله نشست های بررسی گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی بود که در این نشست ها دوستانی که در مدرسه فعال فرهنگی بودند و در خارج از مدرسه در این عرصه مؤثر هستند شرکت کردند که در آن دیدگاه ها و گفتمان های انقلاب اسلامی در بعد فرهنگی، و نقش طلاب در توسعه این گفتمان مورد بررسی قرار گرفت.

 

         

 

 

برگزاری کلاس های حلقه صالحین با محتوای انقلابی ماندن حوزه

 

با توجه به اینکه طلاب خودشان برگزار کننده کلاس های حلقه صالحین در بسیج هستند وظیفه خود دانستیم که با تغییر محتوایی موضوع، سطح این کلاس ها را بالا ببریم و بحث انقلابی ماندن و انقلابی بودن حوزه در این کلاس ها مطرح شد که خوشبختانه با استقبال طلاب هم رو به رو شدیم.

 

 

  

 

بیت الشهدا

 

این برنامه تلفیقی از  مصیبت هایی که بر خانم صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) اتفاق افتاده بود و یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم را زنده می کرد که در  آن از وجود اساتید ارزنده ای از جمله حجت الاسلام والمسلمین طائب، حجت الاسلام والمسلمین ذالنور و اساتید اخلاق دیگری استفاده می شد.

 

   

 

 

بررسی ارتقای سطح علمی طلاب بسیجی با همکاری معاونت آموزش مدرسه

 

با توجه به اینکه یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری جنگ نرم و مقابله با آن است، بسیج مدرسه علی بن موسی الرضا(ع) در بعد فعالیت های علمی طلاب وارد عمل شد و با همکاری معاونت آموزش مدرسه در جهت ارتقای سطح علمی طلاب مسؤولین پایه های مدرسه انتخاب شدند و بحث تحصیلی طلاب مورد بررسی قرار گرفت.

 

جذب طلاب و سازماندهی آن ها

 

یکی از وظایف بسیج سازماندهی است که برای اولین بار در مدرسه علی بن موسی الرضا(ع) یک سازماندهی گسترده در بسیج انجام گرفت و 51 نفر عضو بسیج فعال و تعداد زیادی از طلاب عضو گردان های تیپ 83 امام صادق(ع) شدند که در کلاس های آموزشی شرکت کردند تا در مواقع نیاز به خوبی بتوانند در کنار دیگر اقشار جامعه وارد عمل بشوند.

 

حضور فعال در فضای مجازی

 

با توجه به اهمیت فضای مجازی و اهمیت حضور جوانان انقلابی در آن که تا حدودی در این امر کوتاهی هایی صورت گرفته، سعی کردیم از طریق سایت و شبکه های اجتماعی امکاناتی برای زمینه حضور در این فضاها فراهم شود تا طلاب بتوانند در زمینه دستورات مقام معظم رهبری برای حضور در فضای مجازی، استفاده بهتر و نشر انقلاب اسلامی فعالیت کنند و خوشبختانه اولین مدرسه ای بودیم که در این زمینه وارد عمل شدیم.

 

رساـ عامل مؤثری که باعث فعالیت های موفق بسیج مدرسه شما شد، چه بوده است؟

 

در تمام این فعالیت ها هماهنگی بسیج با معاونان و حمایت بی دریغ مدیر محترم مدرسه حجت الاسلام والمسلمین سمیعیان به ما کمک کرد که اگر حمایت مدیر مدرسه نبود هیچ کدام از این فعالیت ها به ثمر نمی رسید.

 

رساـ برنامه های پیشرو بسیج مدرسه علی بن موسی الرضا(ع) را بیان بفرمایید؟

 

فعالیت های مهم، با توجه به اینکه امسال اولین سال کاری کادر جدید بسیج مدرسه بود، سال آینده است. یکی از مهمترین این برنامه ها، با توجه به اینکه طلاب بعد از گذراندن دوره طلبگی با بازگشت به شهرشان به عنوان سفیران حوزه علمیه قم شناخته می شوند، غنی کردن طلبه ها از جهت بعد فکری است. که در این جهت برنامه ریزی کردیم، گروه های معرفتی و علمی با حضور اساتید مجرب تشکیل شوند تا با بحث و گفت وگو طلبه ها از جهات علمی و بصیرتی سطح آگاهی خودشان را بالا ببرند و بتوانند به خوبی علمشان را به مردم عرضه کنند.

 

رساـ با توجه به نقش بسزای طلاب بسیجی در طول هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن، به نظر شما چگونه این نهاد می تواند همچنان در جامعه اسلامی اثرگذار باشد؟

با توجه به اینکه بسیج طلاب یک قشر نیست و به عنوان امام بسیج های اقشار شناخته می شود، باید رهبری سایر اقشار بسیج را بر عهده بسیج طلاب گذاشت که این  امر تا وقتی طلاب از لحاظ فکری و بصیرتی غنی نشوند تحقق نخواهد یافت؛ لذا جلساتی با سایر فرماندهان بسیج طلاب استان قم داشتیم که بسیج طلاب بتواند در زمینه بصیرتی و فکری آگاهی طلبه هارا بالا ببرد و به غنا کافی برسد تا بتوانیم در بسیج یک امام اقشار مستحکم داشته باشیم، که از ثمره های این بسیج مستحکم، تعامل بیشتر با مردم و به واسطه آن حرکت جامعه به سمت نظام نوین اسلامی است.

 

رساـ نقاط قوت و ضعف بسیج طلاب در سطح کشور چیست؟

 

وجود استعداد و نیروی بسیار آماده در حوزه یکی از نقاط قوت بزرگ است که اگر بسیج طلاب از پس آموزش و تربیت این افراد بر بیاید در جهت فرهنگی یک انقلاب بزرگ و عظیم را شکل خواهد داد؛ اما یکی از ضعف ها، عدم نگاه صحیح و اصیل به بسیج طلاب است، طلبه بسیجی اگر نیاز باشد، به وقت نیاز در بعد نظامی وارد می شود که این مسأله در طول 8سال دفاع مقدس قابل مشاهده بود، اما طلبه بسیجی باید در زمینه فرهنگی و علمی غنی باشد و با بقیه طلاب متفاوت باشد که در این بعد متأسفانه فعالیتی انجام نشده و استعداد این قشر عظیم در این زمینه اگر مورد توجه قرار نگیرد به انقلابی ماندن حوزه ضربه می زند.

 

رساـ این نظام چگونه می تواند از توانایی و استعداد عظیم طلاب بسیجی استفاده کند؟

 

همانطور که عرض کردم ابتدا شناخت درد در اولویت است؛ تا  زمانی که درد نیاز به طلاب در زمینه جنگ فرهنگی احساس نشود، مطمئنا از درمان این درد معذور خواهیم ماند؛ لذا باید برنامه ریزی برای غنی شدن بعد بصیرتی و فکری طلاب انجام گیرد، و بدانیم مقابله با دشمن در جنگ نرم وظیفه اصلی طلاب بسیجی است، که این امر با برنامه ریزی دقیق و استفاده از اساتید انقلابی و اصیل، این زمینه را ایجاد می کند تا طلاب بسیجی رشد پیدا کنند و از استعداد بسیج طلاب به خوبی استفاده شود؛ لذا زمینه استفاده از این استعداد ها به طور کلی ابتدا انجام یک برنامه ریزی دقیق و منسجم برای غنی شدن طلبه در بعدهای مختلف از جمله بصیرتی،علمی، اخلاقی و فرهنگی  است و بعد از آن فراهم کردن زمینه حضور این طلبه ها در جامعه است تا از استعداد این قشر به خوبی استفاده شود.

 

رساـ درپایان اگر صحبتی دارید، بیان بفرمایید.

 

یکی از ناراحتی ها و افسوس های همیشگی طلاب بسیجی این است که تمام اقشار بسیج با رهبر معظم انقلاب دیدار دارند و با توجه به این که بیشتر دغدغه های رهبری در باب انقلابی ماندن حوزه روی دوش طلبه ها است، این زمینه فراهم نشده که بتوانیم خدمت جانشین امام زمان(عج) برسیم و در باب بسیج طلاب جلسات مستقلی را داشته باشیم و از رهنمودهای ایشان استفاده کنیم. این آرزوی همیشگی بسیج طلاب است که همانند بسیج دانشجویی بتوانند با رهبرشان دیدار کنند، تا در یک جلسه بسیار صمیمی از رهنمودهای ولی فقیهشان استفاده کنند و جامعه را به سمت جامعه اسلامی انقلابی حرکت داده تا زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) شوند./874/ز502/س

ارسال نظرات