۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۷
کد خبر: ۳۱۰۶۹۲
استاد حوزه علمیه:

علم زمانی عمل ساز است که در دل انسان خوف و رجا ایجاد کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انسان به تمام دانسته‌های خود عمل نمی‌کند بلکه به آن‌هایی که ایمان و احساس دارد عمل می کند، گفت: علم به قیامت نمی‌تواند مانع از گناه نشود ولی حس داشتن نسبت به قیامت و اعتقاد به آن موجب عمل می‌شود بنابراین علم زمانی عمل ساز است که بتواند در دل انسان خوف و رجا ایجاد کند.
به رنگ خدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  حجت الاسلام محمد کاظمی امشب در برنامه به رنگ خدا از رادیو معارف با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در جذب انسان به سوی گناه نقش دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین عواملی که انسان را به سوی گناه جذب می‌کند این است که انسان حضور خود را نسبت به موضوع از دست می‌دهد که در اصطلاح فقهی به آن غفلت می گویند.

 

وی افزود: انسان زمانی که نسبت به یک امر دچار غفلت شد در اثر بی توجهی به هر کاری دست می‌زند بنابراین انسانی که از یاد خدا غافل شود به طرف گناه می‌رود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: نفس، دنیاگرایی و شیطان از مهم‌ترین عللی هستند که در انسان غفلت ایجاد می کنند.

 

حجت الاسلام کاظمی داشتن دیدگاه‌های غلط اعتقادی را از دیگر عوامل رفتن انسان به سوی گناه عنوان کرد و گفت: گاهی اعتقادات غلط انسان را به سوی گناه می‌کشاند برای مثال انسان چون می‌داند که خدا کریم است و می‌بخشد به همین علت گناه کرده و فکر می‌کند خدا گناهانش را می‌بخشد به همین علت از گناه پرهیز نمی کند.

 

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) می‌فرمایند که انسان به همه دانسته‌های خود عمل می‌کند بلکه به آن‌هایی که به آن حسن و اعتقاد دارد عمل می کند، افزود: بر همین اساس در میان دانسته‌های انسان آن‌هایی عمل ساز هستند که در انسان خوف و رجا ایجاد می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: علم داشتن به قیامت موجب نمی‌شود که انسان از گناه دوری کند ولی اگر همین انسان به دانسته‌های خود احساس و اعتقاد پیدا کرد در این صورت است که از گناه دوری نمی کند.

 

حجت الاسلام کاظمی یادآور شد: به همین علت بزرگان می‌فرمایند اگر علم بتواند در انسان اعتقاد ایجاد عمل ساز خواهد در غیر این صورت این علم نه تنها برای انسان مفید نخواهد بود بلکه ضرر هم خواهد داشت به‌ عبارت دیگر اگر انسان عاشق خدا شود در محضر معشوق گناه نخواهد کرد اما اگر تنها به وجود خدا علم داشته باشد این علم بدون اعتقاد در دوری از گناه و ایجاد جامعه پاک کار ساز نخواهدبود./968/203/ب2

ارسال نظرات