۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۵
کد خبر: ۵۳۰۲۲۵
در محرم ۹۶؛

مجلسی به نام حضرت زینب و به یاد دکتر صفارزاده برگزار شد

هیأت علمی مذهبی پیروان مکتب حضرت محمد(ص) در سال ۱۳۴۱ (ه.ش) توسط جمعی از شیفتگان، عشاق و دلسوختگان چهارده معصوم(ع) و با مدیریت استاد احمد محتشم نیا، پژوهشگر قرآنی و کارشناس حوزوی و دانشگاهی تشکیل شد.
هیئت پیروان مکتب محمد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه امام حسین (ع) شهر ری، هیات علمی مذهبی پیروان مکتب حضرت محمد(ص) در سال 1341 (ه.ش) توسط جمعی از شیفتگان، عشاق و دلسوختگان چهارده معصوم(ع) و با مدیریت استاد احمد محتشم نیا، پژوهشگر قرآنی و کارشناس حوزوی و دانشگاهی تشکیل شد.

هیات علمی مذهبی پیروان مکتب حضرت محمد(ص) در نوع خود، منحصر به فرد و ویژه است که در ادامه، مهمترین شاخص های این هیات بیان می شود:

1) این هیات از ابتدای تاسیس تاکنون مورد عنایت و تایید فقها، علما و استادان برجسته حوزه علمیه و دانشگاه بوده است که در این می توان به این اسامی مشهور اشاره کرد؛ 

زنده یاد حضرت آیت الله حاج مهدی حائری تهرانی؛ زنده یاد آیت الله سیداحمد صفویان؛ آیت الله سیدرضا حسینی مازندرانی؛  حاج محمد شریف؛ حاج محمد منشی زاده؛ حاج حمزه پهلوان پور؛ حاج علی اکبر امیدفر؛ آقاکریم تهرانی (کرباسیان)؛ دکتر حمزه وحدت؛ حاج ناصر گیوه چی؛ حاج حسن حجازی؛ حاج پرویز عرب؛ سیدمحمد طباطبایی؛ حاج ابوالفضل انوری؛ حاج عباس سلیمی؛ حاج رسول خادم؛ دکتر سید جعفر میرفخرایی؛ دکتر رمزگویان؛ حاج مرتضی لهراسبی پور؛ حضرت آیت الله علی صفدری؛ حاج سیدمرتضی فاطمی؛ دکتر محمد فرخی؛ حاج عباس تنیده گر؛ حاج سیدمهدی موسوی آل طعمه؛ و بسیاری دیگر از شخصیت های برجسته حوزوی و دانشگاهی.

شخصیت های نامبرده همگی در زمره استادان و پژوهشگران مشهور حوزه علمیه یا دانشگاه بوده اند و دستاوردهای فقهی، علمی، فکری، ورزشی و ادبی آنان، زبانزد عام و خاص است. واقعیتی که در نام این هیات "علمی مذهبی" هویدا است.

2) هیات علمی مذهبی پیروان مکتب حضرت محمد(ص) به نوعی ادامه دهنده "هیات علمی ورزشی عیاران" است، از اینرو جمعی از پهلوانان و شخصیت های برجسته ورزشی کشور مانند رسول خادم، حمزه پهلوان پور، حسین توکلی، محمدرضا طالقانی، حسن حجازی، عباس جدیدی، ناصر گیوه چی، ابوالفضل حسین پور و ....، سال های متمادی به این  هیات، رفت و آمد داشته اند و گاهی "طاقه شال پهلوانی" به برخی از این شخصیت های فرهیخته از سوی هیات علمی مذهبی پیروان مکتب حضرت محمد(ص) تقدیم شده است.

3) این هیات، سال ها برنامه هفتگی داشت و امروزه در برخی مناسبت های دینی، مجالس روضه و سوگواری یا مولودی خوانی و جشن برپا می کند.

در بدو ورود به هیات علمی مذهبی پیروان مکتب حضرت محمد(ص) با کتیبه های سیاه متبرک به نام اهل بیت(ع) به ویژه حضرت امام حسین(ع) روبرو می شوید و دلت، هوای کربلا و بین الحرمین می کند. و باخود می گویی، انشالله دفعه بعد این هیات باصفا در کنار قبر شش گوشه حضرت سیدالشهدا(ع) برگزار شود. الهی آمین.

وارد هیات علمی مذهبی پیروان مکتب حضرت محمد(ص) که شدید با چهره های مسن با موهای سپید، بیش از جوانان، روبرو می شوید. البته باید گفت که این پیران امروز، جوان دلانی هستند که هرجا نام سیدالشهدا(ع) باشد، سر از پا نشناخته و دوان دوان، خود را به مجلس روضه می رسانند و با ذکر نام حسین بن علی(ع)، اشک ها از چشمنانشان، جاری می شود. البته جوانانی هم هستند که خود را به این هیات می رسانند و دل در گروی محبت قرآن و اهل بیت(ع) دارند.

خبرنگار ما در ادامه گزارشی از یکی از مجالس روضه "هیات علمی مذهبی پیروان مکتب حضرت محمد(ص)" تهیه کرده که خواندنی و شنیدنی است. 

این مجلس سوگواری که در ماه محرم 1396 برگزار شد، به یاد تمام دلسوختگان و شیعیان اهل بیت(ع) به ویژه سرکار خانم دکتر "طاهره صفارزاده" برگزار شد.

برنامه این هیات، با تلاوت آیات قرآن مجید توسط استاد سیدسعید موسوی، استاد و قاری ممتاز قرآن کریم و مرشد نام آشنای زورخانه، آغاز شد. وی در ادامه به مداحی و مرثیه سرایی در سوگ شهادت امام حسین(ع)، فرزندان و اصحاب آن حضرت و همچنین مصائب حضرت زینب کبری(س) پرداختند.

در ادامه، استاد احمد محتشم نیا، پژوهشگر حوزه قرآن و کارشناس حوزه علمیه و دانشگاه به بیان فضائل حضرت زینب کبری(س) پرداختند و گفتند: حضرت زینب(س) بنابر تصریح استادان و شخصیت های برجسته جهان، شخصیتی بافضیلت هستند و در زمانی که زنان، اجازه سخنرانی یا اظهار وجود در کشورهای غربی نداشتند، حضرت زینب(س) در کاخ ظلم و خفقان، سخنرانی کردند و پرچم عدالت و ظلم ستیزی اسلام را برافراشتند.

استاد محتشم نیا خاطرنشان کردند: حضرت زینب(س) پس از شهادت امام حسین(ع)، مقام امامت و رهبری یافتند و هدایت کاروان شهدای کربلا و همچنین حفظ وقار و صبوری زنان و بچگان را برعهده گرفتند. 

این پژوهشگر حوزه قرآن و فرهنگ اضافه کردند: کلام عقیله بنی هاشم(س) در مسیر حرکت کاروان از کربلا به شام و کوفه، همواره آرامبخش زنان و کودکان و همچنین تحقیرکننده دشمنان و قاتلان سیاه دل امام حسین بن علی(ع) بود.

استاد محتشم نیا با اشاره عضویت و سخنرانی خانم دکتر صفارزاده در هیات علمی مذهبی پیروان مکتب حضرت محمد(ص) گفتند: متاسفانه ملت ایران با بسیاری از متفکران، پژوهشگران و شخصیت های برجسته علمی و فرهنگی خود، مانند دکتر صفارزاده آشنا نیستند. 

این کارشناس حوزه علمیه و دانشگاه گفتند: خانم دکتر صفارزاده درخواست سیدمحمدخاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران، برای تجلیل از ایشان را نپذیرفتند و خطاب به آقای خاتمی نوشتند که "به جای تقدیر از من، برای حل مشکلات مردم به ویژه بیکاری و سردرگرمی جوانان و تحصیلکردگان، تلاش کنید".

این پژوهشگر حوزه قرآن و فرهنگ خاطرنشان کردند:  شکل گیری هیات علمی مذهبی پیروان مکتب حضرت محمد(ص)، ابتدا با لطف مرحوم پدر و مرحومه مادر من، در منزل آن بزرگواران تشکیل شد. فعالیت این هیات، بارها با مخالفت دستگاه طاغوت، یعنی رژیم پهلوی روبرو شد اما با حمایت های مادر و پدرم، برنامه های روشنگرانه و مذهبی این هیات، ادامه داشت.

استاد محتشم نیا با بیان اینکه حضرت زینب (س) با رشادت، شجاعت و بصیرت الهی خود، جنایت های دستگاه یزید ظالم را افشا کردند و مردم زمانه خود را با واقعیت های قیام حضرت اباعبدالله(ع)، آشنا کردند، افزودند: تاریخ، سرشار از شجاع زنانی مانند مادر وهب نصرانی است که با تاسی به حضرت زینب کبری(س) در برابر دشمنان ستمگر و جنایتکاران بزدل، ایستادگی کردند. 

بنیانگزار هیات علمی مذهبی پیروان مکتب حضرت محمد(ص) با بیان اینکه قیام سیدالشهدا(ع) برای مبارزه با ستمگران جهانی بود و درس قیام کربلا، مقاومت مستمر و بی وقفه در برابر جهل و خرافات است، یادآور شدند: امروزه باید هیئات مذهبی، مردم را با یزیدیان زمان و ستمگرانی و مستکبران جهانی مانند "ترامپ" آشنا کنند. باید به مردم گفت، که صهیونیست ها به دنبال نابودی کشورهای اسلامی و تضعیف جریان مقاومت هستند.

استاد محتشم نیا در پایان گفتند: هیات علمی مذهبی پیروان مکتب حضرت محمد(ص) علاوه بر ابراز ارادت به اهل بیت(ع)، تلاش دارد اولا، بصیرت، دانش و معرفت مردم را نسبت به آموزه های قرآن و عترت(ع) و ثانیا، با توطئه های استکبار جهانی و صهیونیست ها آشنا کند. اگر هیاتی صرفا به سینه زنی و زنجیرزنی بسنده کند به رسالت انسانی و اسلامی خود، یعنی فکر کردن به حال بشریت و تلاش برای افزایش آگاهی، رفاه و دانش انسان ها عمل نکرده است.

در ادامه ی مراسم سوگواری حسینی و مصائب حضرت زینب کبری(س) در "هیات علمی مذهبی پیروان مکتب حضرت محمد(ص)"، اصغر علیدوستی، شاعر و مداح چهارده معصوم(ع)، اشعاری در مدح اهل بیت(ع) قرائت کرد./۹۶۹/۱۰۳/خ

ارسال نظرات