۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۵۱۱۴۶۷
آیت الله اراکی:

مخاطب ندای یاری طلبی سید الشهدا نسل های پی در پی تاریخ تا به امروز است

آیت الله اراکی با بیان این که در کربلا اوج پیمان شکنی اتفاق افتاد و پیمان اطاعت و نصرت شکسته شد، گفت: مخاطب ندای یاری طلبی سید الشهدا در روز عاشورا همه نسل های پی در پی در طول تاریخ تا به امروز است.
آیت الله اراکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، جمعه شب در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با اشاره به نعمت تامه الهی گفت: خداوند متعال در قرآن کریم به دو نوع نعمت اشاره می کند که یک نعمت نعمتی است که همه آفریدگان جهان و موجودات جهان هستی از آن برخوردارند و همه آنچه خداوند به مخلوقات می دهد از نعمت وجود، حیات، شنوایی و بینایی و قوای مختلف بر می آید.

وی ادامه داد: این سفره گسترده خدای متعال برای بشر روی کره زمین پهن شده که سراسر لبریز از نعمات الهی است و این نعمات برای همه موجودات و انسان ها و در اختیار همه آنان است که این نوع از نعمات را می توان به نعمت عامه تعبیر نمود.

برخورداری همه بشریت در اعصار بشری از نعمت عامه الهی

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که نعمت عامه نعمت فراگیر بوده و همه از این نعمت برخوردارند، تصریح کرد: با نعمت عامه به تنهایی بشر به کمال نمی رسد و اگر صرف این نعمات در اختیار بشر قرار بگیرد و نعمت نوع دیگر به این نعمات ضمیمه نشود، با آن هرچند بشر چند روزی به حیات  ادامه دهد و از آن بهره ببرد اما به کمال نمی رسد.

آیت الله اراکی با بیان این که به نعمتی در قرآن اشاره شده که از آن به نعمت تامه تعبیر می شود، خاطر نشان کرد: نعمت قسم اول که همه گیر و فراگیر است اما بشر را به کمال نمی رساند نعمتی است که قرآن کریم فرمود اگر نعمت های خداوند را بخواهید به حساب آورید نخواهید توانست چراکه نعمت های پروردگار بی شمار و فراتر از حد شمارش و احصاء شماست؛ گاه بشر از این نعمات بهره درست نمی برد و گاه نیز از این نعمات در طریق ستم بهره می گیرد و کفران نعمات انجام می دهد.

وی با بیان این که نعمت دیگری که در قرآن به آن اشاره شده نعمت تامه است که اگر بشر خود را از آن برخوردار کند و بهره شایسته بگیرد این نعمت ادمی و سایر موجودات را به کمال خویش می رساند، اظهار کرد: گاهی قران کریم اشاره می کند که با این کلمه رب نعمت تمام می شود و دلیل تاکید قرآن بر تمامیت آن مظهرش همین نعمت است.

«رب» نعمت تامه الهی و جلوه گاه صدق و عدل است

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که کلمه رب نعمت تامه الهی و جلوه گاه صدق و عدل است، خاطر نشان کرد: این صدق و عمل از یک ناحیه صدق است چون با واقعیت های جهان آفرینش تطبیق می کند و از سوی دیگر رب است چون اثری که از کله رب استنباط می شود همیشه و همواره در صراط مستقیم الهی است.

آیت الله اراکی با بیان این که این نعمت تامه کلمه صدق و عدل الهی است، اظهار کرد: اگر بشر قدر آن نعمت تامه را بداند و به رسالتی که در برابر نعمت دارد عمل کند به کمال کامل و سعادت مطلق دست پیدا می کند و دنیا و آخرت او لبریز از بهره مندی و کامیابی می شود که آن کامابی در پرتو این نعمت تامه حاصل می شود.

وی ادامه داد: یوسف خواب دید خورشید و ماه و یازده ستاره به او سجده می کنند و این خواب را به پدر تعریف کرد و  حضرت یعقوب گفت آن خواب را برای برادرانت تعریف نکنی، سپس  تعبیر رویا کرد که این چنین خدای متعال تو را بر می گزیند و به تو علم تعبیر رویا می دهد که می توانی رویاها را تعبیر کنی، تعبیر رویای تو این است که خداوند می خواهد نعمشتش را بر تو و آل یعقوب تمام کند همانطور که بر آل اسحاق نعمتش را تمام کرد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که خداوند ابراهیم را به کلماتی آزمایش کرد که از آن سربلند بیرون آمد، ابراز کرد: خداوند متعال می فرماید با آزمایش او را به مقام امامت برگزیدیم و این گزینش نعمت تامه ای است که خداوند فرمود نعمتش را بر ابراهیم و آل او بر اساس سوره نسا تمام کرد و این ملک عظیم بخشیده شده به آل ابراهیم یعنی امامت جامعه بشر تا روز قیامت به دست اوست که این امامت در آل ابراهیم تداوم یافت و بعدها به فرزندان یعقوب داده شد.

آیت الله اراکی با بیان این که خداوند می فرماید از بنی اسراییل امامانی قرار دادیم وقتی صبر کردند و در آزمایش ها خوب برون آمدند آنان را به مقام امامت برگزیدیم و نعمت تامه را در آل ابراهیم قرار دادیم، بیان کرد: وقتی امامی را به عنوان نعمت تامه برگزیدیم انانی که از امام پیروی کنند مشمول این نعت تامه می شوند.

خروج بنی اسراییل از جاده هدایت عامل از دست دادن نعمت تامه بود

وی با بیان این که وقتی در روز غدیر خم رسول اکرم(ص) امامت امیر مومنان و خلافت و جانشینی آن حضرت را علنی و اعلام عمومی کرد و از مسلمانان بیعت گرفت بر امامت امیر مومنان آیه نازل شد که امروز من دین شما را کامل کردم، گفت: در حقیقت پذیرش امامت امام بر حق اتمام نعمت الهی بر آنانی است که  از این امام تبعیت می کنند و این نعمت تامه ابتدا بر بنی اسراییل به وسیله انبیای آنان عرضه شد اما به تدریج بنی اسراییل از جاده هدایت برون رفتند و در آزمایش های الهی رفوزه شدند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در سوره مریم اینطور آمده که بنی اسراییل این نعمت تامه را قدردانی نکردند، از آن درست استفاده نکردند و با کفران نعمت به آن پشت کردند و خدای متعال می فرماید ما این نعمت را از آنان گرفتیم و امامت از نسل ابراهیم و اسحاق و یعقوب به نسل دیگری از فرزندان ابراهیم یعنی محمد(ص) و آل محمد منتقل شد.

آیت الله اراکی با بیان این که خداوند متعال می فرماید این بنی اسراییل پیمان شکنی کردند و به سبب پیمان شکنی لعنت را بر انان فرستادیم و امامت را از انان سلب کردیم، تصریح کرد: از این نعمات خدا قدردانی کنید و  شکرگزار نعمت تامه باشید.

وی با بیان این که اگر کسی شکرگزار باشد خداوند او را به برترین سعادت ها می رساند، اظهار کرد: ما شیعیان اهل بیت این افتخار را داریم که از ائمه اطهار پیروی می کنیم و این نعمت تامه الهی را پذیرفته ایم، خود را سپاسگزار می دانیم و امامت در نسل رسول اکرم(ص) تا روز قیامت می ماند تا مهدی موعود(عج) بیاید و جهان را پر از عدل و داد کند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که هرگاه آنهایی که خداوند متعال نعمتش را بر آنان تمام کرد، امام برتر نصیب انان فرمود و راه کمال کامل را برای انان به وسیله نعمت تامه باز نمود پیمان شکنی کردند نعمت تامه از انان گرفته می شود، خاطر نشان کرد: قران به مسلمانان می گوید خداوند نعمت تامه را به شما ارزانی کرد و کامل ترین آفریده خدا را برای شما فراهم کرد.

شرایط امروز منطقه بیانگر بازگشت به پیمان الهی است

آیت الله اراکی با بیان این که باید در عمل امت اسلامی نشان دهد پای وفای به طاعت ایستاده اند، افزود: آنچه امروز امت بزرگ ایران به اثبات رسانده این است که با انقلاب بزرگ حضرت امام و تداوم این رهبری امروز به تدریج در جامعه اسلامی بازگشت به پیمان دارد شکل می گیرد و آنچه امروز ما در صحنه ایران و منطقه می بینیم همه جلوه هایی از بازگشت به این پیمان است.

در کربلا پیمان اطاعت و نصرت شکسته شد

وی با بیان این که در کربلا اوج پیمان شکنی اتفاق افتاد و  پیمان اطاعت و نصرت شکسته شد، افزود: این که سید الشهدا در روز عاشورا با این که می دانست از این لشکر کسی او را یاری نمی کند با این حال فریاد بر می اورد که آیا کسی هست ما را یاری کند و به ندای فریاد رسی ما پاسخ مثبت دهد که مخاطب این کلام همه نسل های پی در پی در طول تاریخ تا به امروز است./۲۰۱/۸۶۴/ب۱

ارسال نظرات