۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۴۹۲۶۰۹
آیت الله جوادی آملی:

جامعه عالم عاقل و عادل می خواهد

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که خدای متعال نمی خواهد جامعه فقط عالم بشود، گفت: خدای متعال از این جهت در سوره مبارک الرحمن خود را با عنوان «الرحمن» به عنوان معلم معرفی کرده که متوجه شویم عالم بودن کافی نیست و عالم باید عاقل و عادل هم باشد.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در جلسه درس اخلاق که در مؤسسه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که برنامه درسی خدای متعال قرآن کریم است، گفت: در آیات ابتدایی سوره مبارکه الرحمن مشاهده می کنیم که خداوند خود را با نام الرحمن معرفی کرده که در آیه بعد برنامه درسی ذات اقدس اله معرفی می شود.

وی با اشاره به واژه الرحمن به عنوان نام پروردگار به عنوان معلم، ابراز کرد: نکته مهمی که در این آیات وجود دارد، این است که معرف خدای متعال الرحمن است نه العلیم؛ از این ویژگی می توان اینگونه برداشت کرد که خدای متعال نمی خواهد جامعه فقط عالم بشود بلکه می خواهد جامعه عاقل و عادل بشود.

مفسر برجسته قرآن کریم افزود: از دیگر نکات برجسته این است که انسان در صف سوم قرار دارد؛ یعنی ابتدا معلم، سپس برنامه درسی و سوم شاگرد که انسان باشد قرار می گیرد؛ در آیه چهارم به این موضوع اشاره شده که به انسان «بیان» آموزش داده می شود.

وی با تأکید بر این که خدای متعال از انسان تنها علم نمی خواهد، اظهار داشت: آن هایی که بدگویی می کنند و حرف های نسنجیده می زنند، قرآن کریم و خداوند متعال را فراموش کرده اند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین کتاب شریف نهج البلاغه پرداخت و بیان داشت: حضرت علی(ع) در نامه ای به مردم مصر می نویسد که داشتن رهبر و استاندار خوب فقط نیمی از موفقیت است و مادامی که در مسیر حق نباشید، شکست نزدیک است.

وی ادامه داد: امیرمؤمنان(ع) در بخش دیگری از نامه خود به مردم مصر تأکید می کنند که شما هم مسؤول هستید و باید در صحنه باشید؛ اگر ملتی بخوابد، دشمن او که به خواب نرفته، حمله می کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: بدترین خواب، خواب روح است؛ یکی از دعاهایی که در ماه مبارک رجب وارد شده این دعاست که خدایا ما را از خواب غفلت بیدار کن؛ حضرت علی(ع) می فرمایند از این که عقل جامعه تعطیل شود، به خدا پناه می برم.

وی با بیان این که رسول اکرم(ص) ویژگی های بارزی نسبت به دیگر فرستاده های الهی دارند، گفت: یکی از ویژگی پیامبر اکرم(ص) «مهیمن» به معنای شاهد بودن و آگاهی داشتن است که فقط مختص ایشان بوده و این ویژگی در قرآن کریم هم فقط برای حضرت محمد(ص) عنوان شده است.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم به واقعه غدیر اشاره کرد و اظهار داشت: برخی تصور می کردند رسول خدا(ص) از این جهت درباره امام حسین(ع) فرموده اند، «حسین منی و انا من حسین» که ایشان نوه پیامبر است؛ پیامبر اکرم(ص) درباره حضرت علی(ع) نیز این جمله را فرموده اند و حضرت با مجوز آیه مباهله چنین فرموده اند نه این که چون رابطه خویشاوندی با ایشان داشته اند.

وی افزود: امام علی(ع) می فرمایند اصلا تصور نمی کردم که این ها غدیر را فراموش کنند و پیامبر اکرم(ص) را از خاندان او جدا کنند و حکومت را به دست گیرند؛ فاصله واقعه غدیر تا رحلت پیامبر اکرم(ص) دو ماه بود و در همین مدت کوتاه وصی رسول خدا(ص) کنار زدند و شورای سقیفه را تشکیل دادند.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشت: امیرمؤمنان(ع) وارد معرکه نشدند چرا که دین را در خطر دیدند؛ ایشان می فرمایند، ترسیدم بسیاری از مردم از دین مبین اسلام رجعت کنند، چون آن ها می خواستند اصل دین را نابود کنند.

وی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) ادامه می دهند، اگر می خواستم از غدیر صحبت کنم، چیزی از دین باقی نمی ماند؛ ایشان حتی پس از به دست گرفتن حکومت هم جریان غدیر را مطرح نکردند و در جای دیگر می فرمایند که حکومت برای من به مثابه آب بینی بز است.

مفسر برجسته قرآن کریم در پایان سخنان خود به نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: حضرت در بخشی از این نامه می فرمایند، چند صباحی قرآن و دین را اسیر کردند و آیات را هر طور که می خواستند تفسیر و برای هر کس که می خواستند تطبیق می کردند./840/ ۲۰۱/ص

ارسال نظرات