۰۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۹۱۰۰۲
مدیر کل امور کتابخانه‌های سراسر کشور:

برای هر هفت ایرانی یک جلد کتاب در کشور وجود دارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل امور کتابخانه‌های سراسر کشور در نشست تشریح عملکرد کتابخانه‌های مساجد کشور گفت: بر اساس استانداردها به ازای هر فرد باید دو جلد کتاب موجود باشد، در صورتی که به ازای هر هفت ایرانی یک جلد کتاب در کتابخانه های ما وجود دارد.
كتابخانه
به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، سیدابوالفضل هاشمی،مدیر کل امور کتابخانه‌های سراسر کشور در کانون فرهنگی هنری مساجد کشور، روز گذشته در نشست خبری تشریح برنامه ها و عملکرد کتابخانه های مساجد در هفته کتاب گفت: در حال حاضر 70 هزار مسجد و 25 هزار مکان مذهبی مانند حسینیه در سراسر کشور وجود دارد که کلیه آنان قابلیت تبدیل شدن به مکان های مذهبی را دارند در این راستا باید 95 هزار فرصت فرهنگی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: برای ارتقاء کتابخانه ها در کل کشور باید کتابخانه های باز را گسترش می دهیم تا نابرابری توزیع را برطرف کنیم و قطعا با همکاری ارگانهایی مانند ستاد عالی کانون های مساجد و وزارت کشور به اهداف خود می رسیم.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس استانداردها به ازای هر فرد در در محل باید دو جلد کتاب موجود باشد در صورتی که به ازای هر هفت ایرانی یک جلد کتاب در کتابخانه های ما وجود دارد و این در حالی است که برای هر سه هزار نفر یک کتابخانه موجود است.

هاشمی ادامه داد:در حال حاضر یک سوم جمعیت ایران بین 10 تا 24 سال هستند؛ که از جمله اقدامات برای گسترش فرهنگ کتاب خوانی برپایی هفته کتاب است؛ با توجه به خود جوش بودن مساجد، باید درهر مکانی که مسجد باشد، کتابخانه نیز وجود داشته باشد.

وی بیان کرد:توسعه قرآن خوانی از مهمترین برنامه ها است؛ در این زمینه برگزاری مسابقات قرآنی چاپ و تفسیر کتابهای همراه از جمله آن است که توسعه مساجد باعث ارتقاءفرهنگ کتاب خوانی در کشور خواهد شد زیرا هدف ما توسعه فرهنگ کتاب خوانی بوده است وهر چه کتاب در دسترس باشد افراد بهتر کتابخوان می شوند.

وی در مورد فعالیت های انجام شده گفت:از مهمترین برنامه ها ارسال 150 هزار کتاب بالغ بر 600 میلیون تومان به استانها، 10 میلیارد ریال تجهیزات کتابخانه ها، افتتاح 500 کتابخانه باز در سراسر کشور، تقدیر از 1600 فعال فرهنگی کتابداران، نخبگان، نویسندگان و برندگان مسابقات کتابخوانی در سراسر کشور است.

هاشمی افزود: با توجه به نامه‌هایی که از استان ها داریم، بسیاری از برنامه ها توسط کانون ها در مساجد انجام شده است.

وی درمورد اهدا کتاب خاطر نشان کرد: هر ساله 500 نسخه کتاب به هر کتابخانه اهدا می کنیم که بالا تر از استانداردهای جهانی است و مردم مساجد را به عنوان اماکن امن و مورد قبول باور دارند که روز به روز به اعضای آن در حال افزایش است.

مدیر کل امور کتابخانه های سراسر کشور گفت: ستاد عالی کانون‌های مساجد کتاب های مورد نیاز خود را نام‌گذاری می کند که عمدتا کتاب های دینی هستند وکتاب های انتخابی بر اساس آرای شورای وزارت ارشاد به کتابخانه های عمومی ارسال می شود که به سبب مذهبی بودن مساجد 20 درصد از کل کتاب ها مذهبی و 80 درصد علوم روزاست و بر اساس نیاز سنجی انتخاب می شوند.

وی ادامه داد: ستاد از کتابخانه ها در مساجد حمایت می کندو مساجد برای اینکه زیر مجموعه وزارت ارشاد قرار بگیرند باید به دبیرخانه های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کنند./956/پ202/س
ارسال نظرات