۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۷۵۴۰۲۶
یادداشت؛

تقویت تولید با نقش‌آفرینی مردم؛ راه تحقق رشد اقتصادی

تقویت تولید با نقش‌آفرینی مردم؛ راه تحقق رشد اقتصادی
رهبر انقلاب اسلامی با اطلاعات و گزارش‌هایی که از سراسر کشور دریافت می‌کنند، مطالعات و تجربه‌ای که دارند، درک و دریافتی که از معارف اسلامی و قرآنی و مفاهیم انسانی دارند و نیز اشرافی که به مسائل کشور دارند، هرسال ملت را به یک موضوع توجه می‌دهند.

فلسفه‌ی نام‌گذاری سال ها و جلب‌توجه مردم به یک ارزش و همین‌طور توجه به یک هدف جهت رشد و ارتقاء جمهوری اسلامی است. بر این اساس رهبری انقلاب اسلامی با اطلاعات و گزارش‌هایی که از سراسر کشور دریافت می‌کنند، مطالعات و تجربه‌ای که دارند، درک و دریافتی که از معارف اسلامی و قرآنی و مفاهیم انسانی دارند و نیز اشرافی که به مسائل کشور دارند، هرسال ملت را به یک موضوع توجه می‌دهند.

این نامه گذاری‌ها با توجه به نزدیکی انقلاب اسلامی به قله و همین‌طور طبق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی انجام‌گرفته است؛ همچنین پژوهش‌های تخصصی صورت گرفته بیان از این دارد که برای رسیدن به این هدف و ایجاد یک تمدن نوین باید مراحل 8 گانه ای را پشت سر گذاشته تا به هدف عالی برسیم.

این مراحل 8 گانه که تمام ابرقدرت‌های جهان این مراحل را پشت سر گذاشته و تمام مشکلات آن‌ها برطرف شده است عبارت‌اند از: مرحله اول: انقلاب، مرحله دوم: جنگ تحمیلی از طرف ابرقدرت‌های زمان، مرحله سوم: انقلاب علمی، مرحله چهارم: فناوری (تبدیل علم به فناوری)، مرحله پنجم: حمایت از تولید داخل، مرحله ششم: اصلاح ساختاری، مرحله هفتم: صادرات محوری، مرحله هشتم: افزایش ارزش پول (تبدیل‌شدن به ارز ذخیره جهانی)؛ کشور جمهوری اسلامی ایران در مراحل 8 گانه 5 مرحله را پشت سر گذاشته و الان در مرحله ششم اصلاح ساختاری است که بعدازآن به‌طرف صادرات و افزایش ارزش پولی پیش خواهد رفت.

رهبری معظم انقلاب در سالیان مختلف با نام‌گذاری سال‌ها می‌خواهند دولت‌ها و مردم را آگاه به این امر کنند تا دولت‌ها و مسئولین بر روی این ریل‌گذار جهت رسیدن به قله حرکت کنند و مردم با مطالبه گری، دولت‌ها و مسئولین را به‌طرف رشد کشور هدایت نمایند.

با توجه به ورود به مرحله ششم که اصلاح ساختاری است و بعدازآن ورود به مرحله هفتم صادرات محوری و هشتم افزایش ارزش پولی؛ رهبر معظم انقلاب بانام گذاری سال 1403 به سال جهش تولید با مشارکت مردم می‌خواهد مسئولین و دولت‌مردان را به سمت اصلاح ساختاری با ورود مردم هدایت نماید.

رهبر معظم انقلاب راه غلبه بر مشکلات اقتصادی و جبران عقب‌ماندگی‌ها را نقش‌آفرینی مردم در میدانِ تولید، راه‌حل پیشرفت اقتصاد می‌دانند و می‌فرمایند: قطعاً راهکار این موضوع «رشد مستمرّ اقتصادی» است: «جبران این عقب‌ماندگی کار آسانی نیست؛ این طبعاً محتاج یک رشد مستمرّ پی‌درپی اقتصادی است... برای همین است که ما در برنامه‌ی هفتم توسعه، اولویّت اصلیِ برنامه را گذاشتیم پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت... و رشد اقتصادی را متوسّط هشت درصد در سیاست‌های برنامه‌ی هفتم قرار دادیم.»

رهبر معظم انقلاب چهار مرحله را دلیل رشد اقتصادی مستمر برای کشور بیان کردند اول، مشکل معیشت مردمی و رفاه خانوار، که این امر بدون رشد اقتصادی علاج‌پذیر نیست... دوّم، ارتقای جایگاه ایران در اقتصاد منطقه و جهان... علّت سوّم؛ ایجاد اشتغال به جهت استفاده از نیروی انسانی عظیمِ جوانِ متخصّص. دلیل چهارم، استفاده از نیروی جوانان برای ثروتمند کردن کشور برای فردایی که ممکن است این میزان جوان نداشته باشیم.

راه تحقق این رشد اقتصادی مستمر «تقویت تولید با نقش‌آفرینی مردم» است؛ نقش و وظیفه‌ی مهم دولت حمایت از این جریان تولید مردمی و نقش‌آفرینیِ حداکثری مردم در اقتصاد کشور است.

با توجه به نکاتی که مطرح‌شده دولت و بخصوص مجلس دوازدهم که چهار سال آینده، نظام قانون‌گذاری و تصویب طرح‌ها و لوایح دولت در دست آنان است باید توجه ویژه‎ ای به اجرایی شدن شعار سال و بخصوص برنامه هفتم توسعه که بر مبنای اقتصادی برنامه‌ریزی‌شده است داشته باشند. و همچنین دولت و مجلس باید بدانند که حضور مردم در همه‌ی مسائل، حل‌کننده‌ی مشکلات است و هیچ جایگزین دیگری برای آن نیست.

حامد میرزاخان
پژوهشگر و عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم

ارسال نظرات