۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۷۴۹۷۲۰

پیش نشست همایش «مسجد و نظم اجتماعی» برگزار شد

پیش نشست همایش «مسجد و نظم اجتماعی» برگزار شد
پیش نشست همایش مسجد و نظم اجتماعی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، نشست علمی همایش مسجد و نظم اجتماعی به کوشش معاونت پژوهش دانشگاه رضوی و ارائه حجت الاسلام جلائیان برگزار شد.

وی به ارائه بحثی با عنوان رهیافتی به کارکردهای اجتماعی مسجد پرداخت و از جایگاه رفیع مسجد در صدر اسلام با تکیه بر برخی روایات و نیز موقعیت آن در تفکر اسلامی سخن گفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی از مسجد به عنوان پایگاه خدا و پناه مومنین نام برد و به چند کارکرد اجتماعی مثل مکانی برای تجمع مومنین، عامل انسجام اجتماعی و پیوند دهنده فعالیت های اجتماعی و نظایر آن اشاره کرد.

وی با بیان اینکه مسجد افزون بر بُعد عبادی، دارای کارکردهای اجتماعی است، گفت: در یک محله و شهر و نظام اجتماعی، مساجد می توانند کارکردهای حیات اجتماعی رو به عهده بگیرند.

حجت الاسلام جلائیان در بیان قلمروهای مختلف حیات اجتماعی که مسجد می تواند در آن تاثیرگذار باشد به مواردی همچون علم و درمان بیماری ها و نظایر آن اشاره کرد.

وی ادامه داد: بر اساس همین کارکردها و تاثیرگذاری در حیات اجتماعی، مساجد قدیم با بازار و نهاد علم و درمان، طب و پزشکی و غیره ارتباط منسجم و پیوسته داشته است.

حجت الاسلام جلائیان در پایان به تضعیف کارکردهای مسجد در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: با احیای مسجد بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی مرتفع می شود.

شایان ذکر است، استاد جلائیان در پایان جلسه به پرسش های حضار در این نشست علمی پاسخ داد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات